וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שמאחורי הירי: בכיר הג'יהאד האסלאמי שמדאיג את ישראל - וגם את חמאס

2.11.2019 / 8:31

את מגמת ההסלמה בארגון הטרור מוביל האיש שנחשב למפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד - בהא אבו אל-עטא. בעוד בחמאס נהנים מיציבות כלכלית מסוימת ברצועה ונערכים לבחירות אפשריות לפרלמנט, הסמן הקיצוני בג'יהאד מבקש למתג את עצמו ואת ארגונו כגוף "ההתנגדות" האמיתי

צילום: שי מכלוף, עריכה: שאול אדם

קשה לומר בבוקר זה (שבת) אם אנו בסיומו של סבב קצר במיוחד של לחימה בין ישראל לרצועת עזה או שמא רק בתחילתו. אמש נורו לעבר ישראל כעשר רקטות, אחת מהן פגעה בבית בשדרות ולכך צריך לצרף את ירי הרקטה ביום חמישי בערב. צה"ל הגיב בשורה של תקיפות על יעדי חמאס ברצועה ולפנות בוקר דיווח משרד הבריאות ברצועה על הרוג בן 27, אחמד שחרי מחאן יונס.

ניתן להעריך כי פני חמאס אינם להסלמה, לנוכח שלל ההתפתחויות סביב רצועת עזה. ובכל זאת יש מי שמנסה כמעט בכל דרך אפשרית להדליק את הגזרה- הג'יהאד האסלאמי ככל הנראה, וחמאס עומד מנגד ומאפשר לו לעשות זאת מחשש מתגובת דעת הקהל.

יש מי שבישראל ממהר לייחס את ההשתוללות של הג'יהאד האסלאמי בחודשים האחרונים, להשפעה האיראנית על הארגון. צריך לומר, השפעה כזו ישנה, קיימת ונושמת. ובכל זאת, מדובר באירוע מורכב יותר שנובע מלא מעט מניעים אישיים ופוליטיים ולאו דווקא מלכאורה "פקודות" מטהראן. את מגמת ההסלמה בג'יהאד האסלאמי מוביל האיש שנחשב למפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד (גדודי אל-קודס) בצפון הרצועה, בהא אבו אל-עטא.

תיעוד מתקיפת צה"ל ברצועת עזה. 02 בנובמבר 2019.. אתר רשמי
ניתן להעריך כי פני חמאס אינם להסלמה. תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הלילה/אתר רשמי

פעם אחר פעם טורחת מערכת הביטחון בישראל לפרסם או להדליף את שמו לכלי התקשורת השונים, כמי שעומד מאחורי הירי לעבר ישראל ומאחורי שלל ניסיונות פיגועים, בתקווה שחמאס יאות לרסנו. אך חמאס אינו עושה זאת. אבו אל-עטא, הוא עושה הצרות הסדרתי שאף גורם ברצועה אינו רוצה להתעמת איתו, כולל ראשי חמאס, יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה שחוששים ממנו ומהאפשרות שאם יפעלו נגדו יואשמו בשיתוף פעולה. אפילו מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, לא מצליח להתמודד עם אבו אל-עטא, שפועל מתוך אג'נדה אישית וארגונית מובהקת.

ראשית, הוא מחזיק בדעות קיצוניות במיוחד נגד ישראל ונגד הפסקת האש הנוכחית מולה, כולל הסכם הכנסת הכספים מול קטאר. הירי הלילה רק נזכיר, התבצע רגע אחרי שהשליח הקטארי המיוחד, מוחמד אל-עמאדי, יצא מהרצועה בסיומו של עוד סבב חלוקת כספים קטאריים בעזה. אבו אל-עטא, שתמונתו כבר פורסמה בעבר על ידי דובר צה"ל, רוצה בקו קיצוני יותר ונוקשה אל מול ישראל, ואינו נשמע בהכרח להוראות איראניות, אלא להלכי רוחו.

עוד בוואלה!

בתגובה לירי הרקטות: צה"ל תקף מגוון רחב של יעדי חמאס בעזה

לכתבה המלאה
מפקד גזרת צפון הרצועה של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, בהאא אבו אל-עטא. דובר צה"ל
עושה הצרות הסדרתי שאף גורם ברצועה אינו רוצה להתעמת איתו. אבו אל-עטא/דובר צה"ל

במישור הארגוני, האיש אינו נחשב לאוהד נלהב של מנהיג הג'יהאד נחאלה ולכן פועל פעמים רבות נגד הוראותיו ולו רק כדיי להוכיח שהוא "בעל הבית". בנוסף, אבו אל-עטא יודע שעל מנת לחזק את מעמדו של הג'יהאד האסלאמי ברצועה, עליו לבדל את ארגונו מחמאס ומהאג'נדה שהוא מוביל- כלומר בעוד חמאס מוביל מגמת רגיעה מול ישראל, שקט ושיפור של המצב הכלכלי, אבו אלעטא מבקש למתג את עצמו ואת ארגונו כגוף "ההתנגדות" האמיתי ברצועה.

אבו אל-עטא למעשה יורק בפרצופם של רבים כל כך בפעולותיו: ראשי חמאס שמבקשים להשיב את השקט לרצועה; המצרים שמנסים שוב ושוב לקדם הפסקת אש ומקבלים הבטחות שונות ומשונות מהג'יהאד האסלאמי כולל אפילו מאבו אל-עטא עצמו לשמור על השקט. המצרים עצרו בשנים האחרונות עשרות פעילי ג'יהאד אסלאמי שיצאו מהרצועה למחנות אימונים בלבנון, איראן ומקומות אחרים ורק לאחרונה שחררו כמעט את כולם מבתי הכלא במצרים, כמחווה לג'יהאד האסלאמי וכניסיון להרגיע את הרוחות בקרב אנשיו של אבו אל-עטא. אולם מסתבר שהמחווה הזו לא הותירה רושם ניכר על הג'יהאד האסלאמי והלילה התקבלה ההוכחה לכך; וכמובן להנהגת הג'יהאד עצמה שעומדת חסרת ישע לנוכח פעולותיו של אבו אל-עטא.

הציבור התעייף מההפגנות

הירי אמש מגיע בתזמון לא מוצלח במיוחד מבחינת חמאס. נראה כי איסמעיל הנייה, סינוואר וחברים בצמרת הארגון, התקנאו בישראלים, ונערכים לקראת בחירות אפשריות לפרלמנט הפלסטיני בגדה וברצועה. מדובר במהלך שנראה עד לא מכבר כבלתי אפשרי, לנוכח המלחמה הגלויה בין הרשות הפלסטינית והחמאס. אולם יוזמה שנולדה ספק בלשכת יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן), ספק במוחו של המתווך הקטארי, מוליכה כעת את שני הארגונים היריבים (פתח) לקראת בחירות לפרלמנט ובמועד מאוחר יותר לנשיאות. מעניין יהיה לראות את תגובת ישראל לאירוע הזה. בנוסף, המציאות הכלכלית ברצועה מתייצבת מעט. אין מדובר בשיפור ניכר אך לפחות באופן קוסמטי- המענקים הקטאריים מוזרמים לרצועה בכל חודש, ישנו שיפור באספקת החשמל, המצרים מכניסים לא מעט סחורות ממעבר רפיח במחירים זולים במיוחד ונראה שצמרת חמאס מרוצה בסך הכול מהשקט שנוצר בחודש וחצי החולפים, לפחות עד אתמול.

קשה למצוא הסבר מיוחד להסלמה היחסית מפתיעה הזו. ההפגנות אתמול על גדר הגבול עם ישראל לא היו שונות במיוחד. הכותרת להפגנות הייתה על פי המארגנים, יום השנה להצהרת בלפור (שניים בנובמבר), שאותו ממשיכים הפלסטינים לציין, כאילו דבר לא השתנה. בכיר חמאס חליל אל-חייה שהגיע אתמול למאהל השיבה על גבול הרצועה, יצא בעוד נאום מלא פאתוס וקלישאות כי ימיו של הכיבוש הישראלי על אדמת פלסטין ספורים ושהפלסטינים ימשיכו במאבקם נגד הכיבוש.

כמה אלפים בודדים הגיעו להפגנות הפעם, בהמשך למגמת ההיחלשות בהשתתפות בהפגנות הללו בשבועות האחרונים. נראה שגם הציבור העזתי מתחיל להתעייף מהטקס המלאה הזה שגרם אפילו לחמאס להרהר בתועלת שבו. אתמול נרשמו "רק" כמה עשרות פצועים, אך ללא הרוגים, כך שגם ההפגנות הללו לא היו אמורות להיות העילה למלחמה מצד הג'יהאד האסלמי או חמאס. אך נראה שלאבו אל-עטא יש הגיון משלו.

יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה עם אנשי חמאס בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
צמרת חמאס מרוצה בסך הכול מהשקט שנוצר בחודש וחצי החולפים. סינוואר והנייה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully