וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלות בסעודיה: מת רודן תוניסיה לשעבר בן עלי, שהדחתו הציתה את "האביב הערבי"

19.9.2019 / 19:23

השליט לשעבר, בן 83, ברח מארצו בינואר 2011 אחרי מחאה נגד שלטונו הרודני בן 23 השנים. הוא ייקבר בממלכה, בזמן שארצו נמצאת בעיצומה של מערכת בחירות דמוקרטית. הוא לא נראה בציבור מאז המהפכה

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

רודן תוניסיה לשעבר זין אל-עבדין בן עלי, שהדחתו ב-2011 הציתה את מחאת "האביב הערבי", מת היום (חמישי) בגלות בערב הסעודית - ימים אחדים בלבד אחרי שהתקיימו בחירות חופשיות במולדתו. עורך דינה של המשפחה אמר כי ההלוויה שלו תיערך מחר.

בן עלי, בן 83, נמלט מתוניסיה בינואר 2011 בתום 23 שנות שלטונו הרודני, אחרי שהתושבים התקוממו נגד משטרו. המחאה הוצתה אחרי שמוכר הירקות מוחמד בועזיזי שרף את עצמו למוות אחרי ששוטרים החרימו את הסחורה שלו. הרודן נמלט מהמדינה, ובית משפט גזר עליו בהמשך 35 שנות מאסר בהיעדרו. הוא לא נראה מאז בציבור.

נשיא תוניסיה זין אל-עבדין בן עלי. AP
מחץ את האופוזיציה. בן עלי/AP

על אף שאזרחי תוניסיה הם היחידים שראו את השלטון הופך לדמוקרטי, בניגוד ליתר מדינות ערב שחוו תהפוכות בשנים האחרונות, רבים מהם במצב כלכלי גרוע מזה שהיה בתקופת בן עלי. למרות זאת, מעטים מתגעגעים לסגנון שלטונו, או אומרים שהם רוצים לשים קץ לדמוקרטיה.

"זה הסוף עבור דיקטטורים כמוהו, אנחנו לא יכולים לשכוח שהוא הרס את המדינה שלנו, הוא נתן הוראות להרוג אזרחים בהפגנות ב-2011", אמר עימאד ליוני, צעיר בן 26 ומחוסר עבודה מתוניס. לעומתו, סלווה ריהאי, רופאה מהבירה, אמרה כי "זה סימן לחוסר סובלנות במדינה, שמתיימרת להיות דמוקרטיה, שהוא מת בערב הסעודית".

מתוך 26 המועמדים שרצו בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות ביום ראשון, רובם היו תומכים בולטים של המהפכה, אולם אחד מהם היה תומך של בן עלי. הוא קיבל רק 4% מהקולות, בעוד שני מועמדים מחוץ לממסד הפוליטי העפילו לסיבוב השני שיתקיים בחודש הבא.

ביולי מת הנשיא באג'י קאיד א-סבסי, שהיה הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות במדינה, ובעקבות זאת הוקדמו הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully