וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסינות תמורת הפסקת פיגועים: הביון הצרפתי הגיע להסכם סודי עם אבו נידאל

בעיתון לה פריזיאן נחשף כי ראש המודיעין לשעבר גיבש הסדר עם ארגון הטרור הפלסטיני אחרי הפיגוע במסעדה היהודית בפריז ב-1982: אנשיו יכלו להמשיך להגיע לצרפת, כל עוד הם לא מבצעים בה מתקפות טרור. משפחות הקורבנות דורשות לפתוח בחקירה ממלכתית

פיגוע במסעדת ג'ו גולדנברג, הרובע היהודי, פריז, אוגוסט 1982. AP
זירת הפיגוע במסעדת ג'ו גולדנברג, אוגוסט 1982/AP

משפחות קורבנות הפיגוע במסעדה יהודית בפריז ב-1982 דורשות לפתוח בחקירה בעקבות דיווח שלפיו ראש שירותי המודיעין של צרפת הגיע להסכם סודי עם המחבלים. הן קראו לנשיא עמנואל מקרון לפתוח חומרים סודיים על הפיגוע, שבו נרצחו שישה בני אדם ועוד 22 איש נוספים נפצעו.

החוקרים קישרו את המתקפה לארגונו של אבו נידל, שארגונו התפצל מאש"ף בהנהגת יאסר ערפאת והיה לאחד מארגוני הטרור הפלסטיניים האכזריים ביותר. לפי ההערכות, כ-300 בני אדם נהרגו במתקפותיו ב-20 מדינות שונות, כולל בנמלי התעופה של רומא ושל וינה ב-1985.

לפי דיווח של לה פריזיאן, ראש שירותי הביון לשעבר של צרפת יבס בונה הודה שגיבש "הסכם סודי" עם הארגון. בונה, בן 83 כיום, הודה בפני החוקרים כי הוא הסכים שחברי הארגון ימשיכו להגיע לצרפת, אם יבטיחו שלא יבצעו פיגועים על אדמתה.

"עשינו סוג של הסכם בעל פה, שבו אמרתי שאני לא רוצה עוד מתקפות על אדמת צרפת ובתמורה אני אתכם לכם להגיע לצרפת ואני מבטיח לכם ששום דבר לא יקרה לכם", אמר בונה, לפי הדיווח, בשיחה עם חוקרים בינואר האחרון. "זה עבד, לא היו עוד פיגועים מסוף 1983 ועד סוף 1985. לאחר מכן, הם ביצעו פיגועים באיטליה, לדוגמה, אבל זה לא הדאיג אותי כל עוד לא קורה שום דבר על אדמת צרפת".

בונה טען כי ראש הסכל של נשיא צרפת דאז פרנסואה מיטראן ידע לגבי ההסכם, אבל "האליזה לא ידע שום דבר באופן רשמי". החוקרים, שבעצמם לא הכירו את אותו הסכם, רוצים לתשאל אנשי ביון נוספים שסירבו לדבר עד עתה. זאת בטענה שמדובר בסוגיה בעלת חשיבות לביטחון הלאומי.

יוחנן טייב, נשיא ועדת התמיכה במשפחות הקורבנות, אמר כי הודאה של בונה, אם אכן קרתה, היא "חרפה". הוא קרא למקרון לפרסם מסמכים הקשורים לנושא ולקבל החלטה לגבי ההליכים החוקיים.
אבי ביטון, עורך דין של המשפחות, אמר ללה פריזיאן: "אנחנו צריכים ועדת חקירה פרלמנטרית לא רק לגבי המתקפה הזאת, אלא כדי לגלות אם היו הסכמים סודיים עם ארגוני טרור אחרים". עורכי דין של המשפחות אף דורשים את הסגרתם של ארבעה חשודים שנמצאים כרגע בירדן ובנורבגיה.

  • עוד באותו נושא:
  • צרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully