וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמד חיזבאללה קיבל את המנדט להרכיב ממשלה חדשה בלבנון

19.12.2019 / 18:11

הגוש של הארגון השיעי, שלו יש רוב בפרלמנט הלבנוני, הציע את חסן דיאב לתפקיד, אחרי שאל-חרירי נסוג בשל דרישתו לעמוד בראש ממשלת מומחים כפי שדורשים המפגינים. עם זאת, הוא יתקשה להשיג את הסיוע המערבי שלו זקוקה המדינה השרויה במשבר פוליטי וכלכלי חריף

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

השר לשעבר חסן דיאב קיבל היום (חמישי) את המנדט לעמוד בראש ממשלת לבנון החדשה, בזכות בתמיכת חיזבאללה ובעלי בריתו של הארגון השיעי. מינויו, אם יאושר בפרלמנט, עשוי לסבך את מאמציה של המדינה לקבל סיוע כלכלי מהמערב, בזמן שהיא נאנקת תחת המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990. המינוי שלו, כך נראה, לא ירצה את המפגינים, שהתאספו בסמוך לביתו ובמקומות אחרים במדינה והמשיכו לדרוש שינוי מקיף במערכת השלטונית.

ארץ הארזים מחפשת ראש ממשלה חדש מאז שראש הממשלה היוצא, סעד אל-חרירי, התפטר ב- 29 באוקטובר בשל הפגנות חסרות תקדים נגד האליטה השלטונית. עם זאת, המאמצים להגיע להסכמות על ראש ממשלה חדש והרכב ממשלה חדשה נתקעו במחלוקות המשקפות את המתיחות בין אל-חרירי, הנתמך על ידי מדינות המערב ומדינות המפרץ הסוניות, לבין חיזבאללה שנתון לסנקציות אמריקניות כבדות לאור הגדרתו כארגון טרור. אתמול משך אל-חרירי את מועמדותו הצפויה להרכיב את הממשלה החדשה.

דיאב הבטיח להקים ממשלה חדשה במהירות כדי להוציא את המדינה מהמשבר הכלכלי תוך הקשבה לתסכול המפגינים וגיבוש תכנית רפורמות בדחיפות. "אעבוד קשה כדי להרכיב ממשלה בהקדם האפשרי, כל מאמצינו חייבים להתמקד בעצירת הקריסה ובהשבת הביטחון", הבטיח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מינויו עשוי לסבך את מאמצי המדינה לקבל סיוע כלכלי מהמערב. דיאב/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא ברור כמה מהר יצליח דיאב להקים ממשלה, אך ראש הממשלה המיועד הדגיש כי רבים מחבריה יהיו גורמי מקצוע ולא פוליטיקאים. עד להרכבת הממשלה החדשה, אל-חרירי ימשך לכהן כראש ממשלה זמני. גורמים במפלגתו אמרו לנשיא כי הם לא יהיו חלק מהממשלה העתידית. אל-חרירי אמר כבר פעמים שהוא יהיה מוכן לשוב לתפקיד רק אם יעמוד בראש ממשלת מומחים, כזו שלדעתו תוכל להבטיח את התמיכה הכלכלית המערבית ולרצות את המפגינים.

דיאב קיבל את המנדט מנשיא לבנון מישל עאון הנוצרי, שהוא בעל ברית של חיזבאללה ונמצא גם הוא בעימות פוליטי מול אל-חרירי, בתום בהתייעצויות עם חברי פרלמנט כדי לבחור מועמד לתפקיד ראש הממשלה, שאותו חייב לאייש מוסלמי סוני על בסיס המערכת הפוליטית העדתית של לבנון.

אף שדיאב, שר חינוך לשעבר ומהנדס בכשרתו, קיבל את המספר הרב ביותר של המלצות - חיזבאללה ובעלי בריתו זכו ברוב בבחירות לפרלמנט אשתקד - הוא לא קיבל את תמיכת אל-חרירי, שלא נקב בשמו של אף מועמד אחר לתפקיד.

תומכי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בשיירה בדרום לבנון, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
תומכי נסראללה בשיירה בדרום לבנון, אוקטובר/רויטרס

עלי פרזלי, סגן יו"ר הפרלמנט ובעל ברית פוליטי של חיזבאללה, היה המחוקק הראשון שהצהיר על תמיכתו בדיאב. ואולם, בעוד שהוא אמר כי המינוי שלו "לוקח בחשבון כמה מהתנאים הבסיסיים שאותם דורש העם", וכינה אותו "אקדמאי ואדם ישר", ראש הממשלה לשעבר נג'יב מיקאטי אמר שהוא לא האדם המתאים.

"אני לא רוצה לאכזב את אזרחי לבנון, אבל אני סקפטי שמי מהשמות המוצעים יכול לשאת (את האחריות) במהלך התקופה הזו", אמר מיקטי, שתמך באל-חרירי לתפקיד. דיאב כיהן באחת מממשלותיו של מיקטי.

מוחמד האגה עלי, עמית במרכז קרנגי ללימודי המזרח התיכון, אמר כי המתיחות הפוליטית עשויה להוביל לעימותים בין תומכי חיזבאללה ואמל השיעים מצד אחד, לבין התומכים הסונים של אל-חרירי. במהלך השבוע האחרון נרשמו עימותים בין תומכי חיזבאללה ואמל, מפגינים ושוטרים.

"חוסר התמיכה של אל-חרירי פירושו שזו תהיה ממשלה מפלגת, מה שאומר שיש סבירות נמוכה יותר שהם יקבלה סיוע (זר)", אמר.

(עדכון ראשון: 12:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully