וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגיא מוקי וסעיד מולאי: המנצח והמפסיד שמרדו בדיכוי

29.9.2019 / 14:00

המתחרה מאיראן היה מועמד בטוח לזכייה שניה בתואר אלוף העולם אך הפסיד במה שנראה כמו פעולה מכוונת של המשטר והחליט לבסוף לברוח מידו המכוונת. המנצח הישראלי קטף מדליית זהב שלישית ושבחים מהמתחרה, "אתה מקור השראה כבן אדם וכספורטאי". פרויקט אנשי השנה של וואלה! NEWS

שגיא מוקי. קובי אליהו
עורר סערה מבלי שידע זאת. שגיא מוקי/קובי אליהו

לג'ודוקא הישראלי כבר היו שתי מדליות זהב לפני התחרות בחודש שעבר, אך זו השלישית שבה זכה באליפות העולם בטוקיו תיזכר כנראה יותר מכולן, לפחות לעת הזו. היא לא תיחקק רק בזכות היכולות שהפגין על המזרנים בבירת יפן, כשנה לפני שישוב אליה לרגל המשחקים האולימפיים, אלא גם ואולי בעיקר הסיפור שליווה את דרכו לפודיום ואת מי שנעדר ממנו.

אחד המועמדים המקוריים לזכייה היה המתחרה האיראני שהחזיק כבר בתואר הנכבד, אולם הוא הפסיד באופן מפתיע, לכאורה, גם בחצי הגמר וגם בקרב על מדליית הארד. התירוץ הראשוני היה שמולאי פצוע, אך החשד המידי היה, שבדומה לספורטאים איראנים אחרים, הוא הצטווה לעשות הכול כדי להימנע ממפגש עם מתחרה ישראלי, שרק בשל אזרחותו פסול בעיני המשטר ולא ראוי לחלוק את אותו המתחם עם בן ארצם. וכך היה.

הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי. GettyImages
הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי/GettyImages

בלי שידע זאת באותם הרגעים, מוקי חולל סערה בשורות ההתאחדות האיראנית ומקבלי ההחלטות בה, כשמולאי כבר החל לתכנן את השלב הבא בחייו האישיים והספורטיביים - לברוח מהרפובליקה האסלאמית אל חיים חדשים. אין דבר יותר גרוע מבחינת ספורטאי לא לקבל את ההזדמנות להגיע הכי רחוק שהוא יכול, והיה זה הקש ששבר את גב הגמל מבחינתו, כשביקשו ממנו לא לעשות את כל יכולתו. משם כבר לא הייתה דרך חזרה, וההתנערות מהמשטר במולדתו הפכה לגלויה.

הוא נמלט לגרמניה, שם מתגוררת אשתו ושם הוא מבלה את מרבית ימות השנה, וממתין לבקשת המקלט שלו. המסר שלו לשלטונות בארצו היה ברור: ערבוב הפוליטיקה עם הספורט הוא הרסני, ונוגד לחלוטין את הרוח של ענף הג'ודו ושל כל תחרויות הספורט בכלל. הנענש היחיד בכל הסיפור היה מולאי, שספג עונש כפול - משפחתו באיראן תהיה בסכנה תמידית, בעוד שהוא ירגיש לא בטוח בגלותו - אך הוא הרוויח מעמד מיוחד בקרב המעזים למרוד בדיכוי חרף כל הסכנות העומדות בפניהם.

קרב חייו

סיפור ההימלטות המרגש של הג'ודוקא האיראני

לכתבה המלאה
שגיא מוקי מול מוחמד עבדלאל המצרי, אליפות העולם ג'ודו. רויטרס
"לא בגרעין ולא בדיכוי - אלא בשותפות ובתחרותיות". מוקי מול מוחמד עבדלאל המצרי/רויטרס

ולכן, סיפור הניצחון של מוקי או ההפסד הכפוי של מולאי לא צריך להיות סיפור קודר, אלא דווקא כזה המלמד איך מתחת לפני השטח הפוליטי והמסואב נמצאים אנשים רבים שכלל לא רוצים חלק בזה. לא באיומי המלחמה בין המדינות, לא בעיסוק האינסופי בגרעין ולא בדיכוי, אלא בשותפות ובתחרותיות, .
בלי שהתכוון בכלל, יצר מוקי רגע של פיוס בין העמים, על אפם וחמתם של השלטונות באיראן. "ברכות, אלוף", בירך מולאי את מוקי בחשבון האינסטגרם, והישראלי לא נותר חייב: "תודה לך, אתה מקור השראה כבן אדם וכספורטאי".
אז אמנם השלום בין ישראל לבין איראן לא עומד בפתח, והשנה הקרובה צפויה להמשיך מאותו מקום ממש של הצהרות לוחמניות, תקיפות מסתוריות ואולי אף גרוע מכך. עם זאת, האינטראקציה החיובית הזו בין ספורטאים משתי מדינות אויב מעניקה שביב של תקווה לכך שאולי העתיד יהיה ורוד יותר. מי יודע, אולי מולאי ייענה להזמנה ויגיע להשתתף בתחרות הגרנד פרי שתתקיים בתל אביב בינואר הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully