וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים פולנים השתתפו בטקס זיכרון למחתרת ששיתפה פעולה עם הנאצים

11.8.2019 / 15:22

לשכתו של הנשיא ונציגי מפלגת השלטון הלאומנית לקחו חלק במיסה לזכרם של לוחמי "בריגדת הצלב הקדוש", שנלחמה בקומוניסטים יחד עם הגרמנים בשלב מסוים במלחמת העולם השנייה. הרב הראשי סירב להזמנה: "עלבון אישי"

מפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ויקטור אורבן, 2019/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

בכירים פולנים הצטרפו היום (ראשון) לוותיקי מלחמה בהוקרת כבוד למחתרת ממלחמת העולם השנייה, ששיתפה פעולה עם הנאצים למשך תקופה מסוימת כשנאבקה בקומוניסטים שניסו להשתלט על המדינה.

טקסי הזיכרון נפתחו במיסה בוורשה, לכבוד בריגדת הרי הצלב הקדוש בכוחות המזוינים, עם ציון יום השנה ה-75 להקמתה. החסות הרשמית שפרסה לשכתו של הנשיא אנדז'יי דודה והנוכחות של בכירי מפלגת השלטון הלאומנית הדגישו את השינוי התדמיתי שעברה היחידה שנערצת על הימין הקיצוני במדינה.

אלפים משתתפים בצעדת ימין קיצוני בוורשה בירת פולין נגד הלחץ האמריקני להשיב פיצויים לקורבנות השואה ב-11 במאי 2019. רויטרס
עצרת של הימין הקיצוני בוורשה, אפריל/רויטרס

הטקסים זכו לגינויים של ילדי לוחמי מחתרות. חלקם שלחו מכתב לדודה, שבו כתבה כי "אבותינו נלחמו נגד הנאצים משום שהם הבינו שזו החובה שלהם כלפי המולדת. כל שיתוף פעולה עם הכובשים לא היה הגיוני עבורם". הרב הראשי של פולין, שסירב להזמנה, קרא לזה "עלבון אישי". לעומת המחתרת הזו, הארמיה קריובה, "צבא המולדת", הייתה מחתרת גדולה יותר שלא שיתפה פעולה עם הגרמנים. היא הייתה תחת פיקוד הממשלה הגולה ולוחמיה בדרך כלל זוכים לטקסי ההוקרה.

זהו חלק מניסיון רחב יותר של מפלגת חוק וצדק השלטת לשלהב את בוחרי הימין לקראת הבחירות לפרלמנט באוקטובר. ההכרה הרשמית של הממשלה במחתרת החלה בפברואר אשתקד, אז ראש הממשלה מתאוש מורוביצקי הוקיר אותה בטקס במינכן. באותו היום, הוא טען במסיבת עיתונאים שהיו "משתפי פעולה יהודים" בשואה, ועורר את זעמה של ישראל ושל הקהילה היהודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully