וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכה הנער שפיצח ההגנה על סרטי DVD

7.1.2003 / 19:45

3 שנים לאחר שפיתח תוכנה שמאפשרת העתקת סרטי DVD, זוכה הנורבגי בן ה-18 שהואשם בהפרת זכויות יוצרים; בית המשפט: לא נמצאו עדויות לכך שמעשיו סייעו לתעשיית הסרטים הפיראטיים

בית משפט בנורבגיה זיכה היום נער שהואשם בהפרת זכויות יוצרים. משפטו של הנער, שלמעשה איפשר את העתקת סרטי ה- DVD במחשב, נפתח בתחילת החודש באוסלו. הרשויות בנורבגיה האשימו את הנער, ג'ון לץ' ג'והנסן בן 18, בהפרת זכויות יוצרים. העיתונות המקומית באוסלו דיווחה היום כי בית המשפט זיכה את ג'והנסן, משום שלא נמצאו עדויות לכך שמעשיו מסייעים לתעשיית סרטי ה-DVD הפיראטיים.

ברחבי הרשת נתקבל הזיכוי בסיפוק רב. משתמשים רבים שמחו לאידו של ה MPAA הארגון האמריקאי לשמירה על זכויות סרטים (מקביל ל RIAA של המוזיקה) שהוביל את המאבק. ה MPAA הסתייע בעורכי דין מן השורה הראשונה וכן נעזר בפוליטיקאים אמריקאיים לקדם את האינטרסים שלו. עם זאת המשתמשים הרבים בתוכנות שיתוף הקבצים יודעים כי הפסיקה היא סימלית בלבד. אף משתמש לא המתין לסיום המשפט על מנת להוריד עותק נוסף של סרט חדש למחשב שלו.

הפרשה עצמה החלה לפני כשלוש שנים, כאשר ג'והנסן - אז בן 15 - פיתח תוכנה קטנה בשם DeCSS. תוכנה זו מאפשרת לפענח את הסרטים לפורמט רגיל, הניתן לשמירה על המחשב ולצפייה בכל נגן מדיה, ללא צורך בתשלום. באמצעות התוכנה ניתן גם לדחוס את הסרטים לפורמטים יעילים יותר, ובכך להפיץ את הסרטים באינטרנט.

סרטים המגיעים על תקליטורי DVD מגיעים מוצפנים בעזרת טכנולוגיה הנקראת CSS או Content Scrambling System. באמצעות ההצפנה הזו ניתן לצפות בסרטים רק בנגני DVD או בתוכנות המיועדות לכך על גבי המחשב. חברות הפצת הסרטים שולטות על נגני ה-DVD ועל תוכנות הצפייה על ידי שליטה על ההצפנה, ומאפשרות רק למשלמי תמלוגים להשתמש בטכנולוגיה.

הנער, שזכה מאז לכינוי DVD ג'ון, החל להפיץ את התוכנה שפיתח, וזו הגיעה במהרה לידיהן של חברות הפצת הסרטים. במהלך מפתיע ומקורי הגישו חברות הסרטים תביעה נגד ג'ון בארה"ב, בגין הפרת זכויות יוצרים. התביעה כוונה גם נגד מגזין ההאקרים 2600, שפירסם קישור שבו ניתן להוריד את התוכנה.

החברות טענו כי התוכנה מאפשרת לכל צופה להעתיק את הסרטים, ובכך לפגוע בזכויות היוצרים שלהם. מנגד טענו משתמשים, כי הם רוכשים את סרטי ה-DVD במיטב כספם, ולכן מותר להם ליצור לעצמם עותק לגיבוי, אם רצונם בכך. ג'והנסן פיתח את התוכנה במקור לסביבת לינוקס, שאז לא היו לה תוכנות לצפייה ב-DVD.

חזית מאוחדת

עם פרסום החלטת בית המשפט בארה"ב נוצרה חזית מאוחדת של האקרים נגד חברות הפצת הסרטים והאגודה לזכויות ה-DVD. הגולשים החלו להפיץ את הקוד של DeCSS בכל פורמט אפשרי. הם הפיצו את הקוד כשירי הייקו יפנים קצרים - כשהוא מוקרא לאחור; דרך נוספת היתה להפיץ את הקוד כקטע מוזיקה, על ספלים, על חולצות ועל מוצרים נוספים. בעקבות ההד התקשורתי שעורר המשפט, הפכה התוכנה שייצר הנער לפופולרית ביותר בקרב גולשים רבים.

בתחילת החודש נפתח משפטו של ג'והנסן באוסלו. הוא הואשם על ידי היחידה לפשעי צווארון לבן הנורבגית בהפרות זכויות יוצרים. ב-1999 פשטה הממשלה הנורבגית על ביתו של ג'והאנסן בעקבות תלונה של חברות בידור אמריקאיות, לפיה התוכנה שיצר נמצאת בשימושם של האקרים היוצרים עותקי DVD פירטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully