וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחשוב בגדול - תצביע קטן

לירון מרוז

29.12.2002 / 10:45

הנה הצעה פרקטית למי שעדיין לא יודע למי להצביע:
דפוסי ההצבעה בישראל נעים בעיקר סביב הנושאים המדיניים והביטחוניים שמציגות מפלגות העבודה והליכוד. אולם במהלך השנים, הוכיחו ראשי הממשלה השונים משתי המפלגות כי הבטחותיהם בנושאים הללו אינן עומדות תמיד במבחן המציאות כשהם זוכים בבחירות ונכנסים לתפקידם.

אמירתו של ראש הממשלה הנוכחי, אריאל שרון, כי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" עוד זכורה היטב. קודמו בתפקיד, אהוד ברק, הציע לפלסטינים הצעות שאף אחד, כולל הוא, לא האמין שיעלה על דל מחשבתו כשהיה באופוזיציה. נתניהו חתם על הסכם וואי ופינה את חברון, רבין הציע, ככל הנראה, הצעות נדיבות מאוד לאסד ואפילו שמיר, על אף עקשנותו, הסכים לקיומה של ועידת מדריד, שלמעשה סללה את הדרך להסכמי אוסלו.

מכאן עולה כי הצבעה לאחת משתי המפלגות הגדולות מהטעמים שהוזכרו לעיל עלולה בסבירות גבוהה לגרום לאכזבה רבתי אצל הבוחרים דווקא אם מפלגתם תהיה בשלטון. יתרה מזו, חלק גדול של חברי הכנסת של אותן מפלגות, בין אם הם בקואליציה ובין אם הם באופוזיציה, משקיעים מאמצים אדירים בהתכתשות קטנונית ומיותרת בעניינים הללו ומזניחים את עבודתם הפרלמנטרית. כך יוצא הבוחר הנאיבי שהצביע לליכוד או לעבודה מאוכזב פעמיים: פעם אחת כשהוא מוצא פער גדול בין מה שהובטח למה שמבוצע ופעם שניה כשהוא מגלה שעבודת החקיקה של חברי הכנסת שבחר בהם לקויה.

במקום זאת, הצבעה למפלגה קטנה, שמפעילה יותר אנרגיות בפעילות חקיקה, עשויה למנוע הפתעות לא נעימות. מצביע שחושב להצביע לליכוד, אבל פעילותו הענפה של זבולון אורלב בכנסת נעשית לרוחו, עדיף לו להצביע דווקא למפד"ל. עולה חדש מאותו מחנה יקטוף יותר פירות מפועלם של מרינה סולודקין מישראל בעליה ומיכאל נודלמן מהאיחוד הלאומי. באותה מידה, מצביעי מרכז ושמאלה יתגאו יותר בפעילות הפרלמנטרית של נבחריהם אם יבחרו במרצ (מספר אחת בחקיקה חברתית) או אפילו בחד"ש (למרות שעזיבתה של חברת המפלגה תמר גוז'נסקי מעמידה בספק את היעילות החקיקתית של חד"ש בכנסת הבאה). אגב, מתוך הנחה שהימין ירכיב את הממשלה הבאה, הסיכוי שהמצע המדיני שמציעות המפלגות שנמצאות שמאלה מהעבודה יתממש יורד פלאים, דבר שמאפשר גם לאלו שמתנגדים לוויתורים בירושלים, לדוגמא, להצביע אליהן מסיבות של פעילות חקיקה.

אז אמנם יהיו שיגידו שנוכחותן של כל כך הרבה מפלגות בכנסת פוגעת בעבודתה, אבל התחושה שנבחרי העם מנותקים ממנו ומצרכיו לחלוטין מבליטה את הצורך לבחור דווקא במי שיפעל ביעילות המרבית לטובת בוחריו ולא במי שיתחרה במצעד ההכפשות המטופש של יהודים נגד ערבים ודתיים נגד חילונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully