וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק מת בגיל 86

26.9.2019 / 13:03

שיראק כיהן במשך שלוש קדנציות רצופות ובסיומן, ב-2007, הודיע כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים. הוא שימש בעבר גם ראש ממשלה וראש עיריית פריז. בספטמבר 2016 אושפז בעקבות זיהום חמור בריאות וסבל בשנים האחרונות מדמניציה. הוא הורשע בעבר בעבירות שחיתות שהסעירו את צרפת

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק מת היום (חמישי) בגיל 86. שיראק כיהן במשך שתי קדנציות רצופות, מ-1995 עד 2007. הוא שימש בעבר גם ראש ממשלה וגם ראש עיריית פריז. הוא סבל בשנים האחרונות מבעיות בריאותיות והוא מיעט להופיע בציבור, והיה מעורב בפרשת שחיתות.

שיראק, שכהונתו הייתה השנייה באורכה בהיסטוריה הצרפתית, נודע בזכות התנגדותו לפלישה של ארצות הברית לעיראק ב-2003, והוא ניסה לקדם את מעמדה של ארצו למעצמה עולמית. "הוא הלך לעולמו בשלווה הבוקר, כשהוא מוקף באהוביו", אמר חתנו, פרדריק סאלה-ברו. בעקבות הידיעה על מותו, ראש הבית התחתון של הפרלמנט הפריע לדיון כדי לערוך דקת דומיה.

שיראק הכניס את צרפת לגוש האירו, ובבריסל ספדו לו. "אירופה לא רק הפסידה מדינאי דגול, אלא הנשיא הפסיד גם חבר נהדר", מסר נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר, שהיה בעבר ראש ממשלת לוקסמבורג. הוא אמר כי הוא "נסער והרוס" למשמע החדשות על מותו של הנשיא לשעבר.

ז'אק שיראק,  לשעבר נשיא צרפת, 11 במרץ 2007. רויטרס
הורשע במעילה ושימוש לא ראוי בכספי ציבור. שיראק/רויטרס

שיראק, בן למנהל בנק, נולד בפריז ב-1932. הוא התנדב להילחם באלג'יריה ובהמשך נכנס לפוליטיקה. במהלך כהונתו הוא הוביל שורת רפורמות, בהן צמצום משך הכהונה משבע שנים לחמש וביטול גיוס החובה לצבא. הוא הפך מגוליסט המתנגד לרעיון האירופי המשותף לתומך נלהב שלו, אולם אזרחי צרפת דחו במשאל עם את ההצבעה על אימוץ חוקה כלל אירופית.

על אף שיחסיו עם ישראל היו מתוחים במהלך כהונתו, הוא זכור לטובה כמנהיג צרפת הראשון שהכיר בתפקידה של פריז בשואה, כשגירשה יהודים תחת משטר וישי.

שיראק, שבתחילת דרכו הפוליטית נטה לשמאל, הפך בהמשך למנהיג שמרן, והוא זכור בין היתר כמי שגבר בפער עצום על מנהיג הימין הקיצוני ז'אן מארי לה פן בסיבוב השני בבחירות ב-2002. על מותו ביכו פוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית, ששמו לרגע את המחלוקות שלהם בצד.

עוד בוואלה!

ערב ראש השנה תש"ף: יותר מ-9 מיליון תושבים, הרוב מרוצים מחייהם

לכתבה המלאה
ז'אק שיראק,  לשעבר נשיא צרפת, 11 במרץ 1988. רויטרס
כהונתו הייתה השנייה באורכה. שיראק, 1988/רויטרס

בשנת 2011 הורשע שיראק בעבירות שחיתות, בהן מעילה ושימוש לא ראוי בכספי ציבור, במשפט היסטורי שבו הורשע לראשונה מנהיג מדינה צרפתי מאז ממשל פטן ששיתף פעולה עם הנאצים. בעקבות ההרשעה נגזר על שיראק עונש מאסר על תנאי של שנתיים.

שיראק הורשע, בין היתר, כי במהלך כהונתו הארוכה בראשות עיריית פריז, בין 1977 ל-1995, השתמש ביותר משני מיליון אירו מכספי משלם המיסים העירוני כדי לממן פעילות פוליטית של מפלגתו וכיבודים שונים למקורביו. כמו כן, הורשע במינוי פוליטי של 28 בעלי תפקידים בעירייה שלא עשו שום עבודה בפועל. שיראק כפר בכל האישומים.

ז'אק שיראק נשיא צרפת נושק לשרה נתניהו. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
שיראק מנשק את ידה של שרה נתניהו לצד ראש הממשלה/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully