וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפרשו מהממשלה עם מרקל? הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה פנו שמאלה

1.12.2019 / 11:31

נורברט וולטר-בורג'נס וססקיה אסקן, שרצו יחד והבטיחו לבחון מחדש את הישיבה בקואליציה, גברו בפער גדול על יריבם העיקרי, שר האוצר. הם דורשים שהשמרנים יסכימו להעלאת שכר המינימום ומדיניות סביבתית, ואם לא - הם עשויים לפרוש ולגרום להקדמת הבחירות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שני מתנגדים בולטים לישיבה בממשלה עם השמרנים בהנהגת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל זכו אתמול (שבת) בבחירות להנהגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD). המפלגה אמרה כי חברי האגף השמאלי נורברט וולטר-בורג'נס וססקיה אסקן, שרצו בפתק משותף, זכו ב -53.06% מקולות הבוחרים. הם רוצים לנהל משא ומתן מחודש על ישיבתם בקואליציה כדי להתמקד יותר בצדק חברתי, בהשקעות ובמדיניות סביבתית. ניצחונם מגדיל את הסיכוי לבחירות מוקדמות או לממשלת לאור סירובם האפשרי של השמרנים לשתף עמם פעולה, חרף רצונם להישאר בשלטון.

ה-SPD, המפלגה הוותיקה ביותר בגרמניה, חווה טלטלה לאחר שורת כישלונות בבחירות במדינות המחוז בגרמניה ולפרלמנט האירופי. המרוץ על הנהגתה, שנמשך כחצי שנה, הותיר את מפלגת השמאל בפיגור בסקרים. רבים מחבריה סבורים כי המפלגה תצליח לשרוד רק אם תפרוש מהממשלה ותבנה את עצמה מחדש באופוזיציה.

השניים גברו על שר האוצר אולף שולץ ועל קלרה גייוויץ, שאמרו כי יתמכו ביריביהם לאחר שזכו רק ב-45.33% מהקולות. שולץ, שהיה המועמד המוכר ביותר, מתכוון להישאר בתפקידו חרף המכה שספג. לאחר ניצחונם המפתיע, וולטר-בורג'נס, שר אוצר לשעבר במדינה המאוכלסת ביותר בגרמניה, נורדריין-וסטפאליה, ואסקן, חברת פרלמנט, הבטיח לנסות לאחד מחדש את המפלגה.

מנהיגיה החדשים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה, 30 בנובמבר 2019. רויטרס
דורשים השקעה גדולה יותר בתשתיות. וולטר-בורג'אנס ואסקן, אתמול/רויטרס

וולטר-בורג'אנס, שזכה למוניטין של "רובין הוד" בשל מאבקו נגד מעלימי מס דרך חשבונות בנק בשווית, הדגיש כי ה-SPD לא תעזוב את הקואליציה באופן מידי.

"תמיד אמרנו שזה לא נוגע רק לעזיבה מידית או להישארות למשך כל הזמן", אמר לערוץ פניקס. הוא הוסיף כי מתכוון לראות איזו מדיניות ניתן לגבש עם המפלגה השמרנית של מרקל. מנהיגיה החדשים של הסוציאל-דמוקרטים הדגישו כי הם רוצים שהשמרנים יסכימו להעלאת שכר המינימום ולהשקעה רבה יותר בתשתיות ובהגנה על הסביבה - גם במחיר של חוב ממשלתי.

המזכ"ל המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) של מרקל אמר כי מפלגתו רוצה לעבוד עם מנהיגי ה-SPD החדשים וכי למפלגות יש כבר בסיס עבודה משותף.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בכנס של מפלגתה בעיר לייפציג, 23 בנובמבר 2019. רויטרס
כהונתה תסתיים מוקדם מהצפוי? מרקל בכינוס מפלגתה, בחודש שעבר/רויטרס

בחירות מוקדמות הן לא באינטרס של הסוציאל-דמוקרטים ולא של השמרנים, שבעצמם מצויים במאבקי כוחות פנימיים לקראת תום עידן שלטונה של מרקל, שזו כהונתה האחרונה אחרי 14 שנה בראש הכלכלה הגדולה ביותר באירופה. שתי מפלגות המיינסטרים של גרמניה איבדו מתמיכן מאז הבחירות האחרונות ב-2017. אחרי 14 שנה שהובילה את הכלכלה הגדולה באירופה. לא ברור עד כמה השמרנים יהיו מוכנים להכיל את דרישות הסוציאל-דמוקרטים, שבעוד שבוא יתכנסו חבריה כדי לאשרר את המנהיגים החדשים וכדי להצביע על המשך החברות בקואליציה.

במהלך קמפיין הבחירות להנהגת המפלגה, אמרה אסקן כי אם השמרנים יסרבו לדרישותיה, היא תמליץ לנטוש את הקואליציה.

בפני ההנהגה המשותפת החדשה של הסוציאל-דמוקרטים ניצבת משימה אדירה: ב-2017 קיבלה ה-SPD את מספר הקולות הנמוך ביותר מאז 1933, השנה שבה הנאצים בהנהגת אדולף היטלר עלו לשלטון. כעת, היא מקבל כ-15% בסקרים, אחרי הירוקים והשמרנים, וקצת לפני מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הימנית הקיצונית, שכיום היא המפלגה השלישית בגודלה בבונדסטאג ומפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully