וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר המפלגה הדמוקרטית: על גור להכיר בתבוסתו

13.12.2000 / 7:26

בית המשפט העליון בארה"ב בפסיקה מעורפלת: "ישנן בעיות חוקתיות" עם הספירה החוזרת בפלורידה; בוש מרוצה ואסיר תודה מהפסיקה; גור: לומד את החלטת השופטים

דומה שהסאגה סביב בחירת נשיא לארה"ב מתקרבת לסיומה. אולם פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב, שניתנה לפנות בוקר, היא כה סבוכה, שפרשנים משפטיים התקשו להבינה. ברוב של שבעה שופטים מול שניים קבעו השופטים כי "ישנן בעיות חוקתיות" עם הספירה החוזרת של אלפי קולות שנויים במחלוקת, והחליטו להחזיר את התיק לבית המשפט העליון בפלורידה.

השופטים דרשו כי בית המשפט העליון בפלורידה ימצא דרך שלא תפגע בחוקה כדי להמשיך בספירה החוזרת. אולם כולם יודעים כי הוראה זו הינה כמעט בלתי אפשרית בגלל קוצר הזמן עד מועד כינוס האלקטורים, שאמור להתקיים הבוקר. הערפול סביב פסיקת בית המשפט העליון בוושינגטון רק גדל עם פרסום שש חוות דעת שונות של השופטים לגבי אילו צעדים צריך לנקוט עתה.

יועצו הבכיר של ג'ורג' בוש, ג'ימס בייקר, מיהר לברך על החלטת השופטים, אולם גם הוא לא דיבר על ניצחון. "בוש וצ'ייני מרוצים ואסירי תודה ששבעה שופטים הסכימו כי יש בעיות חוקתיות עם הספירה החוזרת", אמר בייקר. לדבריו, "זה היה תהליך ארוך ומפרך לכל המעורבים בשני הצדדים".

יו"ר המפלגה הדמוקרטית אמר לאחר הפסיקה כי על המועמד הדמוקרטי, אל גור, להודות בתבוסתו ולצאת עם נאום ההפסד. במטה גור אמרו כי הם לומדים את החלטת בית המשפט העליון, "שהיא מורכבת ומסובכת". גור צפוי לצאת עם הצהרה כל שהיא אחר הצהריים.

למרות שההחלטת השופטים אינה חד משמעית הפרשנים ברוב רשתות הטלוויזיה האמריקאיות אמרו כי נראה כי היא סתמה את הגולל על סיכויו של גור לזכות בנשיאות. הפרשנים מסתמכים בעיקר על כך ששלושה שופטים ציינו חד משמעית כי בכל מקרה לא ניתן יהיה להספיק לסיים את ספירת הקולות עד סוף היום.

בינתיים הוחלט בפלורידה כי המדינה תשלח 25 אלקטורים רבופליקנים לכינוס הצפוי. ההחלטה הזו עדיין צריכה לקבל את אישור הסאנט של פלורידה, אולם שם לא צפויות בעיות בגלל הרוב הרפובליקני.

באחת מחוות הדעת אמר אחד מהשופטים כי "לעולם לא נדע מי ניצח בבחירות האלה, אך נדע מי המפסיד. המפסיד הוא בית המשפט העליון שיוקרתו ירדה".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully