וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין לא שוללת שימוש בכוח בהונג קונג: "גורמים קיצוניים עשו דברים מחרידים"

בייג'ינג גינתה את ההפגנות נגדה ברחבי העיר והאשימה את המערב בליבוי המהומות: "הניסיונות שלהם ייכשלו". המתיחות נרשמת גם מול טייוואן: צבא סין פתח בתמרונים ימיים, על רקע סירובו לשלול כיבוש מחדש של האי

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

סין גינתה היום (שני) את ההפגנות בהונג קונג שלדבריה "גרמו לנזק חמור לשלטון החוק". היא כינתה זאת "תקריות מחרידות", אחרי שמונה סופי שבוע רצופים של מחאה פרו-דמוקרטית ואנטי-סינית, שלעתים גלשה לאלימות, כולל בסוף השבוע האחרון.

בהצהרה נדירה מטעם המשרד הממשלתי של סין לענייני הונג קונג ומקאו, נאמר כי אלו "פעולות מרושעות ופושעות שבוצעו על ידי גורמים קיצוניים" בעיר, שהיא אזור מנהלי מיוחד עם חירויות גדולות יותר בהשוואה לפנים סין. "אנחנו קוראים לציבור הכללי בהונג קונג להיות מודע לחומרת המצב הנוכחי", אמר דובר המשרד.

סין מטילה את האחריות על המהומות בהונג קונג על מדינות המערב, בהן ארצות הברית ובריטניה, שנעמדו לצד המפגינים. "הניסיונות של גורמים לא אחראיים במערב לייצר מהומות בהונג קונג ולעצור את ההתפתחות של סין ייכשלו", אמר דובר המשרד, יאנג גואנג.

המושבה הבריטית לשעבר נהנית ממערכת משפטית נפרדת ואוטונומית, במסגרת מה שמכונה "שתי שיטות, מדינה אחת". עם זאת, סין שומרת לעצמה את הזכות להתערב בנושאי מדיניות חוץ וביטחון, והיא לא שללה היתכנות של התערבות צבאית ישירה במשבר הפוליטי החמור ביותר בהונג מאז שבה לשליטת בייג'ינג לפני שני עשורים.

צעדת מחאה  בהונג קונג, נגד הסכם ההסגרה לסין. רויטרס
דורשים לחקור את אלימות המשטרה. המפגינים בהונג קונג, אתמול/רויטרס

ההפגנות החלו במחאה נגד חוקי הסגרה לסין, אך למרות הקפאתם דורשים עתה המפגינים את התפטרותה של המנהיג, את חקירת השימוש בכוח של המשטרה ורפורמות דמוקרטיות נוספות. המצב הסלים ביום ראשון שעבר, כשחמושים הכו במקלות מפגינים, עוברי אורח ועיתונאים בתחנת רכבת באזור יואן לונג. לפי החשד, הם חברי כנופיות הנשכרות לצרכים פוליטיים של בייג'ינג.

המשטרה דוחה את האשמות המפגינים על שיתוף פעולה עם כנופיות הטריאדה, ואמרה כי היא עצרה 12 חשודים, בהם תשעה הקשורים לאותן כנופיות.

ההפגנות בהונג קונג, 28.07.2019. רויטרס
שמונה סופי שבוע רצופים של מחאה. ההפגנות בהונג קונג, אתמול/רויטרס

המשבר בהונג קונג הוא המבחן הגדול ביותר של נשיא סין שי ג'ינפינג, שעלה לשלטון ב-2012 וקידם מדיניות לאומנית תקיפה לצד הגברת הדיכוי של מתנגדי המשטר, מבית ומחוצה לו. נקודת עימות נוספת עם המערב היא טייוואן, שבשלטונה העצמאי דה-פקטו לא מכירה בייג'ינג. סין לא הסירה מהפרק את האפשרות שתכבוש מחדש את האי, שהתפצל ממנה בתום מלחמת האזרחים בשנות ה-40 שבה ניצחו הקומוניסטים.

סוכנות הבטיחות הימית של סין הודיעה היום כי הצבא יקיים השבוע תמרונים ימיים במצרי טייוואן, מבלי לפרט, אולם הגבילה את הגישה לאזורי החוף בשני מחוזות מהיום בשעה 6:00 בבוקר ועוד השעה 18:00 ביום שישי. אזור אחר, בצפון-מזרח טייוואן, נאסר לתנועה עד ליום חמיש בערב.

משרד ההגנה באי, שנהנה מיחסים קרובים עם ארצות הברית, אמר כי הוא עוקב מקרוב אחרי המצב במצרים כדי להבטיח את היציבות ואת הביטחון האזוריים. במאי קיימה טייוואן את התרגיל הצבאי השנתי שלה והבטיחה להגן על עצמה מול האיום הסיני המתגבר. לאחרונה היא חתמה על עסקת נשק גדולה עם ממשל טראמפ, שמצוי במלחמת סחר עם סין, חרף אזהרותיה של בייג'ינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully