וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלום בקולומביה קורס: בכירים בשורות המורדים קוראים לחידוש המאבק

29.8.2019 / 21:52

כמה מראשי מחתרת ה-FARC לשעבר הכריזו על מתקפה חדשה, בעקבות "בגידת המדינה" בהסכמים שנחתמו ב-2016. מספרם מוערך בכמה אלפים בודדים, אך הם מעמידים בסכנה את השלום השברירי. הנשיא הכריז על מתקפה חדשה נגדם

צילום: ריוטרס

קבוצת מורדים לשעבר מהמחתרת המרקסיסטית בקולומביה (FARC) הכריזו על מתקפה חדשה, שלוש שנים אחרי הסכם השלום שהיה אמור לשים קץ לסכסוך בן חמשת העשורים. בעקבות ההודעה, הכריז הערב (חמישי) נשיא קולומביה איוואן דוקה השמרני על מתקפה חדשה נגד שרידי המחתרת.

בסרטון בן 32 הדקות שפורסם ביוטיוב במהלך הלילה הקודם, נראו שניים ממפקדי הארגון, המכונים איוון מרקס וחסוס סנטריץ'. "זהו המשך המאבק, בתשובה לבגידה של המדינה בהסכמי השלום של הוואנה", אמר מרקס, שהיה לבוש במדי זית והיה מוקף על ידי לוחמים חמושים. "מעולם לא הפסדנו או הובסנו אידיאולוגית, כך שהמאבק נמשך". מרקס היה אחד מבכירי צוות המשא ומתן, והוא נעלם בשנה שעברה אחרי שהאחיין שלו נעצר והוסגר לארצות הברית במסגרת חקירות סחר בסמים.

ההודעה, שלדברי מרקס צולמה ביער האמזונס בקולומביה, תקשה עוד יותר על הישרדותו של ההסכם הסבוך, לאור רצח של מאות מאות מורדים לשעבר ופעילי זכויות אדם, עיכוב בסיוע הכלכלי למורדים לשעבר וקיטוב פוליטי עמוק. לדברי מרק'ס, מטרת הקבוצה היא הקמת ממשלה חדשה שתתמוך בשלום. הוא הוסיף כי המחתרת תילחם בשחיתות ותדרוש כספים מגורמים המעורבים בפעילויות כלכליות לא חוקיות ומחברות רב לאומיות. גורמי ביטחון אמרו כי הכוח בפיקודו של מרקס מונה עד 2,200 לוחמים.

מורדים במחתרת FARC מכריזים על מתקפה חדשה נגד ממשלת קולומביה, אוגוסט 2019. אתר רשמי
שבים לאחוז בנשק. המורדים לשעבר מכריזים על מתקפה חדשה/אתר רשמי

הנשיא דוקה נבחר אחרי שהבטיח לשנות חלקים מההסכם, אך לא הצליח להשיג תמיכה מהקונגרס או גיבוי משפטי לשם כך. הוא אמר שוב ושוב כי לוחמי גרילה לשעבר הרוצים באמת להניח את נשקם יזכו בתמיכתו.

ראש נציבות השלום של הממשלה, מיגל סביוס, אמר כי "הממשלה תתעקש לבקש צווי מעצר לאנשים האלה שמפנים את גבם בגלוי לתהליך השלום". בריאיון לרדיו מקומי, הוא אמר כי "הם בוגדים בשאיפה האמיתית לשלום של חברים אחרים ב FARC". עם זאת, הוא טען כי היכולת הצבאית של הקבוצה מוגבלת: "זה לא משהו שהמדינה צריכה לחשוש ממנו".

מפקד ה- FARC לשעבר רודריגו לונדונו, המכונה טימושנקו, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הרוב הגדול" של לוחמי FARC לשעבר נותר מחויב להסכם השלום "למרות כל הקשיים והסכנות". לונדונו משמש כיום מנהיג בתוך "הכוח המשותף המהפכני האלטרנטיבי", המפלגה הפוליטית של ה-FARC שנולדה מתוך הסכם השלום ומחזיקה באותם ראשי תיבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully