וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטיו של גור לבית המשפט העליון: אל תעצרו את הספירה החוזרת

9.12.2000 / 17:48

זאת לאחר ערעורו של בוש על פסיקת בית המשפט העליון בפלורידה אמש, כי 9,000 קולות שנויים במחלוקת במחוז מיאמי דייד - ייספרו מיד; הפער כעת הצטמצם ל-154 קולות, לאחר החלטת השופטים להוסיף 383 קולות לגור; התוצאות הסופיות חייבות להתקבל עד יום שלישי

פרקליטיו של אל גור פנו בבקשה לבית המשפט העליון של ארצות הברית, על מנת שיאפשר את הספירה הידנית החוזרת של אלפי פיתקי ההצבעה בפלורידה.

הפרקליטים ביקשו מבית במשפט לדחות את תביעת הנגד הדחופה שהגיש המועמד הרפובליקני, ג'ורג' וו. בוש, על מנת זה יורה לעצור את הספירה החוזרת.

בית המשפט העליון של פלורידה אישר ביום שישי לכלול את הספירה הידנית החוזרת, מהלך זה הביא לצמצום הפער בין בוש ליריבו הרפובליקני לכדי 154 קולות בלבד. עורך דינו של גור, לורנס טריב, הגיש לבית המשפט את עתירתו הפרושה על פני 25 עמודים בהם הוא מבקש מבית המשפט לא לעכב יותר את הספירה החוזרת, "עצירת הספירה לא תשרת את המטרה שהיא להגיע לתוצאה האמיתית והמהירה של הבחירות", טריב הוסיף כי במקרה כזה, יהיה זה "בלתי אפשרי, להשלים את ספירת הקולות עד לתאריך היעד - 12 בדצמבר.

החלטה - רק ביום שלישי

לפי ההתפתחות המשפטית האחרונה, ארה"ב תדע מי יהיה נשיאה הבא באופן סופי, ככל הנראה, רק ביום שלישי הקרוב, מועד כינוס האלקטורים, שנבחרו בבחירות האחרונות.

אמש הורה בית המשפט העליון בפלורידה, כי יש לערוך באופן מידי ספירה חוזרת של הקולות השנויים במחלוקת בכל המחוזות במדינה. בעקבות ההחלטה הגיש המתמודד הרפובליקני, ג'ורג' בוש. ערעור לבית המשפט העליון של ארה"ב, בבקשה לעצור את הספירה החוזרת.

ההחלטה של בית המשפט העליון בפלורידה הפכה על פיה את פסיקת בית המשפט המחוזי והעניקה למועמד הדמוקרטי, אל גור, סיכוי מחודש להפוך לנשיא הבא של ארה"ב. ההחלטה מתייחסת לכ-9,000 קולות שנויים במחלוקת במחוז מיאמי דייד, אך בית המשפט הורה לספור ידנית את כל הקולות השנויים במחלוקת במדינה כולה, כולל במחוזות הרפובליקנים. מדובר בקולות שנפסלו לאחר שמכונות הספירה הממוחשבת לא הצליחו לפענח את ההצבעה. בנוסף, החליט בית המשפט להעניק לגור 383 קולות שנספרו לטובתו במחוזות פאלם ביץ' ומיאמי דייד, ולא נחשבו בספירה הכוללת, בשל החלטת מזכירת המדינה של פלורידה, קתרין האריס. לפיכך, הצטמצם יתרונו של בוש מ-537 קולות ל-154 בלבד.

ההחלטה התקבלה על חודו של קול, כשארבעה שופטים פסקו לטובת גור ושלושה התנגדו. השופטים הורו, כי הספירה תתחיל מיד כדי לסיימה במהירות האפשרית לפני יום כינוס הקולג' האלקטורלי ביום שלישי, שבו ייבחר הנשיא וללא תוצאות סופיות לא ניתן לשגר את האלקטורים של פלורידה.

השופט טרי לואיס אמר הלילה בדיון על נוהלי הספירה החוזרת בבית המשפט המחוזי בפלורידה, כי "אני מקווה שהליך הספירה החוזרת יסתיים לא יאוחר מיום ראשון ב-14:00"(עשר בלילה שעון ישראל). לואיס הורה, כי נציגי המפלגות לא יורשו להתערב בספירה הידנית ולערער על החלטת סופרי הקולות באשר לפתק הצבעה מסוים. "אני רוצה שהספירה תתנהל בצורה החלקה ביותר. אני לא רוצה שמישהו יתנגד וינסה להפריע למהלך התקין של הספירה", אמר השופט והוסיף כי הצדדים יוכלו להגיש תלונות בכתב לאחר סיום הספירה.

ראש הקמפיין של גור בירך על החלטת בית המשפט ואמר, כי "לא מדובר רק בניצחון לאל גור, ולמיליונים שתומכים בו. זהו ניצחון להגינות וללקיחת האחריות בדמוקרטיה שלנו". לעומתו אמר נציגו של בוש, ג'ימס בייקר, כי "זה מה שקורה, כשבפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית, מועמד משתמש בתביעות משפטיות בניסיון לשנות את תוצאות הבחירות לנשיאות".

לפני החלטת בית המשפט העליון בפלורידה הכף נטתה דווקא לטובתו של בוש, לאחר ששני בתי משפט מחוזיים בפלורידה דחו עתירות של הדמוקרטים שדרשו לפסול קולות שנספרו לבוש. לטענתם, חלו שיבושים וזיופים בספירת המעטפות הכפולות שהגיעו מחו"ל והעניקו את היתרון לבוש. השופטים קבעו, כי אי הסדרים לא פגעו בתוצאה הסופית וברצון הבוחר.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully