וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: פאלם Zire - פנטזיה לסטודנט?

ערן סגיב

4.1.2003 / 16:12

מחשב כף היד החדש של פאלם כבר איתנו מספיק זמן. ערן סגיב מסביר למה חלק אוהבים אותו יותר, חלק פחות ובעיקר למי הוא מתאים

שלושה חודשים לאחר ההכרזה על פאלם Zire הגיע הזמן לבדוק אם אכן קיבלנו את מה שהובטח לנו. עם יציאתו זכה ה Zire למבול של ביקורות חיוביות ושליליות כאחד. חלק מהביקורות דן במחירו הנמוך והאטרקטיבי של המכשיר, הביקורות האחרות הצביעו על המגבלות הטכניות שלו. היכן טמונה האמת? כמו תמיד באמצע. ה Zire הוא מכשיר שכל אחד יכול לקנות אבל בהחלט לא מתאים לכל אחד.

במהלך שלא זכה למענה ממשי עד עתה משאר היצרניות, זיהתה פאלם את הנישה של משתמשים מתחילים. אותם משתמשים מעוניינים במחשב כף יד קטן ויעיל לשימוש יומיומי רגיל והשיקול העיקרי שלהם הוא בעיקר המחיר. את אותם משתמשים אין טעם לנסות לפתות במכשיר מולטימדיה יורק MP3 וכרטיסי הרחבה. הם מחפשים משהו שיזכור עבורם את הטלפונים של העובדים, יום ההולדת של הגיסה ואולי גם משחק או שניים לדרך.
המחיר בארה"ב של 99$ היה נוק אאוט למתחרים של פאלם. רק עתה ניתן למצוא מכשירים מתחרים ברמות מחיר של 150$. למרות שנראה כי ההבדל בין המחירים הוא לא משמעותי, הרי שתג מחיר של 99$ הוא בהחלט פסיכולוגי יותר מאשר כלכלי. מספר מבקרים אפילו העזו והגדירו את ה Zire כקנייה רגעית שלא תכאב בכיסו של הלקוח.

התרשמות ראשונית

כמו בחיים כך גם ב Zire - הגודל כן קובע. והמכשיר עונה על הדרישה הזאת באופן מושלם. כבר בעת הוצאתו מהאריזה ניתן לראות מכשיר דק, קטן וקל להפליא יותר משניתן לצפות ממכשיר שכזה. הוא מעוצב בצורה יפה ואלגנטית כשהוא צבוע בצבע לבן בחלקו הקדמי ומאחורה מעוטר בצבע מתכתי כסוף. בתחתיתו של המסך ממוקם שטח הגרפיטי המוכר (המיועד לזיהוי כתב יד) ובצדדיו כפתורי ניווט וגישה נוחים למשתמש. לצד אלו מונח כפתור ההפעלה שמכניס אותנו לתוך עולמו השחור הלבן של המכשיר של המכשיר. העט האלקטרוני (סטיילוס) אשר מיועד לשימוש עם מסך המגע נשלף מחלקו העליון בצדו הימני של המכשיר ובנוסף אליו בקרבתו ממוקמים חיבור USB למחשב האישי וכניסה לספק כוח חשמלי. העובדה כי המכשיר מגיע עם סוללה פנימית (במקום סוללות נטענות רגילות) היא חידוש ברמת המחיר הזאת של מחשבי כף יד ומורידה מהנפח ומהמשקל הכולל.

המגמה של פאלם לא הייתה לחדש מבחינה טכנולוגית עם השקת ה Zire. המכשיר מגיע עם מערכת ההפעלה Palm OS 4.1 המוכרת והוותיקה. התמיכה העברית המשולבת מגיעה בצורה טובה ונוחה לשימוש. כמו כל פאלם גם ה Zire מגיע עם התוכנות הבסיסיות ביניהן:
Date Book (יומן)– יומן הכולל פריסה יומית, שבועית, חודשית ושנתית של מועדים ופגישות, אפשרות לתזכורות ועוד.
Address Book (כתובות) – פנקס כתובות המאחסן כתובות של חברים ומכרים.
Note Pad (פנקס) – יישום פשוט לציור ורישום הערות באופן חופשי.
To Do List (משימות) – תוכנה המאפשרת את הזנתן של מטלות יומיות שעליכם לבצע. כוללת גם תזכורות והתראות לגבי ביצוע המשימה.
Calculator – מחשבון לפאלם.

כל הניווט במכשיר נעשית ע"י תפריט ניווט מקוטלגת לקטגוריות (שניתן לערוך), ממשק שכבר הוכח כמוצלח במכשירי פאלם קודמים.

על מה כל הרעש?

על מנת לחסוך בעלויות היצור, נאצלה פאלם לוותר על כמה תכונות בסיסיות המופיעות במכשירים אחרים. למרות שמשתמשים מקצועיים נחרדו מפני הירידה ברמה, הרי שמשתמש מתחיל ספק אם ישים לב אליהם כלל.
ההבדל הראשון הוא שהמסך אינו כולל תאורה אחורית וזאת לראשונה בדגמי פאלם מזה שנים. למרות שמדובר בהחלט בחיסרון אם אתם עובדים בתנאי תאורה לקויים או בחושך, נסו להזכר כמה פעמים רציתם לעיין בלוח הפגישות שלכם כשמסביב אין אור. מצד שני לזכות פאלם ניתן לומר כי המסך עצמו הוא חד ונוח לקריאה.
חסרון נוסף הוא העדר כל יכולת הרחבה לפאלם. כאן מדובר בחיסרון של ממש גם למשתמש מתחיל שירצה בעתיד לגדול קצת עם הפאלם שלו. ה Zire לא מגיע עם חריץ ההרחבה האוניברסלי של פאלם ולא עם הכניסה לכרטיסי זיכרון. בהחלט נקודה לרעת המכשיר.
גם כמות הזיכרון הבסיסי, 2M, שאיתו מגיע המכשיר זכתה לבוז מצד המשתמשים הוותיקים. אולם למשתמש רגיל שמעוניין בלא יותר מארגונית ממוחשבת בהחלט מדובר בזכרון מספק.

אפשרויות החיבור של המכשיר למחשב ולטעינה שונו בפאלם. במקום העריסה המסורתית מגיע ה Zire עם שני כבלים המתחברים ליציאות בצד המכשיר. למרות שאולי מדובר במשהו מסובך מעט יותר מאשר לשים בעריסה וללכת, לא נתקלנו בבעיות מיוחדות בחיבור המכשיר למחשב או לטעינה.

מילת סיום

המכשיר שבדקנו צויד בעברית של חברת "כלנית" שאותה אנחנו מכירים מזה זמן רב. התמיכה כולל עיברות של הממשק וכן תמיכה בהעברת רשומות בעברית למכשיר. מכיוון שמדובר במוצר וותיק כבר לא נתקלנו בבעיות מיוחדות. דבר אחר ששמנו לב אליו הוא המדריך שצורף למכשיר שהיה של פאלם M500. בשיחה עם "כלנית" הובהר לנו כי עם שיווק המכשיר בימים הראשונים הופצו מספר אריזות (ביניהן כאלו המיועדות לביקורות וסקירות) עם מדריך אחר. כיום מלווה את המכשיר מדריך עברי שלם של ה Zire. בהחלט דבר שכדאי לשים לב לפני שאתם עוזבים את החנות.

מודעת הפרסומת הראשונה של פאלם ל Zire הציגה ארגונית עמוסת ניירות ופתקים אל מול Zire חדש ונוצץ. למרות שמשתמשים מקצועיים מתקשים לראות זאת, ה Zire מיועד למשתמשים שזהו הפאלם הראשון שלהם. המטרה היא להחליף את ארגונית הנייר ולא להתקדם ל Zire ממחשב כף יד אחר. מחירו הנמוך, גודלו והפשטות שבו עושים אותו לאפשרי לתפעול ע"י כמעט כל אחד. בסיכום של היכולות לעומת המחיר - ה Zire הוא רכישה כדאית בהחלט.

מחיר : 750 ש"ח (ניתן להשיג גם ב 599 באתרי מכרזים שונים)
יבואן: כלנית

בעד:
-הזול מבין מכשירי פאלם הקיימים בשוק
-קטן מימדים
-נוח ופשוט לתפעול

נגד:
-זיכרון מועט (2mb בלבד)
-לא כולל את החיבור האוניברסלי של פאלם
-אין אפשרויות הרחבה
-אין למסך תאורה אחורית

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully