וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקוצר זמן ההמתנה לשינוי מין לטרנסג'נדרים: "צעד הכרחי במאבק לזכויות"

5.12.2019 / 21:32

זמני ההמתנה לשינוי מין בת"ז עומד כיום על שנתיים, אך בשל תיקון הנוהל מטעם משרד הבריאות יקוצרו הזמנים לכמה חודשים. הדבר נוגע לטרנסג'נדרים המעוניינים לשנות את סעיף המין מבלי לעבור ניתוחים, זאת בכדי לצמצם את הביורוקרטיה בתהליך שינוי המין אותו הם עוברים

הפגנת הטרנסגנדריות והטרנסגנדרים בשדרות וושינגטון בדרום ת"א 22 ביולי 2018. דנה ירקצי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הטרנסגנדריות והטרנסגנדרים בשדרות וושינגטון בדרום ת"א 22 ביולי 2018/מערכת וואלה! NEWS, דנה ירקצי

זמן ההמתנה לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות לטרנסג'נדרים יקוצר - כך לפי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שפורסם היום (חמישי). זמן ההמתנה כיום לשינוי מין ברישומים הממשלתיים אורך כשנתיים, וכעת היא צפויה לעמוד על כמה חודשים. חוזר המנכ"ל נוגע לטרנסג'נדרים המעוניינים לשנות את רישום סעיף המין מבלי לעבור ניתוחים, כל עוד הם בני 18 ומעלה, והם בעלי "עבר מוכח בזהות המגדרית המבוקשת במשך שישה חודשים לפחות ממועד הפנייה לוועדה".

עד עתה, נדרשה תקופת המתנה מינימלית של שנתיים מהפונים לוועדה לצורך קבלת האישור לביצוע שינוי מין. בעקבות דרישתו של ארגון "מעברים - שינוי בר קיימא לקהילה הטרנסית", ובגיבוי ארגוני הקהילה הגאה, תיקן משרד הבריאות את הנוהל.

על פי המסמך, "שינוי הרישום בפרט המין במרשם האוכלוסין יתבצע רק לאחר שהוועדה תאשר שאכן שינה אדם את מינו. החלטתה תהווה 'תעודה ציבורית' הנדרשת על פי סעיף 19ג (א) לחוק מרשם האוכלוסין, תשכ"ה-1965 לצורך שינוי הרישום בפרט המין במרשם האוכלוסין".

על מנת לקבל את האישור, על המבקש יהיה להגיע לוועדה המורכבת מפסיכולוג קליני, פסיכיאטר ואנדוקרינולוג. הוועדה תדון בפניות טרנסג'נדרים המבקשים לשנות את פרט המין במרשם האוכלוסין על פי אמות מידה מקצועיות מקובלות. לכל פונה לוועדה יקבעו פגישות עם המומחים השונים אשר חוות דעתם נדרשת לצורך קבלת האישור.

העומס גובר, אך סניף של משרד הפנים במזרח ירושלים סגור "זמנית" כבר כמעט חמש שנים, 25 בינואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
משרד הפנים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מבקש השינוי יקיים לפחות פגישה אחת עם חברי הוועדה. "בפגישה זו ידון הליך שינוי המין שעבר הפונה, ותינתן לו הזדמנות להישמע בפני הוועדה. במידה וחבר וועדה ירצה לקבל מידע רפואי, בנוסף לזה שהוגש, הוא רשאי לבקשו מהפונה", כך נכתב על ידי משרד הבריאות. עוד נכתב כי "הפונה יהיה רשאי לצרף מלווה מטעמו - איש מקצוע מהתחום או בן משפחה קרוב", ובנוסף "יהיה רשאי להציג בפני הוועדה כל מסמך, לרבות חוות דעת מומחה חיצוני".

אלה אמסט, מנכ"לית שותפה של ארגון מעברים, אמרה כי "חשוב לשפר את המנגנון הקיים, אבל אנחנו נמשיך לפעול כדי שהזכות להגדרה עצמית של אנשים על הקשת הטרנסית, שלא באמצעות ועדה, תבוא לידי ביטוי גם באפשרות לשנות את הסימון במרשם האוכלוסין".

אוהד חזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אמר כי "פרסום החוזר שיפחית חלק מהביורוקרטיה המיותרת שנכפת על אלפי טרנסים וטרנסיות הוא צעד הכרחי וחשוב. מדובר בצעד חלקי אך משמעותי במאבק הצודק לזכויות הקהילה הטרנסית, אותה קהילה שסובלת מהזנחה ואפליה ארוכת שנים מצד המדינה. יש עוד עבודה ארוכה שצריכה להיעשות ברשויות עד למיגור האפליה ואנחנו נמשיך להיאבק בעבור כל אחד ואחת עד שנגיע לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully