וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגל הירוק סחף גם את שוויץ; מפלגת הימין הקיצוני נותרה הגדולה ביותר

המפלגות הירוקות זכו ביותר מ-20% מהקולות, כשמפלגת "העם השוויצרי" איבדה מכוחה, אולם סיימה במקום הראשון. "זה לא גל ירוק, זה צונאמי", אמרה נציגה של הירוקים, שחולמים על מושב היסטורי בקבינט. המדינה מושפעת במיוחד משינויי האקלים, שגרמו להמסת הקרחונים באלפים

צילום: רויטרס

המפלגות הירוקות רשמו אתמול (ראשון) הישגים בבחירות לפרלמנט בשוויץ על חשבון המפלגות הממסדיות, לאור החשש של המצביעים ממשבר האקלים - כך עולה מתוצאות חלקיות ומדגמים. מפלגת "העם השוויצרי" (SVP) מהימין הקיצוני נותרה הגדולה ביותר, אולם איבדה מכוחה כמו מפלגות גדולות אחרות.

"זה לא גל ירוק, זה צונאמי, הוריקן", אמרה סלין ורה, סגנית מפלגת הירוקים שזכה במושב בבית העליון של הפרלמנט בתור נציגת קנטון נושטל.

שוויץ, שאינה מוקפת במים, פגיעה במיוחד לשינויי האקלים משום שהטמפרטורות הממוצעות במדינה עולות פי שניים מהר יותר בהשוואה לממוצע העולמי. "אני חושבת שזה די ברור שזה הנושא הכי חשוב בעידן שלנו. באמת שאסור לאבד עוד זמן", אמרה אנג'ה, סטונדטית לפסיכולגיה בת 25, בעת שהצביעה בקלפי בברן.

במהלך כל השנה התקיימו שביתות במחאה על שינויי האקלים, שהגיעו לשיאן בעצרת ענקית בבירה בחודש שעבר, בהשתתפות כמאה אלף איש. המשבר הסביבתי מורגש היטב במדינה, שרואה כיצד הקרחונים בהרי האלפים נמסים במקביל למפולות סלעים ובוץ המאיימות על הקהילות החיות באזורי ההרים.

הישג לירוקים בשוויץ- מפלגת הירוקים זכתה ל-13% בבחירות ותזכה במושב בפרלמנט השוויצרי. רויטרס
"הנושא הכי חשוב בעידן שלנו". הירוקים חוגגים אחרי ההישג בבחירות/רויטרס

ה-SVP, שניצחה מספר שיא של מושבים ב-2015 בצל משבר הפליטים של אירופה, ירדה ב-3.6% אל 25.8%. במקביל, כוחם של הירוקים עלה מ-5.9% ל-13% מכלל הקולות לבית התחתון. המפלגה הליברלית הירוקה (GLP) הקטנה והמרכזית יותר גרפה 7.9% מהקולות, כך ששתיהן יחד, אם יחליטו לאחד כוחות ולהתגבר על המחלוקות ביניהן, יחזיקו ב-21% מכלל קולות הבוחרים.

ביחד, המפלגות הירוקות קיבלו 26 מתוך 200 המושבים בבית התחתון, ובזכות זה הן עשויות לקבל אחד משבעת המושבים בממשל השוויצרי, מועצת הפדרציה. כל שינוי במושב אחד יהיה בגדר סנסציה פוליטית, והירוקים מעולם לא החזיקו במושב בממשל הפדרלי המרכיב את שוויץ.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית נתרה השנייה בגודלה, עם 16.6%, והליברלים מהמרכז-ימין במקום השלישי עם 15.3%. עם זאת, הירוקים עקפו את מפלגת הדמוקרטים הנוצרים (CVP) מהמרכז, שלה יש מושב אחד במועצה הפדרלית. מאז 1959, הרכב הממשל חולק בצורה כמעט זהה בין הימין הקיצוני, הסוציאל-דמוקרטים, הליברלים והדמוקרטים הנוצרים. לשלוש המפלגות היו שני מושבים כל אחת, והמפלגה הרביעית בגודלה זכתה במושב אחד במסגרת שיטת "נוסחת הקסם" הבלתי-רשמית.

"המועצה הפדרלית בהרכבה הנוכחי לא תואמת יותר", אמרה מנהיגת הירוקים, רגולה ריץ, לטלוויזיה המקומית, ברומזה לכך שמפלגתה תנסה לזכות במושב במועצה הפדרלית. היא הוספיה כי היא "המומה לחלוטין" ו"ברור שהאוכלוסייה רוצה פוליטיקה ירוקה יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כרזה של מפלגת העם השוויצרית, לפני הבחירות לפרלמנט של שוויץ, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
סוגיות ההגירה והקשרים לאיחוד היו שוליות יותר. כרזה של מפלגת הימין הקיצוני/רויטרס

בדצמבר יבחרו שני בתי הפרלמנט את הרכב הממשלה. בעבר נדרשה יותר מסבב בחירות ארצי אחד כדי שהרכב המועצה ישקף טוב יותר את תוצאות הבחירות. בחירתם של שני חברי ממשל חדשים אחרי פרישות של חברים ותיקים בשנה שעברה מסבכת עוד יותר את הסיפור עבור הירוקים, משום שהם יידרשו להדיח חבר מכהן בצעד חריג. בכל אופן, שיטת הדמוקרטיה הישירה הנהוגה בשוויץ נותנת לאזרחים את הזכות להכריע בסוגיות מרכזיות באמצעות משאלי עם.

מערכת הבחירות עסקה פחות בנושאים הלוהטים בדרך כלל, כמו הגירה וקשריה של שוויץ עם האיחוד האירופי, שחיזקו את מפלגת הימין הקיצוני בעבר. הבחירות השנה התאפיינו גם במספר שיא של נשים שעמדו לבחירה למועצה הלאומית, ושליש עמדו לבחירה לבית השני, מועצת המדינות. בחודש יוני צעדו מאות אלפי נשים ברחבי שוויץ ודרשו להפסיק את האפליה נגדן.

שוויץ, המונה 8.2 מיליון תושבים, מוקפת על ידי מדינות האיחוד האירופי ואינה חברה בגוש, אם כי יש לה קשרים הדוקים איתו. היא האחרונה במדינות אירופה שבה התחזקו המפלגות הירוקות. בבחירות באוסטריה בחודש שעבר קיבלו הירוקים 14% מהקולות, ו-74 מושבים מתוך 751 מושבי הפרלמנט האירופי מאוישים על ידי נציגי הירוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully