וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בבריטניה: "הגרדיאן" נגד המלכה

7.12.2000 / 13:31

מאמר מערכת שהתפרסם בעיתון הבריטי הנחשב "הגרדיאן" קרא לקיים משאל עם בשאלת עתידו של בית המלוכה, או הפיכתה של בריטניה לרפובליקה; המאמר הוא עבירה על חוק בן 150 שנה, לפיו כל מי שמביע תמיכה פומבית ברפובליקה יועמד לדין; אולי שזהו פשוט תרגיל של יחסי ציבור לעיתון

עורך עיתון "הגרדיאן", אלן רסברידג'ר, העיז לצאת אתמול נגד המלכה אליזבת, דבר מאוד לא מקובל בבריטניה. אתמול הוא הציע במאמר מערכת לקיים משאל עם בשאלה האם להמשיך את קיומו של בית המלוכה או להפוך את בריטניה לרפובליקה. תוצאות סקר שפירסם העיתון, מצביעות על כך ש-60 אחוזים מהבריטים מעדיפים להיחשב כאזרחים, ורק 32 אחוזים רואים את עצמם כ"נתיני המלוכה".

עיתון "הארץ" מפרסם היום כי רסברידג'ר עומד בפני סכנה של העמדה לדין, משום שבפרסום המאמר עבר על חוק הבריטי. לפי "חוק הבגידה והעבירות החמורות" משנת 1848, תמיכה פומבית בכינונה של רפובליקה היא עבירה שבגינה ניתן להטיל עונשים.

עורך העיתון, שמודע למצב המשפטי, נקט בכמה צעדים לפני פירסום המאמר: הוא קיבל חוות דעת משפטית, לפיה הזכות להביע דעה באופן חופשי מעוגנת בחוק זכויות האדם, הוא ציין כי הוא לא קורא להסרת המלוכה בכוח, והוא גם פנה לתובע הכללי, לורד וויליאמס, וביקש שלא יינקטו נגדו צעדים משפטיים. הוא לא קיבל התחייבות כזו.

העיתון מתכוון לפרסם שורה של מאמרים במהלך השבוע הקרוב, התומכים בכינונה של רפובליקה ודנים בהיבטים של המלוכה הבריטית. באותו יום של פרסום המאמר הציגה המלכה אליזבת את תוכניות החקיקה של הממשלה בפרלמנט, ועמדת העיתון זכתה לפרסום רב.

עם זאת, גורמים בתקשורת הבריטית העלו את האפשרות שזהו תרגיל של יחסי ציבור, שנועד להגדיל את התפוצה של העיתון, ולא דיון אמיתי בעתיד מוסד המלוכה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully