וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אונסק"ו הכירה בשטיחים הטורקמניים כמורשת תרבותית עולמית

הרודן של המדינה במרכז אסיה שיבח את ההחלטה "ההיסטורית", המכירה בסמל המדינה כמורשת רשמית של האו"ם. השטיחים הנעשים בעבודת יד תוארו כבר ביומני המסע של מרקו פולו כ"משובחים ביותר בעולם"

נשיא טורקמניסטן תועד בסרטון סאטירי כמפקד שנערך לקראת פעולת קומנדו/עריכה: ליר שפיגלר

האו"ם הכיר בשטיחים טורקמניים כמורשת תרבות עולמית, ומנהיגה של המדינה שבמרכז אסיה שיבח את ההחלטה "ההיסטורית", שלדבריו היא "הוכחה להכרת העולם בשטחים המופלאים שלנו" ותעזור לה לשווק אותם בחו"ל. המסורת המשפחתית בת מאות השנים הוכנסה לרשימת המורשת התרבותית הבלתי-מוחשית של אונסק"ו במהלך החודש.

הסוחר והנוסע האיטלקי מרקו פולו התפאר בשטיחים הטורקמניים במהלך מסעותיו בימי הביניים. הוא כתב שהם "המשובחים והיפים ביותר בעולם". השטיחים הטורקמניים הם מאפיין בולט בטקסים רשמיים, בין אם בעת חניכת תחנות רכבת במדבר או באירועים ציבוריים בבירה. הם גם זוכים ליום חג לאומי בסוף השבוע האחרון של מאי, ומופיעים בדגל המדינה. הרודן התפאר באריגת שטיחים בספרו "יופי שמימי", שבו הוא מתאר את השטיחים כ"המנון נצחי לחיים".

מוזיאון השטיחים הלאומי של טורקמניסטן מכיל יותר מ-2,000 שטיחים, רבים מהם בני מאות שנים, ואחד עצום ממדים שנארג ב-2001 על ידי 40 אורגים. השטיח, שגודלו 14 על 20 מטר, ומשקלו טונה וחצי, נכנס לספר השיאים של גינס, אך השיא נשבר באיראן. השטיחים הטורקמניים שזורים מצמר של כבשים מקומיות, והנשים הן אלו שאורגות במלאכה העוברת מדור לדור. פתגם טורקמני עתיק אומר "פרוש את השטיח שלך, ואני אקרא את נשמתך".

נשים מציגות שטיחים בבירת טורקמניסטן, 2016. AFP, GettyImages
המלאכה עוברת מדור לדור. נשים מציגות שטיחים בבירה/GettyImages, AFP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully