וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדלנים וממשלת תימן הגיעו להסכם בתיווך ערב הסעודית

ההבנות בין הכוחות שהשתלטו על העיר עדן לבין הממשלה הגולה אמורות להוביל לממשלת אחדות ולסיום המשבר שהקשה על מאבק הקואליציה הסעודית בחות'ים הפרו-איראנים. החתימה אמורה להתבצע, לפי גורמים בשני הצדדים, בתוך ימים

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

הבדלנים בדרום תימן חתמו על הסכם עם הממשלה לסיום הסכסוך ביניהן, שהיה חלק ממלחמת האזרחים הממושכת במדינה - כך אמרו היום (שישי) גורמים בשני הצדדים. לפי גורמים רשמיים ודיווחים בכלי תקשורת סעודיים, מועצת המעבר הדרומית תקבל כמה תפקידים בממשלה, ובתמורה זו תשוב להתבסס בעיר עדן שבדרום המדינה.

בחודש אוגוסט השתלטו כוחות "חגורת הביטחון", הנאמנים למועצה, על העיר, ששימשה מקום מושבה של הממשלה מאז שהמורדים החות'ים הנתמכים בידי איראן כבשו את הבירה צנעא ב-2014. העימותים בין הבדלנים לבין כוחות הממשלה, שבמשך שנים לחמו באותו צד נגד החות'ים השיעים, העלו חשש מפני התפרקותה לחלוטין של המדינה הערבית הענייה.

השתלטות הבדלנים על עדן הובילה גם למתיחות בתוך הקואליציה הסעודית, משום שהם נתמכים על ידי איחוד האמירויות הערביות, בעלת בריתה של ריאד. זו צמצמה בחודשים האחרונים את נוכחותה במדינה בשל רצונה להתרכז במשבר עם איראן, לפי דיווחים שונים.

כרזת תמיכה בנשיא תימן, מלך ערב הסעודית ונשיא איחוד האמירויות הערביות בעיר עדן, 17 באוקטובר 2019. רויטרס
כרזת תמיכה בנשיא תימן, מלך סעודיה ונשיא האמירויות בעיר עדן, החודש/רויטרס

בשבועות האחרונים קיימו הצדדים שיחות עקיפות וחשאיות בתיווך ריאד, שמובילה את הקואליציה הערבית נגד החות'ים הפרו-איראנים. גורם במועצה הנמצא בערב הסעודית אמר כי גובש הסכם וכי הוא מקווה שהממשלה תחתום עליו בקרוב. לדברי אותו גורם, נשיא תימן עבד רבו מנסור האדי ומנהיג הבדלנים עידרוס א-זוביידי ישתתפו בטקס החתימה על ההסכם בבירת ערב הסעודית.

גורם בממשלת תימן, שסירב להזדהות בשמו, אישר בפני סוכנות הידיעות הצרפתית כי הושג הסכם וזה ייחתם בתוך כמה ימים. הוא אמר כי תוך שבעה ימים מרגע החתימה על ההסכם, תשוב הממשלה לעדן.

רשת אל-אחבריה הסעודית דיווחה כי הממשלה תכלול 24 שרים, שיחולקו שווה בשווה בין מחוזות הדרום לבין מחוזות הצפון. עוד דווח כי ראש ממשלת תימן ישוב לעדן כדי "להפעיל מחדש את מוסדות המדינה" וכי הקואליציה תפקח על "ועדה משותפת" ליישום ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully