וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: מסיכות האב"כ מספקות מיגון טוב

31.12.2002 / 15:30

היום פורסם כי מסיכות האב"כ שחולקו לציבור אינן מבטיחות מיגון במקרה של התקפה כימית או ביולוגית; יעלון: הפרסום קשור בגורמים אינטרסנטיים המעוניינים שהמסיכה החדשה תחולק לאזרחים

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, אמר היום כי הפרסום בעיתון "הארץ", לפיו במיליוני מסיכות אב"כ קיימים ליקויי מיגון, קשור "בגורמים אינטרסנטיים". לדבריו, המסיכות שנמצאות כיום בידי הציבור "מספקות מיגון טוב מאוד". בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר הרמטכ"ל כי בימים אלו מפתחים מסיכת אב"כ חדישה, אך עד כה היא לא עמדה בכמה מבחנים. "ישנם גורמים המעוניינים שהמסיכה החדשה תחולק לאזרחים במהירות אפשרית", אמר יעלון.

הבוקר פורסם ב"הארץ" כי מדיונים במערכת הביטחון ומנתונים שהוגשו למנכ"ל משרד הביטחון, עולה שמסיכות האב"כ שחולקו לציבור אינן מבטיחות מיגון במקרה של התקפה כימית או ביולוגית, וכ-1.5 מיליון אזרחים מחזיקים במסיכות שאינן מתאימות להם.

בדיון שהתקיים בתחילת החודש, אמרה אסתר קרסנר - ראש מינהלת רמדה (מנר"ם), הנחשבת לגורם המוסמך ביותר במערכת הביטחון בתחום האב"כ - כי בגלל רמת המסיכות, מיגונם האישי של האזרחים שקול לזה שהיה ערב מלחמת המפרץ ב-1991. מבדיקת "הארץ" עולה כי למרות דו"ח חריף של מבקר המדינה שהוכן לפני מלחמת המפרץ ב-1991, על רמת מיגון נמוכה של מסיכות האב"כ, בפועל לא השתנה דבר. גורמי ביטחון בכירים העוסקים בתחום אמרו באחרונה, כי פרשת המסיכות מהווה כשל מערכתי חסר תקדים, וטענו כי הציבור ומבקר המדינה הולכו שולל עם מידע כוזב על יעילות המסיכות.

המסיכה החדשה - הגנה גבוהה פי 10

קרסנר - שהיתה הגורם המקצועי האחראי שליווה את פיתוח המסיכה החלופית "אבן ספיר" - מתחה ביקורת קשה על החלטת מפקדת קצין רפואה ראשי לפסול את המסיכה העתידית. קרסנר טוענת כי מסיכה זו מספקת רמת מיגון גבוהה פי עשרה משל המסיכה הנוכחית. היא קראה להתחיל מיד בייצור מסיכות "אבן ספיר".

גם גורם בכיר במערכת הביטחון מנה את הבעיות במסיכות השחורות, ובראשן העובדה שהן מיוצרות בשתי מידות בלבד לכלל האוכלוסיה האזרחית - לגילאי 15-8 ולכל המבוגרים, משני המינים. לטענתו, לא תיתכן אפשרות שכל המסיכות יתאימו לכולם. לפי הניתוחים במערכת הביטחון, המיגון במסיכות האב"כ נמוך יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים.

מתוך כ-6.5 מיליון בני אדם בישראל, בידי כ-1.5 מיליון ערכות מגן מיוחדות ובידי כ-5 מיליון מסיכות רגילות. לפי הנתונים שהוגשו למנכ"ל משרד הביטחון, כ-1.5 מיליון מבעלי המסיכות הרגילות מצוידים במסיכות שאינן מתאימות להם ושלא יעניקו מיגון הולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully