וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראליות בוול סטריט: תפרון במקום ה-1 ב-2002 עם תשואה של 73.5%

שירלי יום-טוב

31.12.2002 / 18:05

לומניס איבדה 91% השנה ואחריה ברשימה מניית TTI עם ירידה של 80%

שנת 2002 היתה שנה קשה נוספת עבור מגזר ההיי-טק על תחומיו השונים, שאת הביטוי שלה בשוק ההון ניתן לראות באופן שקוף בביצועים הלא מזהירים בלשון המעטה של מניות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בוול סטריט.

אם נדרשת הוכחה נוספת לכך ששנת 2002 לא היתה "שנת היי-טק", אז ניתן למצוא אותה כשמחפשים את המניה שרשמה את הביצועים הטובים ביותר לאורך השנה - מניית תפרון , שמאחוריה עומדת החברה הישראלית לייצור הלבשה תחתונה ובגדי ספורט.

תפרון רשמה השנה תשואה של 73.5% (לא כולל את יום המסחר האחרון לשנה שיתקיים היום), והיא מותירה מאחור בהפרש ניכר את המניות הנוספות שהשיגו תשואה חיובית כלשהי השנה, כך לפי סיכום שנת 2002 שנעשה על ידי חברת "מיטב ניהול השקעות".

במיטב מציינים כי אפיק ההשקעה של המניות הישראליות בארה"ב ובאירופה השיג את אחת התשואות הגרועות ביותר מבין כל אפיקי ההשקעה המניתיים והסולידיים, בארץ ובבורסות ארה"ב. את הביטוי לקשיים שחווה ענף ההיי-טק נתן לראות גם על רקע גיוסי ההון של החברות הישראליות, כאשר ההנפקה היחידה היתה זו של ורינט , לעומת 2 הנפקות ב-2001 (וריסיטי וגיוון אימג'ינג ) ו-17 הנפקות בשנת 2000.

מנגד, מציינים במיטב את רמת המחירים הנמוכה אליה הגיעו חלק מהמניות, שהביאה למספר גבוה מהרגיל של הצעות רכש. אלה כוללות את פאראדיים גיאופיזיקל שנרכשה על ידי חברת Fox Paine באוגוסט השנה, תמורת 100 מיליון דולר במזומן, אינוודה, אינדיגו שמוזגה לתוך HP, נטרו שזכתה למספר הצעות רכש השנה ועד כה לא נענתה לאף אחת מהן, וכמובן פריסייס שנמכרה לחברת התוכנה וריטאס תמורת כ-540 מיליון דולר במזומן. בגזרה האירופית מציינים במיטב את הצעת הרכש לזן ריסרץ'.

הכי טובה היא גם הכי פחות גרועה


מה שמפתיע, או אולי לא, היא העובדה שמבין 40 המניות המרכיבות את מדד וואלה! לניו יורק רק 4 מניות עלו בסיכום שנתי. כלומר, רשימת חמש המניות שהשיגו את התשואה הגבוהה ביותר כוללת בעצם גם את המניה שהשיגה את התשואה הכי פחות גרועה - מניית וריסיטי שרשמה תשואה שלילית של 1.7% בסיכום שנתי.

כמה מלים לגבי מניית תפרון, שהשיגה כאמור את התשואה הטובה ביותר. את הזינוק הפנומנלי שתרם לביצועים הטובים, רשמה מניית תפרון לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון של השנה, שהצביע על חזרתה של החברה לרווחיות ועמידה בתחזיותיה. באותו היום זינקה המניה ב-117% למחיר של 3.15 דולרים. את היום האחרון למסחר השנה, תפתח היום המניה במחיר של 3.2 דולרים המשקף לחברה שווי שוק של 40 מיליון דולר.

הבאה בתור אחרי תפרון היא מניית ורינט שעלתה ב-28.4% מאז הנפקתה במאי השנה לפי שווי שוק של 375 מיליון דולר או 16 דולר למניה. ביולי השנה רשמה ורינט מחיר שפל של כ-6 דולרים, אך הצליחה להתאושש מאז כשהחברה רוכבת על הגל של ביקוש למוצרים בתחום האבטחה על רקע המלחמה העולמית בטרור. מחיר המניה עומד כעת על 20.5 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 482 מיליון דולר.

מניית טבע , שהשיגה תשואה של 21.8% בסיכום שנתי, נמצאת במקום השלישי, ואחריה מניית אי.סי.טי.אס עם תשואה של 19.9%. ICTS, שבשליטת עזרא הראל, עוסקת במתן שירותי בידוק בטחוני בשדות תעופה. הדיווידנד הגבוה בשיעור של 3 דולרים למניה עליו הודיעה החברה במחצית נובמבר, תרם גם הוא לתשואה החיובית, כאשר באותו יום זינקה המניה ב-20%.

מה נשאר מלומניס?


את רשימת המניות שרשמו את הביצועים הגרועים ביותר השנה פותחת בגאון מניית לומניס עם צניחה של כ-91% מתחילת השנה. המלים הרבות שנכתבו על לומניס השנה כוללות בין היתר את תיאור הפספוס החוזר ונשנה של תחזיות החברה, חקירת ה-SEC, תביעות משפטיות שמחירן הגבוה בא לידי ביטוי בהוצאות חד פעמיות של החברה, הדלפות חוזרות ונשנות מתוך החברה ולסיום, יאשה סיטון, מנכ"ל החברה שניווט את החברה בתקופה הסוערת הזו, שהולך כעת הביתה.

אחרי לומניס, מגיעה מניית טי.טי.איי שאיבדה כ-80% מתחילת השנה על רקע פספוס התחזית לתוצאות הרבעון השלישי והמשבר בענף הטלקום שהכה בחברה מעט באיחור אומנם, אך לא פיספס גם אותה. חברות נוספות הפועלות בתחום הן אמדוקס עם ירידה של 70% מתחילת השנה וטריון שאיבדה 73%. סאיטקס חותמת את רשימת 5 הגרועות עם ירידה של כ-70%. צ'ק פוינט ניצלה אמנם מלהיכלל ברשימת ה-5, אך היא במקום מכובד עם ירידה של 67%.

בסך הכל, מציינים במיטב, מבין כל המניות הישראליות הנסחרות בוול סטריט, רק 8 השיגו תשואה חיובית בסיכום שנתי. מבין אלה שאינן נכללות במדד מיטב 40, נציין את אינטרנט זהב שעלתה ב-20% ואת רובומטיקס (סימול ROBO)שהוסיפה 25%.

מנגד, בין הבולטות לרעה, נציין את גילת שאיבדה 93%, נקסוס שירדה ב-96% ומנטרגי' , הנמצאת כעת בהקפאת הליכים, שירדה ב-96%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully