וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ, היאכטה והקשר הממשלתי: שנתיים אחרי, רצח העיתונאית מטלטל מחדש את מלטה

דפני קרואנה גליציה חקרה קשרים בין פוליטיקאים לארגוני פשיעה, עד שמכונית תופת חיסלה אותה באוקטובר 2017. אחרי קיפאון בחקירה, נהג מונית ששימש המתווך סיפק פרטים שהפילו איש עסקים בכירים, שרים - וגם את ראש הממשלה. המשפחה בטוחה - לא כל האמת יצאה לאור

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

יותר משנתיים חלפו מאז שמכונית תופת חיסלה אותה, אך הרצח של העיתונאית דפני קרואנה גליציה מסעיר מחדש את מלטה בימים אלו. העיתונאית החוקרת סיקרה ללא חת את השחיתות בארצה, שלדבריה חדרה עמוק לתוך הפוליטיקה המקומית, לפני שנהרגה בפיצוץ בסמוך לביתה באוקטובר 2017.

גליציה, בת 53 בעת הרצח, תוארה כאחד העיתונאים החשובים, הבולטים וחסרי הפחד ביותר באי שבים התיכון. היא ניהלה בלוג פופולרי שחקר חשדות לשחיתות ומעשים פליליים אחרות שלטענתה הגיעו למסדרונות הכוח. בעקבות הלחץ הציבורי הגובר, נאלץ ראש הממשלה ג'וזף מוסקט להכריז אמש (ראשון) על התפטרותו מהתפקיד, אך המשפחה מאמינה כי לא כל האמת יצאה החוצה.

הפגנה נגד ממשלת מלטה בבירה ולטה במחאה על רצח העיתונאית דפני קרואנה גליציה, 1 בדצמבר 2019. AP
דורשים צדק. מפגינים נגד הממשלה, אתמול/AP

לפני ההתנקשות, דיווחה קרואנה גליציה על חשדות שעלו ממסמכי פנמה - צבר מסמכים שהודלף ב-2016 ממשרד עורכי דין בפנמה. מהמסמכים עלה כי שניים ממקורביו של ראש הממשלה, ג'וזף מוסקט, היו מעורבים בעסקים סודיים שבמקלטי מס. אחד מהם היה ראש המטה שלו, קית' שמברי, ושר אחר, קונרד מיצי. עם זאת, אין ראיות לכך שהכסף החליף ידיים.

הרצח שלה הסעיר לא רק את המדינה אלא גם פעילי זכויות אדם באירופה, שמתחו ביקורת על אופן ניהול החקירה על ידי הרשויות באי. המשפחה דורשת ועדת חקירה ציבורית, והיא סיפרה כי היא סבלה במשך שנים מאיומים - בין היתר, שלושה כלבים שלה נרצחו בשל דיווחיה של גליציה.

לפי תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס, מחיר ההתנקשות היה 150 אלף אירו. שלושה חשודים עומדים לדין, בהם שני אחים אולם עד לשבועות האחרונים נותרה תעלומה גדולה - מי הזמין את החיסול?

דפני קרואנה גליציה, עיתונאית ממלטה, שחוסלה בפיצוץ מכונית תופת, אפריל 2011. רויטרס
חשפה פרשות שחיתות. דפני קרואנה גליציה/רויטרס

מי שכעת מסומן כמוח מאחורי הרצח הוא יורגן פנך, אחד מאנשי העסקים המצליחים ביותר של מלטה. הוא נעצר כשניסה להימלט עם היאכטה שלו מהאי ב-20 בנובמבר, וביקש חנינה תמורת מידע על החקירה. עם זאת, בקשתו נדחתה, והוא נאשם בסיוע לרצח ובעבירות נוספות, כולל חברות בארגון פשיעה, שאת כולן הוא מכחיש.

הוא היה מיודד עם מלווין ת'אומה, נהג מונית המקושר לארגוני פשיעה ומי שתואר על ידי כלי תקשורת מקומיים כ"מתווך" לרצח. האחרון נעצר לאחרונה במסגרת חקירה אחרת הקשורה להלבנת הון, וקיבל בשבוע שעבר חנינה בתמורה למידע משמעותי שהעביר לחוקרים והאיץ את החקירה. ככל הנראה, יש לו הקלטות מפלילות הנוגעות להתנקשות.

פנך, שעמד בראש שתי חברות גדולות עד לאחרונה, זוהה בשנה שעברה בתור בעלים של חברה מסתורית מדובאי, "17 בלק" שמה, שהוזכרה גם במסמכי פנמה. קרואנה גליציה כתבה על החברה שמונה חודשים לפני הרצח שלה, וטענה שהיא מקושרת לשרים שמברי - חבר ילדות של ראש הממשלה - ומיצי, שהמשיך לקבל תדרוכים על חקירת הרצח, אפילו אחרי שהוזכר בידי פנך כמי שהיה מעורב עצמו בפרשה.

איש העסקים יורגן פנך יוצא מבית המשפט בוולטה, מלטה, 29 בנובמבר 2019. AP
בקשתו לקבלת חסינות נדחתה. איש העסקים פנך יוצא מבית המשפט/AP

חבר נוסף בממשלה שתושאל על ידי המשטרה הוא שר האוצר כריס קרדונה, שהשעה את עצמו זמנית מתפקידו לאור חלקו בפרשה. כמו שני מקורביו הנוספים של ראש הממשלה, גם הוא היה מושא לתחקיר של קראונה גליציה ותבע אותה על הוצאת דיבה.

אחרי הפגנת מחאה של אלפי בני אדם, כולל בני משפחתה של העיתונאית, הודיע ראש הממשלה כי הוא יזוז הצדה.

"מלטה צריכה להתחיל פרק חדש ורק אני יכול לתת את האות לכך", הכריז ראש הממשלה בנאום שנשא לאומה על התפטרותו, שאמורה להיכנס לתוקף אחרי שמפלגת הלייבור שבראשה הוא עומד תתחיל לבחור את מחליפו ב-12 בינואר. עם זאת, האופוזיציה באי דורשת שהוא יתפטר באופן מידי.

"הוא היה צריך להתפטר לפני זמן רב", זעם מנהיג האופוזיציה אדריאן דליה, שהוסיף כי מלטה לא צריכה להמתין עוד יום אחד עד שמוסקט, שמשמש ראש ממשלה מאז 2013, יעזוב את לשכתו. "כל יום שבו הוא נשאר במשרדו משמעותו עוד יום שבו הצדק לא נעשה ולא ייעשה. ראש הממשלה איבד את הלגיטימיות שלו".

להגנתו, אמר אתמול ראש הממשלה כי מאז הרצח, הוא נושא באחריות "למען האינטרסים בפתרון התיק הזה". עם זאת, הוא הודה כי "בעוד שכמה החלטות שהתקבלו היו טובות, אחרות היו יכולות להיות טובות יותר". הוא הדגיש כי נטל האחריות שנשא מתגמד מול "הסבל שעוברת המשפחה".

  • עוד באותו נושא:
  • מלטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully