וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסים אמריקאים: הרגנו בשוגג בהשפעת כדורי מרץ

2.1.2003 / 12:00

2 טייסי אף-16 צפויים להישפט לאחר שגרמו למותם של 4 חיילים קנדים שהתאמנו באפגניסטן; פרקליטם: הם אולצו לטול כדורי מרץ שפגעו בשיקול דעתם; הצבא: הכדורים נבדקו ונטילתם אינה חובה

שני טייסי אף-16 אמריקאים, שהרגו בשוגג ארבעה חיילים קנדים באפגניסטן, טוענים כי כדורי מרץ (אמפטמינים) שנטלו בשל לחץ שהופעל עליהם פגעו בשיקול הדעת שלהם בפעולה. הטייסים, רב סרן הארי שמידט ורב סרן ויליאם אומבך, הטילו ב-17 באפריל 2001 פצצה מונחית לייזר על כוח קנדי שעסק באימונים באזור קנדהאר, לאחר שסברו שהחיילים הקנדים ירו לעברם.

ברשת איי.בי.סי דווח כי הטייסים צפויים לעמוד למשפט צבאי בגין הריגה, תוקפנות מיותרת ורשלנות. גורמים בחיל האשימו את החיילים בתפקוד לקוי והתעלמות מנוהלי הקרב המקובלים. לטענתם, השניים לא וידאו כי בשטח אין כוחות ידידותיים.

עורך דינם של הטייסים אמר כי בשימוע בנושא, שייערך בעוד כשבועיים, הוא יוכיח כי חיל האוויר מפעיל לחץ מתמשך במטרה לשכנע טייסים לקחת את כדורי המרץ "דקסמפיטרמין". לדבריו, הסם עשוי לפגוע בשיקול הדעת ואינו מומלץ לאנשים המפעילים ציוד כבד. הוא טען כי טייסים שאינם נוטלים את הכדורים אינם מורשים לצאת למשימות.

דוברת חיל האוויר, סגן ג'ניפר פראו, מסרה כי הכדורים הם "כלי לשליטה בעייפות", וכי הם ניתנים לטייסים כדי שיישארו עירניים במהלך פעולות ממושכות. עם זאת ציינה פראו, כי נטילת הכדורים נעשית על פי שיקול הדעת של הטייס בלבד. היא הוסיפה כי כדורי המרץ נבדקו בצורה יסודית ונמצא כי הם אינם פוגעים בתפקוד. פראו סירבה להתייחס לאירוע הספיציפי.

ההרוגים הראשונים מאז מלחמת קוריאה

ב-17 באפריל שבו שמידט ואומבך לבסיסם אחרי משימה בת 6 שעות. קצת אחרי השעה חצות זיהו אש שנורתה מהקרקע וביקשו אישור לתקוף את מקורות הירי. השניים הונחו להמתין, אולם אחרי 16 שניות דיווחו כי הם מזהים דמויות המבצעות ירי לעברם והודיעו שהם פותחים באש מתוך הגנה עצמית. כתוצאה מפצצה שהטילו נהרג במקום צוות מקלע קנדי. מותם של ארבעת החיילים, שהיו ההרוגים הקנדים הראשונים בפעילות מבצעית מאז מלחמת קוריאה, עורר זעם רב במדינה.

העונש המקסימלי על העבירות בגינן צפויים שני הטייסים לעמוד לדין הוא 64 שנות מאסר בכלא צבאי. לאחר השימוע תועבר המלצה משפטית במקרה ומפקד בכיר בחיל האוויר יכריע אם יש מקום להעמידם לדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully