וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דפים מהתנ"ך של השטן נעלמו במסתוריות - וחוקרים מנסים לפענח מה עלה בגורלם

21.11.2019 / 8:29

עמודים מהתנ"ך של השטן שמכילים לכאורה את "תפילות השטן" המזמנות אותו אל פני כדור הארץ נעלמו במסתוריות לפני יותר מ-300 שנה, אולם חוקרים סבורים שאלה לא נשרפו כפי שרבים מאמינים - אלא נלקחו בידי דמות מסתורית

Church of Rational Satanism

"התנ"ך של השטן", הנקרא גם קודקס גיגס, הוא כתב היד הגדול ביותר בעולם שנכתב במאה ה-13 ומוכר בשמו השטני בזכות ציור גדול של השטן הנמצא בו. הוא נכתב במנזר הבנדיקטי פודלאצ'יס, כיום צ'ראסט, שבבוהמיה, כיום צ'כיה. עוביו 22 ס"מ וגובהו 92 ס"מ. לפי האגדה, כותב התנ"ך הזה הוא נזיר שהפר את נדריו ונשפט לקבורה בחיים. כדי לכפר על חטאיו, הבטיח לאב המנזר שיכתוב בין לילה כתב כל כך מדהים שיכיל את כל ידע האנושות ויעניק תהילה ענקית למנזר. כשהשעה התקרבה לחצות הנזיר הבין שאין ביכולתו לעמוד באתגר שהציב לעצמו ולכן התפלל תפילה מיוחדת - לא לאלוהים, אלא ללוציפר השטן - וביקש ממנו עזרה בהשלמת הכתב בתמורה לנשמתו. השטן השלים את הכתב לפני בוקר והנזיר הוסיף לספר את תמונתו כהוקרה על עזרתו.

חקירות מודרניות בבלשנות מציעות שהנזיר ישב בבידוד מוחלט, שכנראה כפה על עצמו. על פי ניסיונות שחזור של עבודת הכתיבה, מעריכים כי כתיבת הקודקס ארכה יותר מ-20 שנה, ומעריכים כי הכתיבה לבד ללא האיורים תדרוש כ-5 שנים של כתיבה ללא הפסקה.

בזמן מלחמת שלושים השנים, ב-1648, כל האוסף, כולל הקודקס, נלקח בידי הצבא של שוודיה, כשלל מלחמה. כיום הקודקס גיגס שמור בספרייה המלכותית של שוודיה בסטוקהולם. עד 1697 נשמר התנ"ך בשלמותו, רק שאז, לאחר שריפה, כעשרה מבין 320 דפי הקלף שלו נעלמו. עד היום לא יודע מי הסיר את הדפים ומה עלה בגורלם, אולם רבים מאמינים שאלה הלכו בשריפה. אחרים מאמינים שהדפים הללו הכילו את "התפילות לשטן" ועל כך נעלמו בזדון.

התנ"ך של השטן. AFP, GettyImages
כך נראה התנ"ך של השטן/GettyImages, AFP

חוקר אחד כתב בנושא: "הקודקס הכיל 320 דפי קלף. עשרה מהם הוסרו והם ככל הנראה הכילו את החוקים המונרכיים של הבנדיקטים. אולם, אחרים טוענים שהעמודים החסרים הכילו טקסט אפוקליפטי המכונה 'תפילת השטן' ושאלה הוסרו בכוונה". הוא הוסיף: "זה נראה מוזר שהספר המפורסם ביותר מתקופת ימי הביניים לא הועתק ב-450 השנים מאז שלכאורה נכתב בידי השטן. לא ע"י הנזירים הציסטרציאנים, לא ע"י הבנדיקטים, לא ע"י סופרים בחצר הקיסר רודולף השני ולא ע"י השוודים. עד היום אין תיעוד למה שנכתב בעשרה העמודים החסרים, מלבד השמועות שהם הכילו את 'תפילת השטן'". גם היום, יותר מ-300 שנה מאז נעלמו הדפים, היעלמותם ממשיכה להעסיק חוקרים מסביב לעולם. רבים מהם מסרבים להאמין שמדובר בקונספירציה. פרשן אחד כתב: "אין שום דבר מפתיע בכמה דפים חסרים בספר בן 800 שנה. זה מאוד הגיוני".

  • עוד באותו נושא:
  • שבדיה
  • שטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully