וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יירוט מחוץ לאטמוספירה: סדרת ניסויים מוצלחת למערכת "חץ 3" באלסקה

28.7.2019 / 11:00

מנהלת "חומה" במשרד הביטחון וה- MDA האמריקני השלימו סדרת ניסויים מוצלחת במערכת הנשק "חץ 3" בארה"ב. הסדרה הדגימה יירוט מלא של טיל מטרה בגובה רב ונבחנו בה יכולות של המערכת, שאינן ניתנות לביצוע בישראל. "הישג מבצעי וטכנולוגי בלתי רגיל"

משרד הביטחון ערך סדרת ניסויים מוצלחים במערכת "חץ 3" בשיתוף הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים. 28 ביולי 2019/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

ניסוי במערכת חץ 3 באלסקה - כל העדכונים:

  • משרד הביטחון: הושלמה סדרת ניסויים במערכת "חץ 3" באלסקה
  • הניסויים הדגימו בהצלחה מלאה יירוט מטרות בגובה רב מחוץ לאטמוספרה
  • נתניהו: "זהו הישג אדיר לביטחון ישראל"

משרד הביטחון הודיע היום (ראשון) על השלמת סדרת ניסויים במערכת "חץ 3" באלסקה שבארצות הברית. הניסויים התקיימו בהובלת משרד הביטחון והתעשייה האווירית (מל"מ), בהשתתפות התעשיות הביטחוניות וחיל האוויר בשדה הניסויים האמריקני, ובוצעו על ידי מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית), יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA).

סדרת הניסויים הדגימה בהצלחה מלאה יכולת יירוט (Hit-to-kill) של מטרות בגובה רב מחוץ לאטמוספירה. במהלך הסדרה נעשה שימוש במכ"מ אמריקני AN\TPY2, הודגמה והוכחה בהצלחה יכולת קישוריות מבצעית בין המערכות. סיבת קיום הניסוי באלסקה - בחינה של יכולות המערכת שאינה ניתנות לביצוע בישראל.

פרויקט החץ, המוגדר כ"שכבת היירוט העליונה במערך ההגנה האווירית", בוצע על ידי התעשיות הביטחוניות, מנהלת "חומה" במשרד הביטחון וחיל האוויר, יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים. מערך החץ הוא הראשון בין שכבות ההגנה של צה"ל במקרה שטילים בליסטיים ממדינות אויב, ובראשן איראן, ישוגרו לעבר ישראל. מערכת חץ 3 נמסרה לחיל האוויר לשימוש מבצעי כבר בינואר 2017.

ניסוי של מערכת הנשק "חץ 3" באלסקה, בארה"ב. אתר רשמי
"מדובר בהישג מבצעי וטכנולוגי בלתי רגיל". הניסוי בחץ 3/אתר רשמי
ניסוי של מערכת הנשק "חץ 3" באלסקה, בארה"ב. משרד הביטחון
הניסוי בחץ 3/משרד הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "'החץ 3' יירט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. הניסויים הצליחו מעבר לכל דמיון. הביצוע היה מושלם. כל פגיעה בול. היום יש לישראל את היכולת לפעול נגד טילים בליסטים שישוגרו נגדנו מאיראן או מכל מקום אחר. זהו הישג אדיר לביטחון ישראל. יידעו אויבינו שגם בהגנה וגם בהתקפה - נוכל להם".

משה פתאל, ראש מנהלת "חומה" במפא"ת, אמר כי "יותר מעשר שנות פיתוח רצופות אתגרים הביאו אותנו לרגע הזה, שבו מערכת הנשק 'חץ 3' מבצעת סדרת ניסויים, במהלכם מיירט 'חץ 3' משלים יירוט מלא של טיל מטרה. מדובר בהישג מבצעי וטכנולוגי בלתי רגיל למדינת ישראל, שלו שותפים אלפי עובדים, קצינים ומהנדסים במשרד הביטחון, התעשיות הביטחוניות, חיל האוויר הישראלי ושותפינו בארצות הברית".

לדברי פתאל, "העובדה שהניסוי התקיים באלסקה, עשרות אלפי ק"מ ממדינת ישראל, היא עוד הישג חסר תקדים שמעיד על בשלותה של מערכת 'חץ 3' לעמוד בהצלחה מול כל איום. מדובר בפעילות משותפת, מרשימה וייחודית, של ממשלות וארצות הברית וישראל, המדגישה את שיתוף הפעולה ההדוק והאסטרטגי בין המדינות בתחום ההגנה מטילים".

ניסוי של מערכת הנשק "חץ 3" באלסקה, בארה"ב. משרד הביטחון
"שיתוף הפעולה הדוק ואסטרטגי בין המדינות". הניסוי בחץ 3/משרד הביטחון

על היירוטים אמר פתאל: "מדובר ביירוטים מוצלחים מאוד. כל המטרות הושמדו לחלקיקים בחלל, השמדה מלאה". הוא התייחס גם לאיום האיראני ואמר כי "אנחנו מקדימים אותם בכמה צעדים. את הניסויים ביצענו על על תכניות עתידיות שלהם.אנחנו כבר מדברים על מערכת חץ הבאה".

אדמירל ג'ון הייל, ראש סוכנות ההגנה האמריקנית מפני טילים (MDA), אמר כי "סדרת הניסויים המוצלחת הזו מהווה אבן דרך משמעותית בפיתוחה של מערכת הנשק חץ. ההצלחה הייחודית באלסקה מוכיחה ביטחון ביכולותיה העתידיות של ישראל להביס את האיומים המתפתחים בזירה. ברכותיי למינהלת "חומה", צוות ה-MDA האמריקני שלנו ושותפינו בתעשיות. אנו מחויבים לעזור למדינת ישראל בשדרוג יכולותיה הלאומיות, בהגנה מפני טילים, במטרה להגן על עצמה ועל הכוחות האמריקנים הפרוסים באזור, מפני האיומים המתגברים".

ניסוי של מערכת הנשק "חץ 3" באלסקה, בארה"ב. משרד הביטחון
הניסוי בחץ 3/משרד הביטחון

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית, מנהל חטיבת מערכות, טילים וחלל, אמר כי "התעשייה האווירית גאה להוביל את פיתוחה של מערכת הנשק 'חץ 3' לביטחון מדינת ישראל, יחד עם כלל התעשייה הביטחונית בארץ, משרד הביטחון, צה"ל והשותפים בארצות הברית. לאחר תקופת היערכות ארוכה השלמנו בהצלחה סדרת ניסויים מהמורכבות שערכה מדינת ישראל אי פעם מחוץ לגבולותיה, הרחק מביתנו, באלסקה הוצאנו לפועל ניסוי יירוט רב- מערכתי מוצלח ביותר, תוך התגברות על אתגרים הנדסיים רבים".

לוי הסביר כי "לא עושים בדרך כלל ניסויים בהיקפים כאלה, ובוודאי שלא בתרחישים שמייצגים את האיום באזורנו. תהליך הכנה לוקח זמן רב מאוד. אנחנו עמדנו בכל יעד".

הניסוי שנדחה בשנה שעברה

בחודש מאי 2018 הודיע משרד הביטחון על דחייה בניסוי מערכת חץ 3 שאמור היה להיערך באלסקה. לפי ההודעה שפרסם, לאחר התייעצויות בין משרד ההגנה האמריקני למשרד הביטחון הישראלי, הוחלט לדחות את הניסוי במטרה להגיע לרמת מוכנות מרבית לקראת הניסוי בשדה האמריקני.

בהודעת משרד הביטחון מאותו החודש נמסר כי "הסוכנות להגנה מטילים האמריקנית (MDA) ומנהלת חומה במפא"ת ממשיכות לפעול יחד לקראת ביצועו במועד חדש, כפי שיסוכם בין הצדדים". המשרד הדגיש כי אין לדחייה כל קשר למערכת המבצעית (חץ 2 וחץ 3) שנמצאת בשימוש חיל האוויר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בתחילת אותה השנה נדחה ניסוי במערכת החץ 3, עקב "בעיה בהעברת הנתונים במערך הניסוי הקרקעי, טיל המיירט לא שוגר ולפיכך מהנדסי הניסוי הכריזו עליו כעל No Test". מדובר היה בדחייה השנייה של הניסוי, לאחר שבפעם הקודמת המטרה שאמור היה הטיל ליירט לא עמדה בתנאי הבטיחות שלו.

בחודש ינואר השנה משרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA) ביצעו ניסוי מוצלח במערכת ההגנה מפני טילים "חץ 3". הניסוי, שתוכנן מראש, בוצע בשעה 6:44 מבסיס פלמחים על ידי מנהלת "חומה" במפא''ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל''ח ותשתית טכנולוגית), בהובלת התעשייה האווירית ובהשתתפות חיל האוויר. במהלך הניסוי, גילתה מערכת ה"חץ" מטרה ששוגרה והעביר את נתוניה למרכז ניהול הירי, שניתח אותה וביצע תכנון מלא ליירטה. עם השלמת התכנון, שוגר לעבר המטרה מיירט "חץ 3".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully