וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימה פגישת צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד: "לא הייתה כל התקדמות"

27.10.2019 / 17:18

עם סיום פגישת צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד, אמרו נציגי כחול לבן כי הפגישה התקיימה ברוח טובה אך "הליכוד התעקש על בלוק ה-55". מנגד, מהליכוד נמסר כי כחול לבן סירבו למתווה הנשיא, אך הביעו תקווה לשינוי הגישה בפגישה הבאה. גנץ ונתניהו נפגשים בקריה

עריכה: טל רזניק ועמית שמחה

צוות המשא ומתן של כחול לבן, שבראשו עומד יורם טורבוביץ', החל היום (ראשון) בסבב פגישות המשא ומתן הקואליציוני בכפר המכביה, זאת בהמשך לקבלת המנדט מהנשיא בשבוע שעבר. הפגישה הראשונה הייתה עם צוות המו"מ של הליכוד, בראשות השר יריב לוין, וכשהסתיימה החלה הפגישה עם הצוות של ישראל ביתנו , שהסתיימה גם כן.

פגישת כחול לבן עם הליכוד הסתיימה ללא תוצאות. בכחול לבן דורשים שהליכוד ייפרד מגוש הימין והליכוד מסרבים לעשות זאת. בליכוד דורשים שכחול לבן יקבלו את מתווה הנבצרות של הנשיא, לפיו נתניהו ראשון ברוטציה, ואילו בכחול לבן מתעקשים שגנץ הוא "ראש הממשלה המיועד". בליכוד מסרבים להיפרד מגוש הימין, ובכחול לבן מסרבים לפסול אפשרות של ממשלת אחדות. הפגישה התקיימה "ברוח טובה" וסוכם על המשך פגישות.

מכחול לבן נמסר לאחר הפגישה עם הליכוד כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה, ובמהלכה ביקשו צוותי המו"מ של כחול לבן לתאם פגישות המשך כבר לימים הקרובים בכדי לדון באפשרויות להרכבת הממשלה וקווי היסוד, וכן על בסיס ההבנה, שהמנדט נמצא כרגע בידי יו"ר כחול לבן, רא"ל במיל' ח"כ בני גנץ, ולכן הוא ראש הממשלה המיועד".

פגישת צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן בכפר המכבייה 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
פגישת צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד בכפר המכבייה, היום/אתר רשמי, אלעד מלכה

עם זאת, "הליכוד, המשיך להתעקש לאורך הפגישה שהוא מייצג את בלוק החסינות של ה-55, ואינו מוכן לשום פשרה בנושא". עוד מארו כי במהלך הפגישה, שנמשכה כשעה וחצי, "לא היתה כל התקדמות בפגישת צוותי המשא ומתן". הערב ייפגשו גנץ ונתניהו לפגישה ראשונה מאז העברת המנדט לנשיא.

בתום הפגישה נמסר מהליכוד כי "השר יריב לוין שב והדגיש כי הצוות מייצג את כל 55 חברי גוש הימין. נציגי כחול לבן סירבו פעם נוספת לקבל את מתווה נשיא המדינה, שהוא הדרך היחידה להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה". במפלגה אמרו כי נציגי כחול לבן סירבו להתחייב כי לא יקימו ממשלת מיעוט, אך, "הצדדים הסכימו להמשיך בשיחות". בהודעה הובהר כי השר לוין הביע תקווה כי בישיבות הבאות תשתנה הגישה של כחול לבן, ו"תיזנח האופציה הסהרורית של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, יתקבל מתווה הנשיא והדיונים יהיו מעשיים ומהירים".

עוד בוואלה!

נתניהו ייפגש עם גנץ: "ממשלת אחדות היא שאלה ביטחונית, לא פוליטית"

לכתבה המלאה

לאחר פגישת כחול לבן-ישראל ביתנו: "שני הצדדים רוצים לקדם הסכם"

פגישת נציגי כחול לבן וישראל ביתנו הסתיימה גם היא ונמשכה כשעה. נציגי ישראל ביתנו הבהירו כי הם תומכים בהקמת ממשלת אחדות חילונית של הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו בהתאם למתווה שהציג ליברמן מוקדם יותר החודש. בנוסף, הם ביקשו להתמקד בקושי היסוד של הממשלה בנושאי ביטחון, תקציב, נושאים חברתיים ודת ומדינה - שם יש הסכמות על רוב הנושאים בין שתי המפלגות. כמו כן, בפגישה הבהירו נציגי ישראל ביתנו כי הם לא מתכוונים לתמוך ביוזמות חקיקה שנויות במחלוקת בתקופת הקמת הממשלה, זאת ברקע הרעיון של כחול לבן לקדם חקיקה שתאסור על כהונת ראש הממשלה לאחר שהוגש נגדו כתב אישום. את ישראל ביתנו יצגו במשא ומתן ח"כ עודד פורר, ח"כ אלכס קושניר, מנכ"לית המפלגה אינה זילברגרץ, מנהל הסיעה בכנסת רומן גרביץ ועו"ד אמיר שניידר.

מטעם ישראל ביתנו נמסר כי ""אנחנו דוגלים בממשלת אחדות. חשוב לזכור שלשתי המפלגות הגדולות יש ביחד 65 מנדטים ואפשר להקים ממשלה היום. כמובן שנשמח להיות חלק מהממשלה הבאה אך אם נצטרך, נשב גם באופזיציה". עוד אמרו כי "בפגישה הבהרנו לנציגי "כחול לבן" שאנחנו רוצים קודם כל לגבש ולהתמקד בקווי היסוד של הממשלה. מבחינתנו העקרונות חשובים יותר מהכסאות".

כחול לבן התייחסה גם היא לפגישה, ואמרה בתומה כי היא התנהלה באווירה טובה וחיובית "מתוך רצון של שני הצדדים לקדם הסכם קואליציוני. בפגישה, נציגי ישראל ביתנו הציגו את סך דרישותיהם בתחומים השונים, והפגישה נדונה בעיקר בנושאי התוכן והמהות של הממשלה העתידית.
יקבעו פגישות המשך בימים הקרובים".

פגישת צוות מו"מ כחול לבן עם ישראל ביתנו, כפר המכביה, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
פגישת צוות מו"מ כחול לבן עם ישראל ביתנו, כפר המכביה, היום/אלעד מלכה

במוקד השיחות של כחול לבן עם נציגי המפלגות, עמדו הניסיונות להקמת ממשלת אחדות, שהגיעו עד כה למבוי סתום לאור המחלוקות בשתי סוגיות מרכזיות: הדרישה של כחול לבן שנתניהו ייפרד מגוש הימין-חרדים, והמחלוקת לגבי השאלה מי יהיה ראשון ברוטציה.

אסטרטגיית הליכוד, מנגד, הייתה להקמת ממשלת אחדות מהירה בעיקר על בסיס הסכמות ביטחוניות ותקציביות ולדחות את העיסוק בסוגיות עקרוניות כמו דת ומדינה למועד מאוחר יותר. ביום שלישי יתקיימו פגישות עם הצוותים של מפלגת העבודה והמחנה הדמוקרטי.

פגישת צוות מו"מ כחול לבן עם ישראל ביתנו, כפר המכביה, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
פגישת צוות מו"מ כחול לבן עם ישראל ביתנו, היום/אלעד מלכה

במקביל, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה. זו תהיה הפעם השלישית שנתניהו וגנץ נועדים בארבע עיניים מאז הבחירות, והפעם הראשונה מאז שהמנדט עבר לגנץ, ובניגוד למפגשים הקודמים - שנערכו במגרש הנייטרלי בבית הנשיא, הפעם גנץ הוא שיבוא ללשכתו של נתניהו בקריה, ככל הנראה כדי שהשניים יוכלו לשוחח גם על הנושאים הביטחוניים שמרחפים ברקע המגעים להקמת ממשלה.

‏נתניהו התייחס היום בפתח ישיבת הממשלה לנושא ואמר כי "המזרח התיכון שוב עובר טלטלה" וכי האזהרות שלו ושל הרמטכל מהסלמה ביטחונית אינן ספין אלא "שיקוף של המציאות. אנחנו צריכים להחליט החלטות קשות שמחייבות ממשלה עם כתפיים רחבות".

מסירת המנדט מהנשיא ריבלין לידי ח"כ גנץ.. TPS, אתר רשמי
על נתניהו להיפרד מגוש הימין-חרדים. גנץ/אתר רשמי, TPS

השר לוין אמר בפתח הפגישה כי "אנחנו מגיעים לישיבת המו"מ על פי הזמנת כחול לבן כשאנחנו מייצגים את כל גוש הימין שמונה 55 ח"כים. אין דרך אחרת אלא ממשלת אחדות על פי מתווה הנשיא ולכן נכון לקיים מו"מ מהיר מואץ כדי להגיע להסכם. נכונים לעשות את זה גם כשהמנדט בידיו של גנץ".

לוין הוסיף טרם כניסתו לפגישה כי הוא מתכוון להעלות בפתח הישיבה שני נושאים: "לקבל תשובה אם הם מקבלים את מתווה הנשיא, הדרך היחידה להקים ממשלת אחדות, זו הדרך הנכונה לבחור בה כדי להקים ממשלה. השאלה השניה היא אם המו"מ הוא אכן אמיתי או שזו כסות והצגה למו"מ עם עודה והמשותפת להקמת ממשלת מיעוט".

לדברי לוין, "עד עכשיו לאור תוצאות הבחירות עשינו שורה ארוכה של ויתורים. קיבלנו את מתווה הנשיא לממשלה שוויונית כלומר הליכוד יקבל פחות שרים ממה שמגיע לו". יו"ר צוות המו"מ של הליכוד הוסיף כי "הסכמנו גם לדבר מרחיק לכת ובעייתי, לחוק פרסונלי תוך כדי התהליך שיפגע ביכולתו של ראש הממשלה לכהן ויקצר בדיעבד את התקופה שבה הוא יכול לכהן במידה ויוגש כתב אישום. הסכמנו לכל הויתורים האלה ולא ראינו שום תזוזה או שינוי בצד שני מקווה שעכשיו נראה גישה יותר חיובית נמתין ונראה מה קורה בחדר".

(עדכון ראשון: 17:08)

ישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רוני כנפו
"אנחנו צריכים להחליט החלטות קשות שמחייבות ממשלה עם כתפיים רחבות". נתניהו/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully