וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 מטענים בתוך חודשיים: גל פיצוצים ברחבי שבדיה

המשטרה במדינה הסקנדינבית נאלצת להתמודד עם גל פשיעה, ומתחילת השנה כבר נרשמו כמאה פיצוצים - פי שניים מהשנה שעברה. בימין מאשימים את המהגרים. זה חמור מאוד, זו בעיה חברתית"

עריכה: ליר שפיגלר

יחידת נטרול הפצצות הלאומית של שבדיה נקראה לטפל ב-30 פיצוצים בחודשיים האחרונים ובכמאה מתחילת השנה - פי שניים מהתקופה המקבילה אשתקד. לפי הגרדיאן, העלייה נקשרת להתגברות האלימות של כנופיות פשע.

המשטרה עצרה שלושה בני אדם במהלך סוף השבוע האחרון בעקבות פיצוץ במתחם דירות בעיר מאלמו שבדרום המדינה, שגרם לנזק רב. הפיצוץ, שאירע ביום שישי, היה הראשון מבין שלושה בתוך יממה אחת: השניים האחרים גרמו להרס מכוניות ולנזק למבנים בעיר ואז'ואו, שמצפון-מזרח למאלמו, ובלנדווטר, שבפאתי העיר גטנבורג שבחוף המערבי של המדינה.

"יש עשרה מיליון תושבים בשבדיה, ולא מצאתי מקבילה להיקף הפיצוצים הזה בשום מדינה מתועשת", אמרה ילבה אהרלין, מומחית בצוות נטרול הפצצות, לרשת הציבור SVT. "זה חמור מאוד, זו בעיה חברתית. אנחנו לא צריכים רק לאתר את חומרי הנפץ והאמצעים, אלא לחשוף את הסיבות". לדבריה, רק במזל הפיצוצים לא הובילו לנפגעים.

על פי הרשויות, רוב הפיצוצים התרחשו בערים הגדולות. כשליש מהם בעיר מאלמו, שחווה בשנים האחרונות עליה במספר מעשי הירי והפיצוצים. בימין קושרים זאת לזרם המהגרים הגדול שהגיע למדינה במהלך משבר הפליטים שפקד את אירופה ב-2015.

שוטרים מחוץ לתחנת רכבת בעיר מאלמו, שבדיה, אחרי שאדם איים לפוצץ פצצה, 10 ביוני 2019. AFP, GettyImages
שוטרים מחוץ לתחנת רכבת בעיר מאלמו, יוני/GettyImages, AFP

בנוסף לכך, מתחילת השנה, 19 פצצות התפוצצו בבירה שטוקהולם ו-13 נוספות בגטנבורג, בהשוואה ל-39 בכל רחבי המדינה בשנה שעברה. צוות החבלנים אף נטרל 76 פצצות שאותרו לפני שהופעלו.
הפצצות, שלרוב הוטמנו במבנים, משרדים ומכוניות ריקים, הן קטנות בדרך כלל. מומחים סבורים שהן נועדו יותר להפחדת כנופיות יריבות, אולם במשטרה אמרו כי הן יכולות להיות קטלניות. כך, מטען שהתפוצץ בעיר לינקופינג מוקדם יותר השנה הכיל כמות חומר נפץ הגבוהה פי 40 מהרגיל. 25 איש נפצעו, ושני מבני מגורים ספגו נזקים כבדים.

מומחים אמרו כי השימוש הגובר במטעני נפץ הוא חלק מעלייה רחבה יותר של האלימות בקרב כנופיות הפשע בשבדיה. לפי נתונים רשמיים, בשנה שעברה, מספר מקרי הירי הקטלניים שיוחסו לפי המשטרה לאותם ארגונים קפצו מממוצע שנתי של ארבעה ליותר מ-40. למרות זאת, שיעור הרצח במדינה יורד בהדרגה מאז שנות ה-90 והוא בין הנמוכים ביותר בעולם.

הממשלה הכריזה על תכנית בת 34 נקודות למאבק באלימות, כולל נקיטת צעדים להקלה על חיפושים משטרתיים בבתים של חשודים וקריאת הודעות מוצפנות בטלפונים. דנמרק, לעומת זאת, מודאגת עד כדי כך שהיא חידשה את הבידוק בגבול בין המדינות בעקבות שני פיצוצים בבירה קופנהגן שיוחסו לכנופיות שבדיות.

  • עוד באותו נושא:
  • שבדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully