וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

77 שנים אחרי: נמצאו שרידי אוניות יפניות שטבעו בקרב מרכזי עם ארה"ב

במהלך קרב מידוויי, שנחשב לאחד המאבקים הימיים החשובים בהיסטוריה, ארבעה כלי שיט יפניים שקעו לקרקעית האוקיינוס השקט. צוות מחקר אמריקני איתר שתיים מתוך האוניות, בעומק של יותר מ-5,000 ק"מ. "כשרואים את השרידים מקבלים את תחושת המחיר האמיתי של המלחמה"

אוניית מלחמה שטבעה לאחר קרב מידוויי בין יפן לארצות הברית. AP
אחת מאוניות המלחמה שטבעו בקרב מידוויי, 1942/AP

ארכיאולוגים ימיים סבורים כי זיהו את שרידי נושאת המטוסים היפנית "אקאג'י", ששקעה במהלך קרב מידוויי במלחמת העולם השנייה, הנחשב לאחת התקריות הימיות החשובות בהיסטוריה. בתוך שבוע, היסטוריונים ימיים ששטו בספינת המחקר "פטרל" הודיעו כי גילו את שרידיהם של שניים מתוך ארבעה כלי שיט יפניים שטבעו בקרב.

הצוות התרכז בזיהוי כל כלי השיט ששקעו למצולות בחודש יוני 1942, במהלך המאבק שגבה את חייהם של 2,000 יפנים ו-300 אמריקנים. מנהל המשלחת רוב קראפט וההיסטוריון הימי פרנק תומפסון חשפו השבוע צילומים של מכשיר לגילוי עצמים בים שהיה שייך לאוניה, שבשל ממדיה ומיקומה עלתה הסברה כי מדובר בנושאת המטוסים.

האקאג'י אותרה 5,490 מטרים מתחת לפני הים, ויותר מ-2,090 קילומטרים צפון-מערב לפרל הרבור. בתצלומים נראית נושאת המטוסים העצומה שקועה בקרקעית הים כשהיא שבורה לצד הריסות, אך מלבד זאת נמצאה ללא כל פגע.

צוות אוניית המחקר "פטרל" שמצאה את שרידי כלי שיט יפניים מקרב מידוויי במלחמת העולם השנייה. AP
האקאג'י אותרה 5,490 מטרים מתחת לפני הים. חברת צוות אוניית המחקר/AP

"אני בטוח במה שאנחנו רואים כאן, הממדים שאנחנו לא מסוגלים לתפוס מהתמונה מוכיחים כי זה לא יכול להיות אף כלי שיט מלבד אקאג'י", אמר קראפט. לדבריו, "היא ניצבה על השדרית, אפשר לראות את הקשת שלה , אפשר לראות בבירור את הירכתיים, אפשר לראות שחלק מהסיפון שבור וחסר כך שניתן לראות היכן הוא היה אמור להיות".

הספינה, שמשקלה 33 אלף טון, נראתה לראשונה מונחת על סירה כבדה ומהירה שחוברה אליה, ששימשה כספינת הדגל של הגנרל צ'ואיצ'י נגומו במהלך מתקפת הפתע על צי האוקיינוס השקט של ארצות הברית בפרל הרבור ובמהלך הפשיטות על דרווין וקולומבו.

עוד בוואלה!

ממשיך לכהונה שנייה, אך ללא ממשלת רוב: טרודו זכה בבחירות בקנדה

לכתבה המלאה
צוות אוניית המחקר "פטרל" שמצאה את שרידי כלי שיט יפניים מקרב מידוויי במלחמת העולם השנייה. AP
אוניית המחקר פטרל/AP

שנה לאחר מכן, כוחות יפניים שהונחו לשבש את איום נושאת המטוסים האמריקנית באוקיינוס השקט החלו את הפלישה לאטול מידוויי וכבשו אותו. הפעולה שינתה את מהלך המלחמה באוקיינוס השקט.

הכוחות נלחמו במגבלות שתי נושאות המטוסים, ובעקבות שגיאות שנעשו בשני הצדדים היפנים לא היו מודעים שהצי האמריקני שבר את החוקים ולא העריכו כראוי את עוצמתו. לאחר תקיפה לא מוצלחת של מפציצים אמריקניים הגיעה מתקפה של צוללנים שהכתה ראשית ב"קאגה" ולאחר מכן באקאג'י. כתוצאה מכך מים חדרו אל תוך הספינה ועליה טילי נפץ יפניים. זאת לאחר מותם של 267 לוחמים.

בקרב איבדה יפן קרוב לשני שלישים מצי נושאות המטוסים שלה ורבים מטייסיה המנוסים ביותר, מה שהוביל לתבוסתה של המדינה, שלא התאוששה. גילוי האקאג'י הגיע לאחר זיהוי הקאגה בשבוע שעבר, שהוטבעה על ידי אותם צוללנים מנושאת המטוסים האמריקנית "אנטרפרייז".

"המחיר של המלחמה"

"קראנו על הקרבות, אנחנו יודעים מה התרחש", סיפר תומפסון. "אבל כשאתה רואה את השרידים האלה בקרקעית האוקיינוס אתה מקבל תחושה של המחיר האמיתי של המלחמה. אתה רואה את הנזק שהדברים האלה גרמו וזה משפיל לראות חלק מתיעוד של כלי השיט האלה כי הם עכשיו חלק מבית קברות צבאי".

צוות אוניית המחקר "פטרל" שמצאה את שרידי כלי שיט יפניים מקרב מידוויי במלחמת העולם השנייה. AP
צוות אוניית המחקר פטרל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully