וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סירב להיכנע ללחץ חיזבאללה: מאחורי הקלעים של התפטרות חרירי

31.10.2019 / 19:48

ראש הממשלה הסוני הדף את מאמצי השכנוע של הארגון השיעי, בפגישה מכרעת שבסיומה החליט לטלטל את המערכת. "אנחנו לצדך, תהיה חזק", אמר לו יועצו של נסראללה. חרירי, שהיה בעמדת מיעוט בממשלתו שלו, התעקש: "אני לא יכול לשאת זאת עוד". בחיזבאללה עדיין מקווים לשובו לשלטון

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

לאחר שמאמציו להרגיע את המשבר שסחף את לבנון הגיעו למבוי סתום, ראש הממשלה סעד אל-חרירי הודיע לבכיר בחיזבאללה כי אין לו ברירה אלא להתפטר מתפקידו. זאת, למרות שבארגון השיעי הביעו התנגדות לצעד. החלטתו הדהימה את חוסיין אל-חליל, יועצו הפוליטי של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהציע לאל-חרירי לא להיכנע לדרישות המפגינים.
.

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי מודיע על התפטרותו, 29 באוקטובר 2019. רויטרס
לא פוסל לעמוד בראש הממשלה החדשה. אל-חרירי מודיע על התפטרותו/רויטרס

הפגישה תוארה בפני רויטרס על ידי ארבעה גורמים בכירים מחוץ למפלגתו של אל-חרירי, והיא מציגה רגע קריטי במשבר הפוקד את לבנון בשבועיים האחרונים, עם כניעתו של ראש הממשלה למחאת הרחוב נגד האליטה הפוליטית. פרישתו הותירה ואקום פוליטי ושיתקה את המדינה הזקוקה לסיוע כלכלי בינלאומי דחוף, לאור המשבר הקשה הפוגע בכלל האזרחים, כולל אלו במחוזות הבחירה של חיזבאללה.

גורמים בלשכתו של אל-חרירי ובחיזבאללה טרם הגיבו.

seperator

הפגישה, שהחלה בשעה 20:00 במגוריו של אל-חרירי במרכז ביירות, לא נמשכה זמן רב. "קיבלתי החלטה ואני רוצה להתפטר כדי לגרום לזעזוע חיובי ולתת למפגינים חלק ממשהו שהם היו רוצים", אמר אל-חרירי לחליל, לפי אחד הגורמים.

חליל ניסה לשנות את דעתו. "ההפגנות האלו קרובות לסיום, הן בנשימתן האחרונה, אנחנו לצדך, תהיה חזק", אמר לו יועצו של נסראללה.

אך ראש הממשלה דבק בהחלטתו.
.
אל-חרירי התלונן שהוא לא קיבל את התמיכה שלה הוא זקוק כדי לבצע שינויים עמוקים בממשלה, שעשויים היו להרגיע את הרחוב, ולאפשר לו ליישם במהרה רפורמות. "אני לא יכול לשאת זאת עוד ואני לא מקבל שום עזרה", אמר אל-חרירי.

הבעיה העיקרית, לדבריו, הייתה שר החוץ ג'בראן באסיל הנוצרי, אחד מבעלי הברית של חיזבאללה וגיסו של הנשיא מישל עאון, שעמו נקלע ראש הממשלה לעימותים חוזרים מאז הקמת הממשלה בינואר.

בזמן שאל-חרירי רצה שינויים גדולים בממשלה שיזיזו את באסיל - שהוא מטרה ללעג עבור המפגינים - ואחרים, שר החוץ והנשיא התנגדו לכל שינוי בממשלה מתוך מחשבה שהמפגינים לא יעזבו את הרחובות ויידרשו עוד ויתורים.

"אתם, חיזבאללה, עומדים מאחורי ג'בראן ותומכים בו", אמר אל-חרירי, לפי הגורם.

אל-חרירי הביע אנחת רווחה אחרי התפטרותו, אך גורם בכיר המקורב אליו סיפר לרויטרס כי הוא עשוי להקים ממשלה חדשה, אם תנאיו יתקבלו.

seperator

התפטרותו היא מכה כואבת עבור חיזבאללה, שמעורב יותר מאי-פעם בממשלת לבנון ונחוש יותר מכל אחד אחר להימנע מהעמקת המשבר הכלכלי.

לפני ההתפטרות, נסראללה הבהיר בשני מקרים שונים כי הוא נגד המהלך, ורמז כי חלק מהמפגינים ממומנים על ידי אויבי חיזבאללה מבחוץ ומוציאים לפועל את האג'נדה שלהם.

לפי השיטה הפוליטית בלבנון המחולקת לפי עדות, ראש הממשלה חייב להיות סוני, ובעוד שלחיזבאללה השיעי יש בעלי ברית סוניים, חרירי נתפס כחיוני להוצאת לבנון מהמשבר בשל התמיכה הבינלאומית שלה הוא זוכה.

"זאת מכה חזרה לחיזבאללה, הידיים שלהם עכשיו קשורות", אמר גורם המעורה בדרך החשיבה של הארגון הנתמך על ידי איראן. "המנצח הגדול ביותר הוא אל-חרירי".

תומכי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בשיירה בדרום לבנון, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
מכה כואבת עבור הארגון. פעילי חיזבאללה בדרום לבנון/רויטרס

הממשלה הנוכחית של אל-חרירי, השלישית במספר, הייתה מוטה נגדו לאור התחזקות חיזבאללה, שיחד עם בעלי בריתו זכה ביותר מ-70 מושבים בפרלמנט, מתוך 128, בבחירות שהתקיימו בשנה שעברה.

חרירי איבד יותר משליש מחברי הפרלמנט שלו בבחירות האחרונות, כולל כמה מחוקקים סונים שחברו לחיזבאללה. בעלי בריתו של נסראללה, כולל מפלגתם של באסיל ועאון, קיבלו את חלק הארי בממשלה, וראש הממשלה ושר החוץ התעמתו שוב ושוב, במיוחד לגבי הרפורמות הנדרשות כדי לזכות בכספיהם של גורמים בינלאומיים.

חיזבאללה כרת את הברית שלו עם "הזרם הפטריוטי החופשי" הנוצרי ב-2006, עם השינויים במפה הפוליטית בלבנון לאחר נסיגת הכוחות הסוריים ששלטו במדינה מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990.
בתור שר חוץ, בסיל דיבר באופן עקבי בפורומים בינלאומיים, כמו הליגה הערבית, בשבח חיזבאללה וכלי הנשק שלו. הוא נחשב כמי שעשוי להתמודד על הנשיאות, השמורה לנוצרים.

בדומה לקו של חיזבאללה, בסיל קרא להחזרתה של סוריה לליגה הערבית במהלך פגישה שהתקיימה מוקדם יותר החודש, בניגוד למדיניות של ממשלת לבנון.

הגורם המקורב לחיזבאללה אמר כי הארגון נמנע מלתקוף את אל-חרירי אחרי התפטרותו, על מנת להותיר את הדלת פתוחה לשובו לתפקיד תחת קואליציה חדשה. "חיזבאללה חייב לשמור על דרך חזרה", אמר הגורם על המשבר.

(עדכון ראשון: 10:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully