וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולנד: האיסור על לבישת בורקה וכיסויי פנים נכנס לתוקף

1.8.2019 / 15:41

החוק יהיה תקף לתחבורה הציבורית, מבני ממשל ומוסדות חינוך ובריאות, ומבקריו סבורים כי הוא מכוון נגד הקהילה המוסלמית. זאת על אף שמאות בודדות של נשים מוסלמיות מכסות את פניהן עם בורקה או ניקאב. מנהיג הימין הקיצוני: השלב הבא - איסור על לבישת רעלות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

חוק חדש בהולנד שנכנס היום (חמישי) לתוקף אוסר על חבישת כיסויי פנים, כולל כאלו המשמשים נשים מוסלמיות שמרניות, בתחבורה הציבורית, במבני ממשל ובמוסדות חינוך ובריאות. הולנד, שנתפסת כמעוז של סובלנות ושל חירות דתית, מצטרפת לכמה מדינות אחרות באירופה, כמו צרפת, גרמניה, בלגיה אוסטריה ודנמרק.

הקהילה המוסלמית במדינה וארגוני זכויות אדם מתנגדים לחוק, הידוע באופן רשמי בתור "האיסור החלקי על כיסויי פנים - ומפלגה אסלאמית בעיר רוטרדם הבטיחה לשלם את הקנסות בסך 150 אירו.
נכון לשעות הבוקר, לא ידוע על מישהו שנקנס תחת החוק החדש, שעבר חרף העובדה שמעט מאוד נשים בהולנד לובשות בורקה או ניקאב. לפי ההערכות, מדובר בסך הכול בכמה מאות בלבד מתוך 17 מיליון אזרחים.

מנהיג הימין הקיצוני חירט וולדרס, שקריאתו לאיסור מוחלט על לבישת בורקה לפני יותר מעשור עורר דיון ער לפני שאושר בידי הפרלמנט אשתקד, אמר כי זהו "יום היסטורי" וקרא להרחיב את החוק כדי שיכלול גם רעלות. בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי, אמר כי האיסור על חבישת רעלות צריך להיות "הצעד הבא".

ממשלת הולנד מתעקשת כי האיסור אינו מכוון נגד שום דת וכי התושבים רשאים להתלבש כיצד שהם רוצים. עם זאת, אתר הממשלה הסביר כי "החירות הזו מוגבלת למקומות שבהם התקשורת הכרחית למען מתן שירות איכותי או ביטחונה של החברה". וילדרס אמר כי התיאור הזה נובע מתוך תקינות פוליטית.

אישה לבושה ניקאב עם עגלה ברחובות אמסטרדם, הולנד, 21 בינואר 2013. AP
אישה עם ניקאב ברחובות אמסטרדם, 2013/AP

שרת הפנים קאז'ה אולונגרן, שלא הגיבה לפניות, אמרה מוקדם יותר השנה כי הממשלה תבחן את החוק החדש אחרי שלוש שנים - כשבדרך כלל בחינות כללו קורות חמש שנים אחרי יישום חוק חדש. עדיין לא ברור עד כמה נוקשית תהיה אכיפת החוק בהולנד.

הפדרציה הלאומית של בתי החולים האקדמיים מסרה בהצהרה כי אכיפת החוק נתונה בידי המשטרה ורשויות התביעה. "אנחנו לא מודעים לשום מקרים שבהם כיסוי פנים או איסור אפשרי הובילו לבעיות" במערכת הבריאות.

בנוסף לכך, ראש ארגון הגג של חברות התחבורה הציבורית אמר כי לנהגי האוטובוסים והרכבות אין יכולת לאכוף את החוק וכי זה יישאר בידי המשטרה. פרופ' טום זווארט מאוניברסיטת אוטרכט, שחוקר הצטלבויות בין חוק, תרבות ודת, אמר שהאיסור סמלי בעיקרו, אבל עבור נשים הלובשות ניקאב "הוא עדיין בספרי החוק, ואם הם ייתקלו בנהג אוטובוס קפדן או כרטיסן של רכבת הטראם, הן היו בצרה. ללא ספק יש לכך אפקט מצנן על היכולת שלהן לקחת חלק בחיים הציבוריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully