וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעורר קושי": בג"ץ המליץ לבחון מחדש את איסור כניסת פלסטינים לעמונה

בדיון בעתירה בנושא אמרה נשיאת העליון חיות כי מניעת גישה מבעלי קרקעות לממש את זכותם בשל צורך בכוחות מוגברים מעוררת קושי וציינה כי לאחרונה נעתרה המדינה לבקשה של פלסטינים להיכנס לשטח חומש ללא תיאום מראש. "לאפשר לאנשים בסך הכל לממש זכותם"

בג"ץ המליץ למדינה לשקול מחדש את האיסור על כניסת פלסטינים לשטח המאחז עמונה שפונה, וזאת בין היתר לאחר שלאחרונה בוטל איסור הכניסה לחומש. בדיון שנערך אתמוך (שלישי) בנושא, שאלה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות את נציג המדינה, "בחומש נעתרתם - והשאלה האם נוכח ההערה הזאת יש נכונות לשוב ולשקול את העניין מחדש". חיות העלתה ספקות באשר למהלך והוסיפה כי לומר לתושבים להמתין לפקיעת הצו המגביל כניסה עד ינואר 2021 ו"הנימוק שיידרשו כוחות מוגברים כדי לאפשר לאנשים בסך הכל לממש זכות שיש להם, כל ההנמקות הללו מעוררות קושי".

המאחז עמונה פונה ב-2017 בהתאם לפסיקת בג"ץ בעתירה של פלסטינים שטענו כי מדובר בקרקע פלסטינית פרטית, ומאז השטח הוגדר כשטח צבאי סגור וניתן להיכנס אליו רק בתיאום. עם זאת, כמה פעמים עלו ישראלים לשטח ואף הציבו מבנים ללא היתר, בעוד שמהפלסטינים נמנעת גישה למקום.

בעקבות זאת, פלסטינים הטוענים לבעלות על הקרקע וראשי מועצות סמוכות שהצו חל על שטחיהן הגישו בחודש ינואר עתירה באמצעות עו"ד שלומי זכריה מ"יש דין". בעתירה הם מבקשים כי הצבא יאפשר להם גישה חופשית לאדמות וכן כי יועמדו לדין הישראלים שנכנסו לשטח הסגור והציבו מבנים שלא כדין. בתשובה לבג"ץ מסרה המדינה כי הצו נותר על כנו בשל בנייה לא חוקית של ישראלים בשטח ומחשש לחיכוכים. "צו התיחום שב ונבחן לאחרונה על ידי מפקד כוחות צה"ל ביו"ש, וזה מצא כי לאור הבינוי הבלתי חוקי שהוצב במהלך השנה האחרונה בשטח המתוחם, ישנו צורך בהותרת הצו", נכתב והוסבר כי על התושבים לבקש היתר.

פינוי מאחז עמונה - 3/1. אתר רשמי
כוחות הביטחון בעת פינוי מאחז בעמונה, 2019/אתר רשמי

אתמול נערך דיון בעתירה והשופטת ברק ארז שאלה את נציג הפרקליטות עו"ד רועי שויקה איך העמדה לאסור את כניסתם מתיישבת עם הפסיקה לפיה מניעת גישה לקרקע מצד מי שנפגע מהמצב לא עומדת במבחני המידתיות. שויקה השיב כי גם הדיונים לפינוי המאחז נמשכו שנים רבות ולא התאפשרה כניסת פלסטינים לשטח. לשאלת הנשיאה חיות על בחינה מחדש של האיסור, אמר שויקה כי הערות בית המשפט יובאו בפני אלוף פיקוד מרכז, ותשובה תימסר בתוך 15 יום.

בדיון גם צוין כי לאחרונה הודיעה המדינה שבוטל האיסור על כניסת פלסטינים לאדמותיהם בחומש ללא תיאום. ההתנחלות חומש, שהוקמה על קרקעות של פלסטינים מהכפר הסמוך בורקה, פונתה במסגרת תכנית ההתנתקות בשנת 2005 וכניסת ישראלים נאסרה. אך רק ב-2013, אחרי עתירה של תושבי הכפר, הודיעה המדינה כי תאפשר לבעלים הפלסטינים גישה לאדמותיהם. במאי 2018, במהלך ניסיון של ארגון "יש דין" לסייע לבעלי הקרקעות להגיע לאדמותיהם, התברר כי מפקד פיקוד מרכז הוציא צו תיחום האוסר על כניסת כל אדם לשטח וזאת מבלי להחריג את בעלי הקרקעות הפלסטינים כפי שהיה קודם לכן.
בעקבות זאת הגישו התושבים עתירה, ובשבוע שעבר הודיעה המדינה לבג"ץ כי הוסר מהצו הסעיף המונע כניסת פלסטינים לשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully