וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק נגד הטרור בסומליה: תכנית לימוד ראשונה אחרי כ-30 שנה

2.10.2019 / 14:21

הממשלה פרסמה לראשונה מאז תחילת המלחמה ב-1991 תכנית לימודים אחידה לכלל המדינה, אחרי שעד עתה בכל מקום התנהלו הלימודים בצורה שונה. זאת בתקווה להעביר מסר מתון ונגדי ל-שבאב

תלמידים בשיעור בבית ספר במוגדישו, סומליה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
תכנית הלימודים כוללת מדעים, שיעורי דת ושפות. בית ספר במוגדישו/רויטרס

בכל יום לימודים, שויאב מוהידין נוסע ברחובות החרבים של מוגדישו כדי להגיע לבית הספר "בנדיר זון". במשך שנים, הממשלה נאבקת בארגון הטרור האסלאמי א-שבאב, אבל עתה הרשויות מתמודדות עם אתגר חדש: בתי ספר כמו של מוהידין.

תחילת השנה הנוכחית מסמלת את הפעם הראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-1991 שבה הממשלה מפרסמת תכנית לימודים חדשה עבור בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. בזמן מלחמת הכול בכול בין כנופיות חמושות וארגונים שונים, בתי הספר נאלצו להתמודד עם מה שעלה בידיהם. יותר מ-40 תכניות לימוד שונות היו בשימוש ברחבי סומליה ומצב זה יצר מערכות חינוך מתחרות הנלמדות בשפות שונות.

בבית הספר של מוהידין, למשל, משתמשים בספרים קנייתיים, אולם לפי משרד החינוך, שני מיליון ספרי לימודים בשפה הסומלית הודפסו לתלמידים ברוב חלקי סומליה מאז אוגוסט ובתי הספר שלהם מתאמים ביניהם מונחים אקדמיים.

"הסילבוס החדש טוב יותר מאשר הסילבוס הקניית הישן, שהיה בשפה האנגלית. תכנית הלימודים החדשה היא הכי טובה", אמר מוהידין, תלמיד כיתה ז', בזמן שיעור במתמטיקה ובפיזיקה.

תלמידים בשיעור בבית ספר במוגדישו, סומליה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
רק 22% מ-30 אלף המורים במדינה מחזיקים בתעודה. תלמידות במוגדישו/רויטרס

שיעור הנוכחות בלימודים בסומליה הוא בין הנמוכים ביותר בעולם, כשרק ארבעה מכל עשרה ילדים נמצא בבית ספר, לפי נתוני האו"ם. תקציב החינוך בסומליה השנה הוא 16 מיליון דולר, מתוך 344 מיליון דולר בסך הכול. בתי הספר רכשו ספרי לימודים מיותר מעשר מדינות שונות בזמן המלחמה, כשהאנגלית והערבית החליפו את הסומלית כשפת החינוך.

בספרים החדשים נכללים לימודי אנגלית, ערבית, סומלית, מתמטיקה, לימודי אסלאם, מדעים, חינוך גופני, טכנולוגיה ולימודים חברתיים. "התלמידים מתמודדים היטב עם תכנית הלימודים החדשה משום שהיא מבוססת על הדת, התרבות והניב שלהם", אמר המורה של מוהידין, עבד אל-קדיר מוחמד שייח.
שר החינוך והתרבות, עבד א-רחים מוחמד עבדוללה, אמר כי לימודי הדת חשובים במיוחד, בתקווה שהם יעבירו מסר נגדי מול א-שבאב, המנסה לכפות שלטון הלכה אסלמי נוקשה על המדינה.

לדבריו, אנשי הדת עזרו לממשלה להכשיר מורים בלימודי אסלאם וביצירת תכנית לימודים שתכלול ידע אסלאמי ונושאים אחרים, כדי לשחרר את התלמידים מ"אידיאולוגיית טרור".

עם זאת, בפני הממשלה ניצבים לא מעט אתגרים. רק 22% מ-30 אלף המורים במדינה מחזיקים בתעודה. "איכות התלמידים תלויה באיכות המורים", אמר שר החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully