וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתובות נאצה ונזק לרכבים: שני תושבי צפת נעצרו בחשד לפעולת תג מחיר

31.10.2019 / 17:34

המשטרה עצרה שני גברים בני 17 ו-28 בחשד שגרמו ניקבו גלגלים וריססו על המבנים כתבות נאצה: "שטח צבאי סגור ו"רק גויים מגרשים מהארץ". במרכז לנפגעי גזענות מפנים אצבע מאשימה לרב העיר שבעקבות "התבטאויותיו המסיתות" יש עלייה במקרים האלו

צילום: עיריית צפת, עריכה: שאול אדם

המשטרה עצרה לפנות בוקר (חמישי) שני חשודים, בני 17 ו-28, מצפת בחשד כי ריססו כתובות נאצה וגרמו נזק למכוניות בשכונת עכברה בצפת. הכתובת שרוססו בשכונה הן: "שטח צבאי סגור", "קומי אורי", "רק גויים מגרשים מהארץ", "צו תפיסה כיפה סרוגה" ובקרבת מקום אותרו מכוניות של תושבים מקומיים שגלגליהם נוקבו וצויר עליהן סמל מגן דוד. אזרחים שהבחינו בכתובות ובנזק למכוניות דיווחו על כך למשטרה.

חוקרי משטרה שהגיעו למקום אספו ממצאים מזירת האירוע ופתחו בחקירת האירועים שהובילה תוך זמן קצר למעצרם של שני החשודים. במשטרה אמרו שצפויים מעצרים נוספים וכי הם "רואים בחומרה את האירוע ותפעל ככל שביכולתה למצות את הדין עם העבריינים".

עכברה הוא כפר של ערבים-מוסלמים ששייך מוניציפאלית לעיר צפת. זו לא פעם ראשונה שיש במקום פעולות "תג מחיר". בעבר כבר רוססו שם כתובות בהן נכתב "אל תגעו לנו בבנות" ועוד. במקרה אחר הוצתו מכוניות, ולפני שנה גם הגיעו לכניסה לישוב צעירים יהודים שחסמו באבנים את כביש הכניסה והשליכו אבנים ובמקום התפתחה קטטה.

גם בכפר הערבי-נוצרי גוש חלב, שלא רחוק משם, הייתה לאחרונה פעולת תג מחיר ולפני כמה שנים היה מקרה דומה בישוב.

אלמונים ריססו בצפת כתובות נאצה הקשורות ליצהר, בשכונה הערבית עכברה.. אתר רשמי
"אל תגעו לנו בבנות". פעולות תג מחיר בשכונת עכברה בצפת/אתר רשמי

ראש עירית צפת שוקי אוחנה, שהגיע למקום, הביע תמיכה בתושבי המקום וגינה את המעשים. אשכול הרשויות המקומיות גליל מזרחי מסר בתגובה לאירוע כי "ראשי הרשויות בגליל המזרחי והגולן מביעים שאט נפש ומגנים בחריפות את פעולת תג מחיר שבוצעה הלילה ביישוב עכברה".

יו"ר אשכול גליל מזרחי, בני בן-מובחר אמר כי "ברחבי הגליל המזרחי חיים יחדיו תושבים מכל קשת המגזרים, בשילוב, קבלה ושותפות. פגיעה באוכלוסייה על רקע לאומני היא קו אדום שאסור שיעבור ללא מענה חריף מצד רשויות החוק. אנו סומכים על משטרת ישראל שתמצה את הדין עם העבריינים".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

אצבע מאשימה כלפי רב העיר אליהו

בעקבות המקרה הפנו במרכז לנפגעי גזענות אצבע מאשימה כלפי רב העיר צפת. שם אמרו כי "מדובר בהתנהגות גזענית ומעשה פלילי חמור אשר דורש מעורבות מידית של כל גורמי אכיפת החוק". עוד נמסר כי "יש למצות את כל כיווני החקירה עד למעצר כל המעורבים והעמדתם לדין. לא מדובר רק במעשה גזעני כלפי אוכלוסייה ספציפית אלא נזק והשחרה למרחב הציבורי בו חיים תושבים בשלום".

"על עיריית צפת לטפל בגילויי הגזענות בצפת אשר אין להתפלא כי הם במגמת עלייה על רקע התבטאויותיו המסיתות והבלתי פוסקות של רב העיר כנגד ערבים", הוסיפו במרכז לנפגעי גזענות.

בעשור האחרון פנו המרכז הרפורמי לדת ומדינה, יחד עם פורום תג מאיר, המטה למאבק בגזענות והאגודה לזכויות האזרח כמה פעמים לשרי המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיִזמו הליכי משמעת והדחה נגד הרב אליהו בשל מה שהם מגדירים "הסתה גזענית וביטויי שטנה שהוא מפיץ נגד המיעוט הערבי במדינה. לצד הסתייגותה מההגבלות הגורפות שמנסה המדינה להטיל על חופש הביטוי של עובדיה ועובדותיה".

תושבי שכונת עכברה עם ראש עיירת צפת 31 באוקטובר 2019. עיריית צפת, אתר רשמי
"מביעים שאט נפש ומגנים בחריפות". תושבי השכונה עם ראש העיר אוחנה/אתר רשמי, עיריית צפת

האגודה מדגישה כי "הדעת אינה סובלת שעובד ציבור כה בכיר ישתמש במעמד וביוקרה שנתנה לו המדינה כדי לעודד אפליה וגזענות, ומתריעה מפני זרעי הפורענות שטמונים בשתיקתה ההולכת ונמשכת של המדינה לנוכח דברי הבלע הגזעניים של הרב".

עו"ד אורי נרוב מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה אמר לוואלה! NEWS כי "יש רב שמסית בגלוי ובלי שום עכבות ויש אנשים ששומעים את זה ומתרגמים את זה למעשים". לדבריו הוגשו כבר מספר עתירות להליכים משמעתיים נגד אליהו אבל המדינה לא נוקטת בקובלנה נגד רב העיר.

"המשטרה מסרבת לאפשר להורים להיות נוכחים בחקירה"

יש לציין כי בשנת 2006 הוגש נגד אליהו כתב אישום בגין הסתה אולם לאחר שהתנצל ההליך המשפטי נפסק. צפת ידעה סערות וגילויי גזענות בעשור הקודם בעיקר סביב קריאה של רבנים שלא להשכיר דירות לסטודנטים ערבים שגרים בעיר.

בעקבות מעצר החשודים טענו בארגון "חוננו" כי "בעת מעצר הנער אב המשפחה הותקף באגרופים לעיני ילדיו". בהושעה שהוציא הארגון נכתב כי "קטין כבן 17 נעצר הבוקר בסמוך לשעה 6:00 בבוקר ע"י שוטרים ממשטרת צפת בביתו בעיר. השוטרים פרצו לבית המשפחה, משפחה חרדית מרובת ילדים, ללא שהציגו צו משפטי וככל הנראה בניגוד לחוק. השוטרים ביצעו חיפוש בבית ועצרו את בנם הקטין. אביו של הקטין הותקף ע"י השוטרים, קיבל אגרוף בליבו והוטח לרצפה, וזאת לנגד עיני אשתו וילדיו".

עוד נמסר מ"חוננו" כי "בשעה זו מסרבת המשטרה לאפשר להוריו של הקטין להיות נוכחים בחקירת ילדם וזאת בניגוד לחוק הנוער". עו"ד עדי קידר מארגון חוננו מסייע כעת לקטין.

תושבי שכונת עכברה עם ראש עיירת צפת 31 באוקטובר 2019. עיריית צפת, אתר רשמי
ראש העיר אוחנה עם תושבי שכנות עכברה/אתר רשמי, עיריית צפת

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לטענות: "צר לנו על הטעיית הציבור באופן בוטה. שוטרי משטרת ישראל הגיעו לביתו של הקטין שהיה מעורב על פי החשד בפשע חמור על מנת לעכבו, משסרב אבי הקטין לפתוח את הדלת אף באופן אקטיבי, בוצע שימוש בכוח סביר על מנת לפתוח את הדלת ולהיכנס לדירה כדין וכתוצאה מכך אבי הקטין מעד לאחור ונפל. השוטרים אף עזרו לאבי הקטין לקום. משטרת ישראל תמשיך לבצע את עבודתה על פי דין בנחישות ובמקצועיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully