וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמו"ר מגור: האיש שהתעקשותו הובילה לבחירות חוזרות

29.9.2019 / 14:00

המאבקים התקיפים של רבי יעקב אריה אלתר בנושאי דת מדינה טלטלו את המערכת הפוליטית ואת המפלגות החרדיות - אך הוא נותר כסמכות הרוחנית הכי בכירה ומשמעותית בשדרת האדמו"רים בישראל. פרויקט אנשי השנה של וואלה! NEWS

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוביל עמדה נטולת פשרות. האדמו"ר מגור/מערכת וואלה!, צילום מסך

האדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר, הוא איש השנה בציבוריות החרדית בישראל. הוא מהמנהיגים הרוחניים המשפיעים בישראל, שעומד בראש אחת החסידויות הגדולות בעולם. בשנה החולפת, התעקשותו על נושאי דת ומדינה, ובראשם חוק הפטור מגיוס לצה"ל ושמירת שבת במרחב הציבורי, גררה את המערכת הפוליטית לבחירות ולדחיקתן של המפלגות החרדיות ממרכז הבמה.

הקרב הפוליטי על חוק הגיוס צבר תאוצה בתחילת 2018, גורמים מתוך סיעת אגודת ישראל, אחת משתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה, הובילו קו מיליטנטי נגד כל פשרה בחוק, והם הצליחו לגייס למאבק שניהלו את האדמו"ר מגור שהורה לנציגו להצהיר כי "אם חוק הגיוס לא ישונה - לא נשב בקואליציה".

במשך חודשים ניסו במערכת הפוליטית למתן את העמדה שאף אחד לא האמין שתערער את היציבות השלטונית של נתניהו, אך השר יעקב ליצמן חזר שוב ושוב על סירובו. בדיעבד התברר כי הוא חשש להביא כל הצעה לפשרה בפני פטרונו הרוחני בגלל היחלשות מעמדו בחסידות אותה הוא מייצג. התוצאה שהגיעה מאוחר יותר כבר ידועה: הכנסת ה-20 פוזרה, התקיימו בחירות, ליברמן סירב לפשרה בחוק הגיוס וגם כשהחרדים כבר אותתו על התקפלות מסוימת, שום דבר לא עזר וישראל הלכה שוב לבחירות.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במהלך נאומו בירושלים 17 בספטמבר 2019. אלי אשכנזי
בזכות האדמו"ר, גם הוא המציא את עצמו מחדש. ליברמן/אלי אשכנזי

זה לא רק חוק הגיוס, ליברמן זיהה הזדמנות להמציא את עצמו מחדש, הרבה בזכות האדמו"ר מגור. לפתחו עמד המאבק על השבת במרחב הציבורי שכלל את התפטרותו של ליצמן כשר בממשלה בעקבות ריבוי עבודות רכבת ישראל בשבת, את המאבק של חסידות גור במפעל פניציה בירוחם ודרישות נוספות כמו לא לאפשר מכירת כרטיסים לגן החיות בירושלים בשבת.

האדמו"ר היה תקיף, הוביל באמצעות נציגו ליצמן עמדה נטולת פשרות, ונציגי שאר הסיעות החרדיות התיישרו אחריו. ההפסד הצורב הראשון בגישה הזו נרשם כשהחרדים הבינו שחרב הבחירות מונחת על ראשן. מועצת גדולי התורה התכנסה כדי לאשר פשרה שהמכסות יובאו לאישור בהחלטת ממשלה. האדמו"ר מגור לא השתתף בישיבה, ואז העידו כי היעדרותו נעשתה בכוונה תחילה. אמנם היה זה כבר מאוחר מדי, ובמבחן התוצאה התקיפות המתמשכת לא הוכיחה את עצמה. כמעט שנתיים אחרי, המפלגות החרדיות כבר אינן לשון מאזניים. הברית עם נתניהו חזקה יותר מתמיד וכנראה שהפעם זה גם יעלה ביוקר.

ש"ס ויהדות התורה לא צפויות להיות חלק מהממשלה שתוקם, ואם תוקם ממשלת אחדות, הן צפויות להיות בה הצלע השלישית והאחרונה, קרי 17 מנדטים ייחשבו אולי 7 לכל היותר. במצב כזה, אפשר היה לחשוב שלו החרדים היו יכולים להשיב את הגלגל לאחור, להיכנס לאדמו"ר מגור ולשכנע אותו שהחוק לא יוביל לגיוס של חרדים לצה"ל, ובכך למנוע את הטלטלה הפוליטית שחווינו בשנה האחרונה - הם גם היו עושים זאת.

"חילול הקודש"

סערה בעקבות סרטון שצילם ליצמן בבית האדמו"ר מגור

לכתבה המלאה
נציגי סיעת יהדות התורה ליצמן וגפני נכנסים לבית הנשיא להמליץ על המועמד שלהם להרכבת הממשלה, 23 בספטמבר 2019. רוני כנפו
הוביל בעקבות האדמו"ר מאבק חסר פשרות. יעקב ליצמן/רוני כנפו

לא רק הפוליטיקה ערערה את מעמדו של האדמו"ר מהבכירים בישראל. בשנה החולפת, מאבקי נדל"ן בין גורמים בחסידות בארה"ב לבכירים בישראל, עודדו את האופוזיציה הפנימית בגור לחזק את מאבקן בממסד. מנהיג האופוזיציה הרב שאול אלתר, בן דודו של האדמו"ר הנוכחי, תמך בגלוי באדם שהוטל עליו חרם.

מעמדו של האדמו"ר אולי התערער מעט - אולם לא נחלש משמעותית. גם עכשיו, הוא נחשב לסמכות הרוחנית הכי בכירה ומשמעותית בשדרת האדמו"רים בישראל. גם אם נציגו ליצמן ייאלץ לפנות את מקומו בגלל החשדות, ניתן לומר כמעט בוודאות שלעולם תהיה לו נציגות בממשלה או בכנסת. המאבקים שיתנהלו בשמו עשויים להיות גם תלויים במעמדו של אותו נציג בתוך החסידות. ככל שהמציאות בשנתיים האחרונות מלמדת על כך משהו, הרי שככל שהנציג חלש יותר, המאבקים משמעותיים וקיצוניים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully