וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לאיראן: נושאת מטוסים אמריקנית הפליגה במצרי הורמוז

20.11.2019 / 14:05

לראשונה מאז נשלחה למפרץ הפרסי לפני כחצי שנה, "אברהם לינקולן" עברה בנתיב השיט האסטרטגי שאותו מאיימת טהראן לחסום. זאת על רקע המתיחות בין המדינות סביב הפרישה מהסכם הגרעין והמהומות האלימות באיראן

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נושאת המטוסים האמריקנית שנשלחה למזרח התיכון לפני כחצי שנה הפליגה אתמול לראשונה דרך מצרי הורמוז, על רקע המתיחות עם איראן - כך אמרו הלילה (רביעי) בצי האמריקני. נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" נשלחה לאזור על ידי וושינגטון בשל איומים שלא פורטו, אך מאז היא נותרה בים הערבי ונמנעה לחלוף במצרים הגובלים באיראן.

במשך עשורים הפליגו נושאות מטוסים אמריקניות דרך נתיב השיט הבינלאומי, במה שתואר על ידי ארצות הברית כמבצעים "הגנתיים" שנועדו לשמור על המצרים פתוחים. איראן איימה לא אחת שהיא תסגור את המצרים אם היא לא תצליח לייצא נפט, על רקע הסנקציות המחודשות שהטיל עליה ממשל טראמפ מאז פרישתו מהסכם הגרעין בשנה שעברה. כחמישית מאספקת הנפט העולמית עוברת במצרי הורמוז.

ארצות הברית פרסה בחודשים האחרונים אלפי חיילים, מפציצים ומערכות הגנה בחודשים במזרח התיכון, בצל שורת תקיפות מכליות נפט, הפלת המל"ט האמריקני ותקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית. איראן מכחישה את טענותיה של וושינגטון כי היא אחראית לפגיעה במכליות הנפט ובמתקני הנפט בממלכה.

נושאת המטוסים אברהם לינקולן ושתי ספינות קרב אמריקניות נוספות חוצות את מצרי הורמוז, שלחופי איראן, 19 בנובמבר 2019. AP
נשלחה לאזור במאי. נושאת המטוסים לינקולן/AP

הסנקציות הובילו למשבר כלכלי חריף ברפובליקה האסלאמית, שנאלצה להעלות את מחירי הדלק, החלטה שהובילה להפגנות אלימות. מספר ההרוגים האמתי אינו ידוע, אך לפי דיווחים שונים, מדובר בכמה עשרות לכל הפחות. ארגון אמנסטי אמר כי בידיו מידע מהימן על כך שלפחות 106 מפגינים נהרגו עד עתה בידי כוחות הביטחון.

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר מוקדם יותר היום כי הממשלה ניצחה את ההפגנה, והאשים את אויביה החיצוניים של איראן בהתססה. "העם האיראני שוב הצליח במבחן היסטורי והראה כי הם לא יאפשרו לאויבים ליהנות מהמצב, על אף שיש להם תלונות על הנהלת המדינה", אמר רוחאני.

(עדכון ראשון: 09:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully