וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לפשע שנאה בצפת: ריסוס כתובות והשחתת רכבים בכפר עכברה

31.10.2019 / 14:22

רכבים ניזוקו וכתובות נאצה שבהן נכתב בין השאר "רק גויים מגרשים מהארץ" רוססו בכפר הערבי שנמצא בתחומי העיר. המשטרה עצרה שני תושבים בחשד למעשים וצפויים מעצרים נוספים. אב אחד מהחשודים טוען שהותקף. גורמים האשימו את הרב שמואל אליהו: "ההסתה - הפכה למעשים"

צילום: עיריית צפת, עריכה: שאול אדם

שני תושבי צפת, בני 17 28, נעצרו הבוקר (חמישי) בחשד שריססו כתובות נאצה וגרמו נזק למכוניות במהלך הלילה בשכונת עכברה בעיר. בשכונה אותרו כתובות "שטח צבאי סגור", "קומי אורי", "רק גויים מגרשים מהארץ" ו-"צו תפיסה כיפה סרוגה" שרוססו על הקירות. בקרבת מקום אותרו מכוניות של תושבים מקומיים שגלגליהם נוקבו וצויר עליהן סמל מגן דוד. אזרחים שהבחינו בכתובות ובנזק למכוניות דיווחו למשטרת ישראל.

חוקרי המשטרה שהגיעו למקום, אספו ממצאים מזירת האירוע ופתחו בחקירת האירועים שהובילה בתוך זמן קצר למעצרם של שני החשודים באירוע. במשטרה אמרו שצפויים מעצרים נוספים, והוסיפו כי הם "רואים בחומרה את האירוע ויפעלו ככל שביכולתם כדי למצות את הדין עם העבריינים".

עכברה הוא כפר של ערבים מוסלמים ששייך מוניציפאלית לעיר צפת. זו לא הפעם הראשונה שמתרחשות במקום פעולות "תג מחיר"; בעבר כבר רוססו שם כתובות בהן: "אל תגעו לנו בבנות" ועוד. באירוע אחר הוצתו מכוניות. לפני שנה גם הגיעו לכניסה לישוב צעירים יהודים שחסמו באבנים את כביש הכניסה והשליכו אבנים, במקום גם התפתחה קטטה.

אלמונים ריססו בצפת כתובות נאצה הקשורות ליצהר, בשכונה הערבית עכברה.. אתר רשמי
"אנשים שומעים את ההסתה ומתרגמים את זה למעשים"/אתר רשמי

גם בכפר הערבי נוצרי גוש חלב, שלא רחוק משם, התרחשה לאחרונה פעולת תג מחיר ולפני מספר שנים היה אירוע דומה בישוב. ראש עירית צפת, שוקי אוחנה, הגיע למקום, גינה את המעשים והביע תמיכה בתושבים. אשכול הרשויות המקומיות גליל מזרחי מסר בתגובה לאירוע כי "ראשי הרשויות בגליל המזרחי ובגולן מביעים שאט נפש ומגנים בחריפות את פעולת תג מחיר שבוצעה הלילה ביישוב עכברה בצפת".

יו"ר אשכול גליל מזרחי, בני בן-מובחר אמר כי "ברחבי הגליל המזרחי חיים יחדיו תושבים מכל קשת המגזרים, בשילוב, קבלה ושותפות. פגיעה באוכלוסייה על רקע לאומני היא קו אדום שאסור שיעבור ללא מענה חריף מצד רשויות החוק. בן-מובחר הוסיף כי "אנו סומכים על משטרת ישראל שתמצה את הדין עם העבריינים".

בעקבות המקרה הפנו במרכז לנפגעי גזענות אצבע מאשימה כלפי רב העיר צפת. הם אמרו כי "מדובר בהתנהגות גזענית ומעשה פלילי חמור שדורש מעורבות מיידית של כל גורמי אכיפת החוק". במרכז הוסיפו כי "יש למצות את כל כיווני החקירה עד למעצר כל המעורבים והעמדתם לדין. לא מדובר רק במעשה גזעני כלפי אוכלוסייה ספציפית אלא נזק והשחרה למרחב הציבורי בו חיים תושבים בשלום". עוד מנסר כי "על עיריית צפת לטפל בגילויי הגזענות בצפת שאין להתפלא כי הם במגמת עלייה, על רקע התבטאויותיו המסיתות והבלתי פוסקות של רב העיר כנגד ערבים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אלמונים ריססו בצפת כתובות נאצה הקשורות ליצהר; הכתובות, 
בהן "קומי אורי" ו"שטח צבאי סגור", נמצאו בשכונה הערבית עכברה. אתר רשמי
"קו אדום שאסור שיעבור ללא מענה חריף". כתובות נאצה בכפר עכברה/אתר רשמי
תושבי שכונת עכברה עם ראש עיירת צפת 31 באוקטובר 2019. עיריית צפת, אתר רשמי
ראש העיר שוקי אוחנה מדבר עם תושבים בכפר/אתר רשמי, עיריית צפת

בעשור האחרון פנו במרכז הרפורמי לדת ומדינה, יחד עם פורום תג מאיר, המטה למאבק בגזענות והאגודה לזכויות האזרח כמה פעמים לשרי המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיִזמו הליכי משמעת והדחה נגד הרב אליהו בשל מה שהם מגדירים כ"הסתה גזענית וביטויי שטנה שהוא מפיץ נגד המיעוט הערבי במדינה". לצד הסתייגות מההגבלות הגורפות שמנסה המדינה להטיל על חופש הביטוי של עובדיה ועובדותיה, מדגישה האגודה, כי "הדעת אינה סובלת שעובד ציבור כה בכיר ישתמש במעמד וביוקרה שנתנה לו המדינה כדי לעודד אפליה וגזענות". התנועה התריעה מפני "זרעי הפורענות שטמונים בשתיקתה ההולכת ונמשכת של המדינה לנוכח דברי הבלע הגזעניים של הרב".

עו"ד אורי נרוב מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה אמר לוואלה! NEWS כי "יש רב שמסית בגלוי ובלי שום עכבות ויש אנשים ששומעים את זה ומתרגמים את זה למעשים". לדבריו, כמה עתירות כבר הוגשו להליכים משמעתיים נגד אליהו אבל המדינה לא נוקטת בקובלנה נגד רב העיר. יש לציין כי בשנת 2006 הוגש נגד הרב אליהו כתב אישום בגין הסתה, אך לאחר שהתנצל ההליך המשפטי נפסק. צפת ידעה סערות וגילויי גזענות בעשור הקודם, בעיקר סביב קריאת רבנים שלא להשכיר דירות לסטודנטים ערבים שגרים בעיר.

תושבי שכונת עכברה עם ראש עיירת צפת 31 באוקטובר 2019. עיריית צפת, אתר רשמי
תושבים בכפר עם ראש העיר/אתר רשמי, עיריית צפת

בעקבות מעצר החשודים, טענו בארגון "חוננו" כי "בעת המעצר, הנער אב המשפחה הותקף באגרופים לעיני ילדיו". בהודעה שהוציא הארגון נכתב כי "קטין כבן 17 נעצר הבוקר בסמוך לשעה 6:00 בבוקר על ידי שוטרים ממשטרת צפת בביתו בעיר. השוטרים פרצו לבית המשפחה, משפחה חרדית מרובת ילדים, ללא שהציגו צו משפטי וככל הנראה בניגוד לחוק". בארגון הוסיפו כי "השוטרים ביצעו חיפוש בבית ועצרו את בנם הקטין. אביו של הקטין הותקף על ידי השוטרים, קיבל אגרוף בליבו והוטח לרצפה, וזאת לנגד עיני אשתו וילדיו". עוד נמסר מ"חוננו" כי "בשעה זו מסרבת המשטרה לאפשר להוריו של הקטין להיות נוכחים בחקירת ילדם וזאת בניגוד לחוק הנוער". עו"ד עדי קידר מארגון חוננו מסייע כעת לקטין.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לטענות: "צר לנו על הטעיית הציבור באופן בוטה. שוטרי משטרת ישראל הגיעו לביתו של הקטין שהיה מעורב על פי החשד בפשע חמור על מנת לעכבו, משסרב אבי הקטין לפתוח את הדלת, בוצע שימוש בכוח סביר על מנת לפתוח את הדלת ולהיכנס לדירה כדין. כתוצאה מכך אבי הקטין מעד לאחור ונפל. השוטרים אף עזרו לאבי הקטין לקום. משטרת ישראל תמשיך לבצע את עבודתה על פי דין בנחישות ובמקצועיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully