וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

349 הרוגים, הולך רגל נהרג בכל 4 ימים: סיכום שנה עגום בדרכים

31.12.2019 / 10:04

סיכום השנה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים חושף תמונה קשה: מספר ההרוגים עלה השנה בכ-10% לעומת השנה שעברה. 314 תאונות קטלניות נרשמו, בהן נהרגו 88 הולכי רגל, 34 רוכבי אופניים ו-68 רוכבי אופנועים. במשרד התחבורה האשימו: "מרבית התאונות - מהיסח דעת של הנהגים"

צילום: מד"א

בשנת 2019 נהרגו 349 בני אדם בתאונות דרכים ברחבי הארץ, לעומת 316 בני אדם שנהרגו בשנת 2018. מדובר בעליה של 10% - כך עולה מסיכום השנה הרשמי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שמתפרסם הבוקר (שלישי) וחושף את ממדי הכישלון בצמצום תאונות הדרכים. גם במספר תאונות הדרכים הקטלניות (שבהן נהרג לפחות אדם אחד) נרשמה עליה של 10% השנה לעומת שנה שעברה - 314 תאונות קטלניות לעומת 286.

מניתוח של עמותת אור ירוק לבסיס נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי כמעט בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים. 88 מההרוגים הם הולכי רגל, כלומר בכל ארבעה ימים בממוצע נהרג הולך רגל. 34 מההרוגים הם רוכבי אופניים, כאשר 17 רכבו על אופניים רגילים, 15 על אופניים חשמליים ו-2 רכבו על קורקינטים ממונעים, מהנתונים עולה כי בכל עשרה ימים נהרג רוכב אופניים. 68 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים, הרוג אחד בכל חמישה ימים בממוצע. בנוסף לכך, נהרגו 40 נהגים צעירים, הרוג בכל תשעה ימים בממוצע.

מהנתונים עולה גם כי חודש אוקטובר היה החודש הקטלני ביותר השנה, ובו נהרגו 39 בני אדם. בחודש מאי נהרגו הכי מעט - 23 בני אדם. בנוסף, 214 בני אדם נהרגו בכבישים בין-עירוניים (עליה של 16% בהשוואה לשנת 2018) ו-135 בני אדם נהרגו בכבישים עירוניים (עליה של 3% מהשנה שעברה).

תאונת דרכים קשה בכביש 6 סמוך לבן שמן - 19 אוקטובר 2019. מד"א
זירת תאונה בכביש 6, השנה/מד"א

עוד עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, כי בכל חודש נפגעים בממוצע 230 ילדים (בגילאי 0-14) בתאונות דרכים, שמונה בכל יום. בקבוצת הגיל הבאה, גילאי 15-24, נפגעים בממוצע 410 בכל חודש בתאונות דרכים, שהם 14 בכל יום. בכל חודש גם נפגעים בממוצע 203 אזרחים ותיקים (בני 65+) בתאונות דרכים, שבעה בכל יום.

בנוסף לכך, מהנתונים עולה כי בכל חודש נפגעים בממוצע 275 הולכי רגל בתאונות דרכים, תשעה בכל יום. 175 רוכבי אופנועים וקטנועים נפגעים בתאונות דרכים בכל חודש, 16 רוכבי אופניים ו-564 בני אדם מהחברה הערבית נפגעים בתאונות דרכים מידי חודש בממוצע, 19 בכל יום.

ממשרד התחבורה נמסר לוואלה! NEWS כי "המשרד הציב את המלחמה בתאונות הדרכים כיעד ראשון במעלה, ופועל באופן אינטנסיבי, ביחד עם הגופים והמשרדים הרלוונטיים, לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות הדרכים". במשרד התחבורה טענו כי "למרות העלייה של 9% שנרשמה מתחילת שנת 2019 ועד היום בתאונות הדרכים, מספר תאונות הדרכים בישראל נמצא עדיין במגמת ירידה. השוואה של מספר תאונות הדרכים בעשור האחרון לעומת העשור שקדם לו מצביעה על ירידה של 30% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
תאונה דרכים בה אוטובוס נכנס בתחנה בצומת בדק בכביש 40, 22 בדצמבר 2019. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
"לא ניתן ליצור שינוי אמיתי ללא הקצאת משאבים". זירת תאונה/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

במשרד התחבורה בחרו להעביר את האחריות לתאונות הדרכים מהמשרד לנהגים עצמם. "ניתוח של תאונות הדרכים בישראל בשנים האחרונות מצביע על כך כי מרבית תאונות הדרכים אינן נגרמות בשל בעיות בתשתית הכבישים, ששודרגה בעשור האחרון בהיקף חסר תקדים, אלא כתוצאה מהיסח דעת של הנהגים". עוד נטען בתגובה כי "המשרד משקיע מידי שנה מיליארדי שקלים בכבישים אדומים ובמוקדי סיכון, הרבה מעבר למה שקבעה הממשלה. חלק מהפרויקטים מטופל באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי, המוקצה לכך מידי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטים של פיתוח, המקודמים כיום בכל רחבי הארץ". הם הדגישו כי "מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בעשר השנים האחרונות".

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל התייחסה לנתונים הקשים, ואמרה כי "מדובר בעלייה מדאיגה של 10% ביחס לשנה שעברה. ההשוואה לשנה שעברה מלמדת על שלוש אוכלוסיות מרכזיות, שבהן באה לידי ביטוי העלייה המשמעותית במספר ההרוגים: אוכלוסיית רוכבי האופנוע, שבה אנו רואים עלייה של 55%, הרוגים מהחברה הערבית עם עלייה של 19% משנה שעברה ואוכלוסיית הזרים (הכוונה בעיקר לעובדים זרים) שבה אנו רואים עלייה של 60%". היא הוסיפה כי "הורדה משמעותית של תאונות דרכים, מחייבת השקעת משאבים ושיתוף פעולה של כלל משרדי הממשלה והגופים העוסקים בעקיפין או במישרין".

"שנת 2019 היא שנת כישלון בצמצום ההרוגים"

עו"ד טבת ויזל הבהירה כי "לא ניתן ליצור שינוי אמיתי ללא הקצאת משאבים שתואמים את מספר ההרוגים בשנה. תקציב הרשות נשחק מידי שנה, דבר המקשה להמשיך ולפעול באוכלוסיות ממוקדות כפי שנדרש וכפי שהנתונים מראים". היא הסבירה כי באוכלוסיות שלגביהן הייתה השקעה ממוקדת בשנים הקודמות, הופיעה ירידה בנפגעים ובתאונות. "כך לדוגמא, כשמודדים השקעה מול השפעה - בשנת 2018 הייתה ירידה משמעותית בנפגעים בקרב החברה הערבית וב-2019 בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים", הוסיפה. לדבריה, "היעד המרכזי שלנו לשנת 2020 הוא הובלת התכנית הלאומית 50 עד 30, שעיקרה יעד מוסדר של הפחתת מספר ההרוגים ב-50% עד שנת 2030". לשם כך לטענתה נדרשת תכנית רב שנתית שאליה יירתמו כלל המשרדים הרלוונטיים. עם זאת, היא הוסיפה כי "כדי להילחם באופן מלא בתאונות הדרכים יש לקחת אחריות אישית ולשפר את תרבות הנהיגה בישראל. הגורם האנושי הוא קטליזטור מכריע במלחמה הזו, הרוב המוחלט של התאונות מתרחש בשל התנהגות משתמש הדרך. בהתנהגות אחראית ומודעת לסכנות שבדרך, ניתן וצריך להפחית את מספר התאונות והנפגעים".

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק מסר כי "מדינת ישראל מרוויחה עשרות מיליארדי שקלים מהנהג הישראלי אבל מחזירה לו מעט מאוד. שנת 2019 היא שנת כישלון בצמצום ההרוגים ואולי במשרד התחבורה והבטיחות יבינו שצמצום הכסף שמופנה להצלת חיי אדם, בריחה מאחריות וזריקתה רק על הנהגים מדרדרת את ישראל לתחתית המדינות הבטוחות בעולם". הוא הוסיף כי "במקום להציל חיים ולצמצם תאונות, השנה נוספו מעל 30 משפחות שכולות למשפחת השכול ובמשרד שאחראי על החיים של כולנו ממשיכים להאשים רק את הנהגים. כשיש ירידה משרדי הממשלה רבים על הקרדיט אבל כשיש עליה אז הנהג הישראלי אשם, ככה לא נלחמים בתאונות הדרכים וככה לא מצילים חיים". לדבריו, "הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש ולשנות אסטרטגיה. המאבק בתאונות הדרכים הוא מאבק שניתן לנצח בו רק עם המדינה תחזיר את התקציבים שקוצצו בשנים האחרונות לטובת הצלת חיי אדם, תוסיף עוד ניידות ושוטרים, תשפר את התשתית בכבישים האדומים ותכריז מלחמת חורמה בנהגים השיכורים והמסמסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully