וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעיל אויגורי הכלוא בסין זכה בפרס זכויות אדם אירופי

אילהאם טוהטי ניהל אתר שעסק במתיחות האתנית במחוז שינג'יאנג, אך נעצר על ידי המשטר והורשע בטרור. הפרלמנט האירופי החליט להעניק לו את פרס "סחרוב" וקרא לבייג'ינג לשחרר אותו. בסין, המחזיקה במחנות כמיליון אויגורים, הגיבו בזעם

עריכה: עמית שמחה

הפרלמנט האירופי העניק את פרס זכויות האדם "סחרוב" למתנגד משטר סיני מקרב המיעוט האויגורי, שאותו מגדירה בייג'ינג כ"טרוריסט". אילהאם טוהטי, פרופסור לכלכלה, נשלח ב-2014 למאסר עולם אחרי שהורשע בבדלנות במשפט שזכה לגינויים מצד ממשלות מערביות וארגוני זכויות אדם.

נשיא הפרלמנט האירופי דייוויד ססולי קרא לבייג'ינג לשחררו ללא דיחוי עם הכרזתו על הזוכה בפרס היוקרתי ביום חמישי. הוא כינה את טוהטי "קול של מודרניות ופיוס", אך משרד החוץ של סין אמר כי הענקת הפרס היא "בעייתית".

"אני מקווה שאירופה יכולה לכבד את ענייניה הפנימיים של סין ואת הריבונות המשפטית שלה, ולהימנע מלהוקיר טרוריסט", אמרה אתמול דוברת משרד החוץ, חואה צ'אונינג, במסיבת עיתונאים בבייג'ינג. "אני לא יודעת בדיוק מה זה הפרס הזה, מה החשיבות, הערך או ההשפעה שלו, אבל אני יודעת שאילהאם טוהטי הוא פושע שהורשע על ידי בתי משפט בסין".

טוהטי, שציין אתמול את יום הולדתו ה-50, זכה בחודש שעבר גם בפרס "ואצלב האבל" על כך "שהיה קולם של כל העם האויגורי". הוא אף קודם על ידי מחוקקים אמריקנים כמועמד לפרס נובל לשלום, על רקע הביקורת הגוברת על היחס של המשטר הקומוניסטי למיעוט המוסלמי.

אילהאם טוהטי בריאיון מביתו בבייג'ינג, סין, 2013. AP
האתר שלו הושבת לאחר מעצרו. טוהטי בריאיון מביתו, 2013/AP

ארגוני אדם ומומחים אומרים כי יותר ממיליון אויגורים ומיעוטים מוסלמים אחרים רוכזו במחנות מעצר במחוז שינג'יאנג שבצפון-מערב המדינה. סין הכחישה זאת בתחילה, אולם עכשיו היא טוענת כי אלו "מרכזי הכשרה" ההכרחיים למאבק בטרור.

לפני מעצרו בינואר 2014, טוהטי הקים וניהל את האתר UighurOnline, שבו כתב על סוגיות חברתיות. הוא ביסס את מעמדו כגורם מתון, שהסב את תשומת הלב למתיחות האתנית באזור. האתר הושבת לאחר מעצרו.

החודש הטיל הממשל האמריקני סנקציות על 28 גופים סיניים, שלדבריו מעורבים בהפרות זכויות האדם בשינג'יאנג. סין אמרה כי אלו טענות "חסרות ביסוס", ודיכוי האויגורים הוא אחד הנושאים המעיבים על היחסים בין המעצמות, המצויות בעיצומן של מלחמת סחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully