וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה: מפולת בשווקים אחרי ניצחון מהדהד של השמאל

13.8.2019 / 13:47

בחזרה גנרלית לקראת הבחירות באוקטובר, ספג הנשיא מקרי השמרני הפסד כואב ליריבו מהשמאל. המשקיעים חוששים משובה של הנשיא לשעבר כריסטינה פרננדס, שרצה הפעם לתפקיד הסגנית. רבים מהתושבים זועמים על המשבר הכלכלי החריף, אך הנשיא הבטיח לתקן

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הבורסה והמטבע של ארגנטינה קרסו אתמול (שני) אחרי שהנשיא מאוריסיו מקרי ספג הפסד בבחירות מקדימות, לאור חשש המשקיעים משובו של השמאל לשלטון בבחירות הכלליות באוקטובר. השווקים חוששים משובה של כריסטינה פרננדס, הנשיאה לשעבר שמתמודדת על תפקיד הסגנית מטעם גוש השמאל, אחרי שהיא הלאימה בתקופת שלטונה בין 2007 ל-2015 חברות ממשלתיות והתערבה בכלכלה תוך הטלת מגבלות על היצוא ועל המטבע. מדד המניות המרכזי "מרבל" צנח ב-35% עד לשעות אחר הצהריים.

עם ספירת 99% מהקלפיות, קיבל המועמד הפופוליסטי אלברטו פרננדס 48% מהקולות, ואילו מקרי רק 32%. הפער הגדול חשף את חולשתו של הנשיא השמרני, והצוות של פרננדס נתפס כעת כבעל סיכויים לנצח כבר בסיבוב הראשון ב-27 באוקטובר. כדי לנצח בסיבוב הראשון, על המועמדים לקבל לפחות 45% מהקולות או 40% ועם פער של יותר מ-10% מהמועמד שאחריהם. אם איש מעשרת המועמדים לא יזכו ברוב הזה, יתקיים סיבוב נוסף בנובמבר.

"זה מחייב אותנו להגביר את המאמצים שלנו כך שבאוקטובר נמשיך עם השינוי", אמר מקרי בנאום שנשא במהלך הלילה. "אני חושב שחשוב שהדיאלוג יימשך במדינה הזו, ונשמשיך להסביר לעולם מה אנחנו רוצים".

הבחירות שימשו מעין מדגם לקראת הבחירות באוקטובר, והתוצאה המעשית היחידה הייתה פסילתן של כמה מפלגות קטנות שקיבלו פחות מ-1.5% מהקולות.

נשיא ארגנטינה מאוריסו מקרי במסיבת עיתונאים בבואנוס איירס, 12 באוגוסט 2019. AP
מזהיר משובו של השמאל לשלטון. מקרי, הלילה/AP

מקרי זוכה לתמיכת השווקים וארצות הברית, אולם הפופולריות שלו צנחה בשל משבר כלכלי עמוק וזינוק באינפלציה בשנה שעברה. לדבריו, הוא סבור שהצעדים הכואבים הללו הכרחים כדי לשקם את הכלכלה אחרי 12 שנות שלטון השמאל תחת כריסטינה פרננדס וקודמה בתפקיד, בעלה המנוח נסטור קירשנר.

עם זאת, רבים מהאזרחים לא נענו לקריאותיו להמתין לשיפור במצבם לאור שיעור העוני ההולך וגדל. הם רואים בחבילת הסיוע של קרן המטבע הבינלאומית בסך 55 מיליארד דולר כאחראית למדיניות שהובילה למשבר הכלכלי החריף ביותר במדינה מאז 2001.

"זה ברור שהנקודה החלשה של מקרי היא ניהול הכלכלי, למרות העובדה שהיא השתפרה בשלושת החודשים האחרונים", אמר מריאל פורנוני, מנהל קרן ייעוץ פוליטי.

אישה חולפת על פני מסך של שערי מטבע בבואנוס איירס, ארגנטינה, 12 באוגוסט 2019. AP
הבורסה איבדה כשליש מערכה אחרי התוצאות/AP

אלברטו וכריסטינה פרננדס, שאינם בני משפחה, אומרים כי יש להביס את מקרי כדי שהם יוכלו להילחם בעוני הגובר ובחוסר הדיור. אלברטו, שהיה ראש הסגל של כריסטינה בתקופת כהונתה הראשונה, הביע שביעות רצון מהתוצאות. "השווקים סוערים בשל המצב שנוצר על ידי הממשלה הזו", אמר בריאיון לתחנת רדיו 10. "זאת האחריות שלו".

כריסטינה פרננדס, שעצם חזרתה לשלטון אפילו בתור סגנית מדאיגה את המשקיעים, עומדת בפני שורת משפטים על פרשות שחיתות שבהן היה מעורבת בזמן כהונתה. היא מכחישה את הטענות נגדה ואמרה כי התוצאות הפיחו "שמחה ואופטימיות" במפלגת "החזית של כולנו". בהודעה מוקלטת שפורסמה מסנטה קרוס שבדרום המדינה, הדגישה הנשיאה לשעבר: "לא רק כי ניצחנו בבחירות, זה לא משחק כדורגל. ארגנטינאים רבים הבינו ומבינים שחייבים לשנות את הדברים כי אנחנו לא חיים כמו שצריך, אנחנו לא בסדר".

ניצחונו של מקרי ב-2015 היה הפעם הראשונה אחרי יותר מעשור שהמרכז-ימין הצליח להדיח את התנועה הפרוניסטית מהשמאל, שאליה משתייכת כריסטינה פרננדס. בזמנו, נראה היה שהניצחון שם קץ לשלטונה, אבל מקרי הודה שהתוצאות שמו אותו בעמדת מגננה.

כריסטינה פרננדס ואלברטו פרננדס באירוע בחירות בבואנוס איירס, ארגנטינה, 25 במאי 2019. רויטרס
בדרך למהפך. כריסטינה את אלברטו פרננדס, מאי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully