וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוותיקן יחשוף את הארכיונים מתקופת השואה

29.12.2002 / 20:01

מבקש לסיים את ההשערות לגבי מדיניותו השנויה במחלוקת; מסמכים הקשורים לאפיפיור פיוס ה-12 ישארו חסויים בינתיים; הואשם על ידי גורמים יהודיים בהתעלמות משליחת יהודי אירופה למחנות

הוותיקן יחשוף ב-15 לפברואר מסמכים חסויים שיעידו על יחסיו עם גרמניה הנאצית. ככל הנראה, תפוגג החשיפה את הערפל מהעידן הדיסקרטי והשנוי המחלוקת בהיסטוריה של הכנסיה הקתולית. גורמים רשמיים במדינה הזעירה הודיעו כי ההכרזה על הסרת מעטה החשאיות מהנושא נועדה לסיים את הספקולציות לפיהן כשלה הכנסיה בגינוי והתנערות מהשואה ומעשיה של גרמניה הנאצית באותה התקופה.

המסמכים המצויים בארכיונים יעידו על מדיניותה של הכנסיה בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה. שגריר הוותיקן בברלין באותה התקופה, פיוס ה-12, היה לימים האפיפיור, ועמד בראש הכנסיה הקתולית משנת 1939 עד שנת 1958. ארגונים יהודיים האשימו אותו במשך תקופה ארוכה בהעלמת עין משליחתם של יהודי אירופה למחנות ריכוז.

בבי.בי.סי דווח כי הארכיונים ייפתחו אך רק בפני אנשי אקדמיה שימונו באופן מיוחד לחקור את הנושא. הוותיקן הודה בעבר כי רוב החומר מהשנים 1931-1934 הושמד או התפזר בהפצצות על ברלין ובמהלך שריפה שאירעה במקום.

להסיר את העלטה ממדיניות האפיפיור

הארכיונים שייפתחו בעוד חודשיים לא כוללים מסמכים הקשורים לתקופת כהונתו של פיוס ה-12 בכס הוותיקן, וזאת למרות קריאתם של אנשי אקדמיה וארגונים יהודיים לכנסיה להסיר את העלטה ממדיניותו.

בשנת 2001 הפסיקו אנשי אקדמיה קתולים ויהודים את מחקרם בנושא, במחאה על החומר הרב שהוסתר מהם. ארגונים יהודיים דרשו גם להפסיק לאלתר את האדרת שמו של פיוס ה-12 עד שתובהר התנהגותו במהלך השואה. באופן מסורתי מתרץ הוותיקן את שתיקתו של פיוס ה-12 בטענה כי חשש להרע את מצבם של הקתולים והיהודים בשטחים שנכבשו על ידי הנאצים במהלך המלחמה. עוד הם אמרו כי המסמכים יוכיחו את פעולות הצדקה והעזרה שהגיש פיוס ה-12 לאסירים ואנשים נוספים שנרדפו על ידי גרמניה הנאצית.

במשך שנים נמתחה ביקורת על הכנסיה הקתולית על כך שלא חשפה את מעורבותה או שותפותה בפשעי הנאצים שרצחו שישה מיליון יהודים ומאות אלפי מיעוטים אחרים, צוענים והומוסקסואלים.

במרץ 2000 ביקש האפיפיור, יוחנן פאולוס השני, מחילה על טעויות שעשתה הכנסיה הקתולית כלפי היהודים, הנשים ומיעוטים אחרים. ארגונים יהודיים זעמו על כך שלא הזכיר בפירוש את השואה או את שמו של האפיפיור פיוס ה-12 והתייחס בכלליות לנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully