וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא פריצת דרך: פוטין וזלנסקי נפגשו לראשונה ודנו במלחמה באוקראינה

בפסגה שארגן מקרון בפריז, עסקו נשיאי רוסיה ואוקראינה, בהשתתפות מרקל, בסיום הסכסוך שפרץ ב-2014 וגבה את חייהם של אלפי אנשים. פוטין אמר כי "התהליך נע בכיוון הנכון", אך זלנסקי הודה שהוא ציפה ליותר. הארבעה סיכמו על ישום הפסקת אש, הסגת כוחות וחילופי שבויים

צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי סיכמו הלילה (שלישי) לחדש את תהליך השלום במזרח אוקראינה. כמו כן, הסכימו השניים על יישומה המיידי של הפסקת אש חדשה, ועל עסקת חילופי אסירים שתבוצע עד סוף השנה. הפסגה בפריז, שאורגנה בתיווכם של נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל - לא הסתיימה עם פריצת דרך בין שתי המדינות, אך גורמים דיפלומטים מקווים שהפגישה תסייע בהגברת האמון בין השניים.

מקרון ומרקל שיבחו את ההתקדמות שנעשתה, בתום שמונה שעות של שיחות בארמון האליזה. לאחר המפגש המרובע, נפגשו לראשונה בארבע עיניים פוטין, הנמצא בשלטון זה שני עשורים, וזלנסקי, קומיקאי לשעבר שזכה בבחירות לנשיאות ארצו מוקדם יותר השנה.

פוטין אמר כי השיחות היו "צעד חשוב" למניעת ההסלמה במזרח אוקראינה. "התהליך נע בכיוון הנכון", אמר פוטין שהוסיף כי "רוסיה תעשה כל שביכולתה כדי שהסכסוך יגיע לקצו".

ואולם, זלנסקי הודה שהוא ציפה להשיג יותר, למרות האירוע הסמלי. "דנו בהרבה שאלות, ועמיתיי אמרו שזו תוצאה טובה מאוד ביחס לפגישה ראשונה, אבל בכנות - זה מעט מאוד, רציתי לפתור מספר גדול יותר של בעיות", אמר הנשיא היהודי לאחר השיחות בפריז. למרות זאת, הודיע זלנסקי על חילופי שבויים חדשים שיתקיימו בין אוקראינה לבדלנים עד סוף השנה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפריז, 9 בדצמבר 2019. AP
בלי הרבה לבביות. פוטין וזלנסקי בפריז, היום/AP

בהצהרה משותפת של ארבעת המנהיגים נמסר כי סוכם על הפסקת אש מלאה ועל המשך הסגת כוחות מאזורי הסכסוך עד מרץ 2020. הצדדים התחייבו "ליישום מלא ומקיף של הפסקת האש, באמצעות יישום כל מנגנוני התמיכה הדרושים להפסקת אש, עוד לפני סוף 2019". היא הוסיפה כי יש להסכים על שלושה אזורי התנתקות נוספים במזרח אוקראינה, "במטרה להסיג כוחות וציוד עד סוף מרץ 2020".

בסימן לכך שגם מקרון הכיר בעובדה שיש צורך בהתקדמות רבה יותר, אמר נשיא צרפת כי פסגה החדשה תיערך בעוד ארבעה חודשים כדי להתעדכן בהתקדמות בשטח. מקרון הדגיש כי עצם קיום הפגישה היה בגדר הישג. "העובדה שאנחנו כאן זה לצד זה היא חשובה", אמר מקרון, שתיאר את הסכסוך כ"פצע פתוח בלב יבשת אירופה".

"יש לנו הרבה עבודה לעשות, אבל יש לי את הרושם שיש רצון טוב לפתור את הבעיות הקשות", אמרה מרקל.

הפסגה היום היא הראשונה זה שלוש שנים, והיא מבקשת ליישם הסכמים שנחתמו במינסק ב-2015 הקוראים להוצאת כלי הנשק הכבדים, להשבת השליטה של קייב על גבולותיה, לאוטונומיה רחבה יותר ולקיום בחירות מקומיות. זלנסקי, שנמצא בתפקידו רק כמה חודשים, נתקל בהתנגדות סוערת מבית לוויתורים גדולים מדי עבור פוטין.

כ-200 מפגינים בילו את הלילה באוהלים מחוץ ללשכתו נשיא אוקראינה, וביקשו להפעיל לחץ על זלנסקי שלא "להיכנע" לפוטין.

נשיאי צרפת ורוסיה מקרון ופוטין לאחר כינוס פורום נורמנדי, פריז, 10 בדצמבר 2019. רויטרס
מרוצה מעצם קיום הפסגה. מקרון עם פוטין, הלילה/רויטרס

אלפי בני אדם נהרגו וכמיליון תושבים ברחו מבתיהם מאז שהמיליציות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה פתחו בהתקוממות בדלנית ב-2014 שהוביל להתרחקות ניכרת בין רוסיה לבין המערב. הבדלנים שולטים באזור דונייצק ולוגנסק מאז הסיפוח של חצי האי קרים בידי מוסקבה. סיפוח קרים, שהזניק את פוטין בסקרים ברוסיה אך הוביל להטלת סנקציות בינלאומיות, לא היה על הפרק בשיחות.

קייב הבהירה כי היא נחושה שלא לוותר על חצי האי, שבו רואה הקהילה הבינלאומית חלק מאוקראינה. הקרמלין העביר איתותים שהוא מוכן לעבוד עם זלנסקי, שאותו תיאר פוטין כ"חביב "ו"כן", אך גם הוא לא ירצה לחזור בידיים ריקות ויתאמץ כדי לזכות בהקלה על הסנקציות. עם זאת, לא היה שום סימן ללבביות בין שני המנהיגים במהלך מסיבת העיתונאים שכונסה בחצות, כשהם ישבו בקצה השולחן וביניהם מקרון ומרקל.

ככל הנראה, הכישלון המרכזי של הפסגה היה חוסר ההסכמה על לוח זמנים לקיום הבחירות לרשויות המקומיות, בעוד שקייב לא הצליחה לזכות בוויתורים ממוסקבה - וגם לאור חוסר ההסכמה על השליטה בגבול.

גורם בלשכת הנשיאות של צרפת אמר לפני הפסגה כי מטרותיה כוללות הסכמה לפירוק מיליציות לא חוקיות, יציאת לוחמים זרים מדונייצק ומלוגנסק ופריסה מחודשת של אוקראינה בגבולה עם רוסיה. "נותרה בעיית האמון בין הצדדים הנדרש להתקדמות", אמר הגורם שדיבר בעילום שם. נקודת מפתח נוספת היא הסכמה על לוח זמנים לקיום בחירות בדונייצק ובלוגנסק תחת החוק האוקראיני, תוך הענק מעמד מיוחד לאזורים אלו, רעיון המכונה נוסחת שטיינמאיי, על שם שר החוץ לשעבר של גרמניה ונשיאה כיום.

עבר מקרון, הפסגה היא חלק מרכזי ממדיניות חוץ נועזת יותר ויותר שבה הוא נוקט למרות הצרות מבית, שם מתקיימות שביתות ענק בימים האחרונים בשל רפורמה שהוא מנסה להעביר בתחום הפנסיה. מקרון, שזעזע את בעלות בריתו בנאט"ו בחודש שעבר, כשאמר שהברית נמצאת ב"מוות מוחי", הבהיר כי הוא סבור שאירופה זקוקה לשותפות אסטרטגית עם רוסיה.

(עדכון ראשון: 12:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully