וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

18,500 איש מתו, אך איש לא ישלם על אסון פוקושימה

19.9.2019 / 13:59

בית משפט בטוקיו זיכה שלושה בכירים בחברה שהפעילה את הכור שנחרב ב-2011 בעקבות רעידת אדמה וצונאמי. הוא קבע כי הם לא יכלו להיערך כדי למנוע את האובדן הרב כפי שטענו עורכי הדין שניהלו את התיק, היחיד שנפתח בעקבות האסון. "לא יכולים להבין זאת", אמרו מפגינים

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בית משפט בטוקיו זיכה יום (חמישי) שלושה מנהלים בחברה שניהלה את הכור בפוקושימה. היה זה התיק הפלילי היחיד שנפתח אחרי האסון ב-2011, שהיה האסון הגרעיני החמור ביותר בעולם מאז צ'רנוביל ב-1986.

צונישה קצומטה, לשעבר יו"ר חברת האנרגיה של טוקיו (Tepco), ושני מנכ"לי העבר סקה מוטו ואיצ'ירו טקקורו זוכו מאשמת הזנחה על ידי בית משפט בטוקיו. בזמן הקראת ההחלטה, השלושה, לבושים בחליפות ובעניבות כהות, ישבו בדממה. אחת הנוכחות באולם, שבו ישבו כמאה איש, צעקה: "בלתי יאומן". מחוץ לבית המשפט נכחו תושבים שנעקרו מהאזור בעקבות האסון ומפגינים.

"איך בית המשפט יכול היה לזכות את הנאשמים?", אמרה קיאקו סאסאקי, תושבת פוקושימה, שהפגינה במקום. "אנחנו לא יכולים להבין, ולא יכולים לקבל את זה. במהלך שמונה וחצי השנים האחרונות היו רבים שנאלצו לעזוב את ביתם, את מפעל חייהם והם עדיין מחפשים מקום לגור בו".

המשפט, שנפתח ביוני 2017, נוהל על ידי עורכי דין שמונו על ידי המדינה, אך שהתביעה החליטה שלא להעמיד את השלושה לדין, וכך הצטמצמו הסיכויים להרשעה של בכירי ספקית האנרגיה הגדולה ביותר במדינה.

הפגנה מחוץ לבית משפט בטוקיו, יפן, על זיכוי הנאשמים באסון פוקושימה, 19 בספטמבר 2019. רויטרס
הפגנה מחוץ לבית המשפט בטוקיו, היום/רויטרס

תחנת פוקושימה דאיצ'י, שנמצאת 220 ק"מ מצפון-מזרח לטוקיו, נחרבה ברעידת אדמה בעוצמה 9 ובצונאמי שהחל אחריה במרץ 2011. כתוצאה מכך, הייתה המסה בשלושה כורים וכל הכורים במדינה נסגרו זמנית. יותר מ-160 אלף תושבים נמלטו מהעיירות הסמוכות בשל הזיהום הרדיואקטיבי החמור. קרוב ל-18,500 איש מתו או נעלמו במהלך האסון.

לטענת עורכי הדין, שלושת המנהלים החזיקו בגישה למידע ולמחקרים שצפו את הסכנה העומדת בפני האזור מפני צונאמי בגובה של יותר מעשרה מטרים, שמסוגל להוביל להפסקות חשמל ולאסון גרעיני. השופט קבע כי גם אילו הם היו מודעים לסכנות שבפני צונאמי עוד בטרם האסון, לא ניתן לקבוע שהם היו יכולים להשלים בזמן את צעדי המנע.

ועדת חקירה פרלמנטרית קבעה ב-2012 כי האסון היה בעיקר "מעשה אדם", שניתן היה לחזות מראש ולמנוע אותו, או לצמצם את נזקיו דרך תגובה יעילה יותר. ב-2016 העריכה הממשלה כי סך הנזקים הכלכליים והפיצויים יגיעו ל-21.5 טריליון ין (199 מיליארד דולר), כחמישית מתקציבה של יפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully