וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת חגי תשרי: כשהר הבית הופך למוקש ויו"ש לחבית נפץ

16.8.2019 / 20:43

באופן קבוע מתחממת האווירה סביב הר הבית לקראת החגים, וארגוני הטרור ממהרים לנצל את המצב להסתה פרועה. האלימות מניעה את המחבלים הבודדים לבצע פיגועים, והניסיונות רק יילכו ויגברו ככל שנתקרב לבחירות

ללא קרדיט

מדי שנה, לקראת החגים, עולה הטמפרטורה סביב הר הבית באופן שמקרין אווירה נפיצה במזרח ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה. כל התבטאות וכל פעולה מהצד הישראלי שעשויה להתפרש כשינוי סטטוס קוו מנוצלת על ידי גורמים קיצוניים פלסטינים וארגוני טרור להסתה פרועה. אל רדיוס הפעולה הזה אפוף אווירה דתית והתבטאויות קיצוניות מגיעים המחבלים הבודדים.

לרוב מדובר במחבלים בעלי מצוקות נפשיות כמו אהבה נכזבת, כישלון במבחנים, עבריינים שרוצים לנקות את שמם, ריב במשפחה, תחושת נקמת דם, השראה ואף הזדהות עם אידאולוגיה קיצונית של מטיף מארגון טרור. המחבלים ייצאו לפעולה מתוך מחשבה שעצם ביצוע הפיגוע יגאל אותם מייסוריהם או יעניק להם הילה של גיבורים.

זירת הפיגוע באלעזר בגוש עציון - 16 אוגוסט 2019. אתר רשמי
זירת הפיגוע סמוך לאלעזר, היום/אתר רשמי

בחלל זה פועל השב"כ שמנטר מסביב לשעון את הרשתות החברתיות כדי לאתר את המחבלים, שלרוב משאירים אחריהם צוואה או קודם לכן מתבטאים באופן כזה שיש בו כדי לרמוז על צעדיהם. הציבור לא יודע כמה פיגועים נמנעו בשיטה זו אלא רק שומע על מחבלים שהצליחו לצמצם את טווח הזמן מרגע שהחליט לבצע פיגוע עד לפעולה עצמה מבלי לחשוף את כווונותיו.

אלוף במיל' ניצן אלון הציג עם סיום תפקידו כמפקד פיקוד המרכז ב-2015 משנה סדורה כיצד יש לטפל בהר הבית. באיזה אופן יש למנוע פרובוקציות, על האחריות של גורמים אזרחיים להלהיט את האווירה והאופן שיש להגיב לכל הידרדרות. לפי גישתו, נדרש טיפול כירורגי מתוך ההבנה שהר הבית הוא מוקש גדול מדי והמתח סביב מקרין ומתורגם לאלימות ולאחר מכן לטרור.

עוד בוואלה!

פיגוע הדריסה: המחבל היה כלוא בישראל בגין טרור; דרס ברכב גנוב

לכתבה המלאה

קרקע פורייה למחבלים בודדים

לקראת חגי תשרי ובמיוחד בתקופת מערכת בחירות לשון הפוליטיקאים משתחררת במהירות, ויש לכך השלכות ברורות. גם הצבא לא פטור מאחריות בנושא ועליו לקיים פעילות סביב מוקדי החיכוך לקראת חגי תשרי כמו הגברת ערנות ודריכות, הצבת מרכיבי ביטחון, פעילות מאזנת ומרגיעה את השטח. פעולות כאלה שימנעו חיכוך מיותר, הפצת שמועות והגברת הסתה. צה"ל התמודד בעבר עם תקופות נפיצות בהר הבית, שהניעו פלסטינים לביצוע פיגועים בעורף.

הפיגוע בגוש עציון הוא חלק מתסמונת חגי תשרי שבשילוב אווירת הבחירות בישראל שעושה שימוש בהר הבית מניעה את האלימים לבצע פיגוע טרור בקלות בלתי נסבלת כמו שימוש במכונית לדריסה. החדירה האיטית של האווירה הדתית בתקופה זו תהווה קרקע פורייה למחבלים בודדים. הפרשנות שניתנת ברחוב הפלסטיני לכל התבטאות ופעולה בצד הישראלי תהיה הדלק.

מהומות בהר הבית , 11 באוגוסט 2019. רויטרס
המהומות בהר הבית, השבוע/רויטרס

חמאס ינצל את הרגישות באזור, ויניע פיגועים ביהודה ושומרון, אזור בו הוא לא נדרש לקבל עליו אחריות. כך יוציא לפועל פיגועי טרור, שלא יגבו מחיר מרצועת עזה. המבחן של פיקוד המרכז יהיה לאזן בין השמירה על מרקם החיים היציב לבין המטרה - הגנה על אזרחי ישראל ביהודה ושומרון. האתגר יילך ויתעצם ככל שנתקרב למערכת הבחירות והחגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully