וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים אחרי השריפה: אושרה הצבת קרוואנים למשפחות בקיבוץ הראל

באופן חריג, המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה להציב מבנים יבילים בקיבוץ עבור משפחות שאיבדו את בתיהן בשריפה. עם זאת, המבנים צפויים להיות מוכנים רק בסוף אוגוסט. "התקופה הקשה ביותר שחוויתי, מקווים להקלה מסוימת", סיפרה אחת התושבות

צילום: אורי מיזרוצקי, טל בבא, בנימין פיינסוד, חמוטל לוי, קבוצת "מקור חדשות אמין" עריכה: ליר שפיגלר

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה אתמול (שלישי) להציב מבנים יבילים בקיבוץ הראל, שבמועצה האזורית מטה יהודה, עבור המשפחות שאיבדו את בתיהן בשריפה לפני כחודשיים. זאת, באופן חריג, ללא תכנית או היתר. במשך חודש וחצי שהו המשפחות בבית מלון ולאחר מכן התפזרו ומצאו פתרונות אחרים. הצבת המבנים טעונה חתימה של שר האוצר, שלאחריו יחלו בקיבוץ בעבודות.

"מקווים שבסוף אוגוסט כבר נוכל להציב את הקראווילות", אמר עידוא כספי, המתגורר בקיבוץ. לדבריו, "צריך להכשיר את הקרקע ואישורים, וזה עוד דורש עבודה".

בשריפה גדולה שפרצה באזור ב-23 במאי, נשרפו בקיבוץ הראל עשרה בתים כליל, אך הקיבוץ כולו פונה לזמן ממושך בעקבות אסבסט שנשרף. רק לאחר בדיקות ואישור המשרד להגנת הסביבה, הורשו התושבים לחזור לבתיהם. עשר המשפחות, אמר כספי, התגוררו עד 1 ביולי בבית מלון במימון המועצה האזורית מטה יהודה. "עכשיו משפחה אחת למשל גרה במשרד שפיניתי, חלק גרות ביחידות שונות בקיבוץ, כל אחד מצא פתרון", הוסיף כספי.

קיבוץ הראל - 24/5. רוני כנפו
עשרה בתים נשרפו כליל. תוצאות השריפה בקיבוץ הראל/רוני כנפו

בפנייה של נציגי רשות מקרקעי ישראל וקיבוץ הראל צוין כי פינוי עשר המשפחות משפיע על תפקודו התקין של הקיבוץ. הצו יהיה תקף מרגע חתימתו לשלוש שנים ויאפשר להקים מבנים חד-קומתיים, בגודל שלא יעלה על 120 מ"ר וכן הקמת מרחב מוגן. פתרון דומה יושם במקרה של השריפה בכרמל עבור תושבי בית אורן.

"המועצה הארצית השתכנעה כי נסיבות המקרה דנן מהוות נסיבות חריגות ומצטברות", כתבה המועצה בהחלטתה להמליץ לשר האוצר לחתום על הצו. "מדובר באירוע שריפה חמור שהוא 'כוח עליון' אשר הותיר בין יום ללא קורת גג את עשר המשפחות האמורות, אשר מתגוררות מאז אירוע השריפה ועד היום בפתרונות ארעיים. לעניין זה הובהר כי נוכח השריפה נדרש היה פינוי של אוכלוסיית הישוב נוכח השריפה של האסבסט וכי לפני כשבועיים קיבלו אישור אכלוס בכל הישוב מהמשרד להגנת הסביבה".

קיבוץ הראל - 24/5. רוני כנפו
מכוניות ובתים שרופים בקיבוץ הראל/רוני כנפו

נעמה וילוזני, אם לשלושה ילדים בני שש, תשע ו-12, שביתם בקיבוץ וכל רכושם נשרף, סיפרה כי בחודש האחרון משפחתה מתגוררת בדירה שכורה בירושלים, לאחר ששהו עד כה בבית מלון כמו משפחות נוספות. "כרגע שכרנו דירה בירושלים, כי בקיבוץ לא הייתה אפשרות להכיל את חמשתנו במקום סביר. וזה היה הפתרון הקל. לא נשאר שום דבר, אין לנו כלום", אמרה וילוזני.

לדבריה, "זו התקופה הקשה ביותר שחוויתי, אין ספק. הזמן לא מקל. הזמן לא מקל על הבדידות של הילדים בחופש, החופש לא מקל, שום דבר לא מקל. זה מייאש". כעת, וילוזני מקווה שהמעבר לקראווילות יביא ל"הקלה מסוימת, אבל זה עדיין מצב קשה. הקיבוץ עושה מעל ומעבר וכרגע אנחנו מתכוונים לחזור".

יו"ר המועצה הארצית, זאב בילסקי, אמר: "בשל האסון שפקד את קיבוץ הראל, בהנחיית שר האוצר, החלטנו למצוא את הדרך המהירה והקצרה ביותר כדי להחזיר את החיים לתקנם, ואני שמח שהמועצה הארצית אישרה את הצבת הקראווילות. זה חלק ראשון להחזרת החיים לתקנם".

(עדכון ראשון: 16:08)

שריפה בקיבוץ הראל 23 במאי 2019. רוני כנפו
השריפה בהראל, לפני חודשיים/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully