וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע נגד הכורדים נדחה: ארה"ב וטורקיה סיכמו על הקמת מרכז מבצעים

8.8.2019 / 10:57

אחרי האיומים של ארדואן לצאת לפעולה צבאית נוספת בסוריה, נציגים של שתי המדינות סיכמו על הקמת מרכז לתיאום ולניהול אזור החיץ. "השיחות התקדמו בכיוון חיובי מאוד", אמר נשיא טורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית וטורקיה הסכימו על הקמת מרכז משותף בטורקיה כדי לתאם ולנהל את האזור הבטוח שהן מתכננות להקים בצפון-מזרח סוריה. המהלך צפוי להפחית את הסיכוי לפעולה צבאית טורקית מידית נגד הכורדים, בעלי הברית של ארצות הברית, מעבר לגבול. סוריה, מצדה, גינתה זאת היום (חמישי) ואמרה כי מדובר בהפרה חמורה של הריבונות שלה.

לא נמסרו פרטים רבים על ההסכם, שגובש בתום שלושה ימים של שיחות בין נציגי הצבא ואחרי חודשים של מבוי סתום לגבי עומק אותו אזור חיץ ומי יפקד על הכוחות המסיירים בו. ההצעה אמורה להבטיח רצועת שטח שאורכה יותר מ-400 ק"מ, שרובה נשלטת על ידי המיליציה הכורדית YPG שמשתפת פעולה עם ארצות הברית נגד דאעש. טורקיה רואה ב-YPG ארגון טרור והיא דורשת מוושינגטון להפסיק את התמיכה בו. זאת אחת מנקודות המחלוקת בין בעלות הברית.

טורקיה כבר ניהלה שני מבצעים צבאיים נגד ה-YPG בשנים האחרונות, והנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר ביום ראשון כי מבצע נוסף ממזרח לנהר הפרת עומד לצאת לדרך בתוך זמן קצר. אתמול, לצד נשיא אוקראינה, אמר ארדואן כי השיחות עם ארצות הברית התקדמו בכיוון "חיובי מאוד". "מה שחשוב כאן היה שנלקח צעד בנוגע למזרח הפרת, ועכשיו הוא מגובש יחד עם האמריקנים", אמר ארדואן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ב-G-20 ביפן. רויטרס
טראמפ וארדואן בפסגת ה-G20/רויטרס

שתי המדינות, בעלות ברית בנאט"ו, אמרו שהן מסכימות על "יישום מהיר של הצעדים הראשונים שנוגעים לטיפול בסוגיות הביטחון של טורקיה". הן גם אמרו שהאזור הבטוח יהיה "מסדרון שלום", ושייעשו כל המאמצים כדי שהפליטים הסורים יוכלו לשוב לארצם.

לא ברור אם הן הצליחו להתגבר על שתי המחלוקות העיקריות ביניהן. וושינגטון הציעה אזור בטוח בן שתי שכבות - אחת היא של רצועה מפורזת בעומק של חמישה קילומטרים, ובנוסף לכך שטח של תשעה קילומטרים שיהיה נקי מכלי נשק כבדים - פחות מחצי מהמרחק שהציעה טורקיה אל תוך שטח סוריה. בנוסף לכך, טורקיה אומרת שהיא חייבת להיות בעלת המילה האחרונה באזור. משרד ההגנה של טורקיה אמר שבשלב זה לא יימסרו פרטים נוספים על ההסכם, שהוביל להתחזקות הלירה.

מוקדם יותר אמר שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקר שוושינגטון מתקרבת לעמדותיה של אנקרה לגבי האזור המפורז. שלושה גורמים טורקיים הביעו מוקדם יותר השבוע חוסר סבלנות לגבי השיחות והזהירו כי אנקרה מוכנה לפעול בעצמה, כשבכיר בשורות הכורדים בסוריה הזהיר אתמול שכל מתקפה טורקית נגד כוחותיהם תצית "מלחמה גדולה".

בתחילת השנה הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על החזרת הכוחות האמריקניים בסוריה, בהחלטה שזכתה לתמיכת טורקיה אך עוררה חשש מפני התבססותו מחדש של דאעש. ביום שלישי פורסם דוח של משרד ההגנה האמריקני, שהזהיר מפני תחיית הארגון הקיצוני בצפון-מזרח המדינה. בדוח נכתב כי הכוחות הכורדיים אינם מצוידים כדי להתמודד עם דאעש ללא תמיכת ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully