וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיתולים ונעליים: ארה"ב הטילה מכסים חדשים על מוצרים מסין

המכסים הוטלו על מוצרים סיניים בסך 112 מיליארד דולר, וסין בתגובה הטילה מכסים על נפט מזוקק אמריקני, בפעם הראשונה שבה מגזר הדלק נמצא על הכוונת. טראמפ מתכנן מכסים נוספים עד לסוף השנה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מכסים חדשים שהטילה ארצות הברית על מוצרים מסין נכנסו היום (ראשון) לתוקף, עם החרפה במלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם. המכסים הוטלו על מוצרים סיניים בסך 112 מיליארד דולר, בהם נעליים, חיתולים ומזון.

זה עשוי לעלות למשלמי המסים 900 דולר בשנה, וזה השלב הראשון מהתכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להטיל מכסים בגובה 15% על סחורות סיניות בשווי 300 מיליארד דולר עד סוף השנה. אם תיושם במלואה, משמעות הדבר שכמעט כל היבוא הסיני לארצות הברית - כ-550 מיליארד דולר בשנה - יהיה תחת מכסי מגן.

סין, בתגובה, הטילה מכסים על נפט מזוקק אמריקני, בפעם הראשונה שבה מגזר הדלק נמצא על הכוונת. בנוסך לכך, היא הטילה מכסים נוספים, בגובה של 5% עד 10%, על 1,717 מוצרים אמריקניים.

עד כה, וושינגטון הטילה מכסים על סחורה סינית בשווי רבע טריליון דולר, בניסיון ללחוץ עליה לשנות את מדיניות הסחר שלה. סין דוחה את הטענות על מדיניות סחר לא הוגנת, ונקמה עם מכסים על מוצרים אמריקניים בסך 110 מיליארד דולר.

ההחרפה בעימות הכלכלי מקשה על הסיכויים לגיבוש הסכם סחר בין המדינות, שחלוקות על שורות סוגיות נוספות, בהן ביחס לענקית התקשורת הסינית וואווי והמשבר בהונג קונג. טראמפ הזהיר כי אם בייג'ינג תדכא בכוח את המהומות, הסיכוי להסכם כזה יהיה קלוש. השיחות בין הצדדים אמורות להתחדש במהלך החודש הנוכחי, אולם לא ברור באיזה מתכונת.

מלחמת הסחר עשויה לפגוע בסיכוייו של נשיא ארצות הברית לקראת הבחירות לכהונתו השנייה בשנה הבאה. טראמפ טוען כי סין משלמת על המכסים, אך חברות אמריקניות רבות דוחות זאת.

משקיע סיני קורא עיתון בזמן שהוא עוקב אחרי מחירי המניות בבית השקעות בבייג'ינג, סין, 30 באוגוסט 2019. AP
משקיע בבית השקעות בבייג'ינג, בשבוע שעבר/AP

יותר מ-200 חברות נעליים - כולל נייק וקונברס - אמרו כי המכסים החדשים יתווספו לאלו המוטלים על חלק מדגמי הנעליים בגובה 67%, כך שהמחיר לצרכן יעלה בארבעה מיליארד דולר בכל שנה. הן אמרו כי המכסים החדשים יפגעו בעשרות מיליוני אמריקנים "כשהם ירצו לרכוש נעליים בעונת החגים".

כמו כן, לשכת המסחר האמריקנית בסין הביעה חששות גם כן אחרי שהממשל הבהיר כי הוא מתקדם עם העלאת המכסים כמתוכנן. "היינו ברורים זה זמן רב שהמכסים עולים לצרכנים ופוגעים בעסקים", נמסר בהצהרה. "אנחנו קוראים לשני הצדדים לעבוד כדי להשיג הסכם בר-קיימא בהקדם האפשרי, שיפתור את הבעיות הבסיסיות והמבניות שבהן נתקלות חברות זרות בסין זה זמן רב".

ללא הבנות, סבב חדש של מכסים בגובה של 15% יוטל בדצמבר על יתר הסחורות הסיניות המיובאות לארצו הברית. אלו כוללות טלפונים ומחשבים, שעליהם ביקש טראמפ להגן עד עתה. בנוסך לכך, ב-1 באוקטובר יועלו המכסים הנוכחיים מ-25% ל-30%. סין מצדה, תטיל מכסים על כ-3,000 מוצרים אמריקניים נוספים עד לסוף השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully