וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביסס את כוחו: נשיא אוקראינה זכה ברוב גדול בבחירות לפרלמנט

מפלגתו של זלנסקי אמנם תידרש לשותפה קואליציונית, אך היא קיבלה 42% מהמושבים - הכי הרבה מאז קיבלה אוקראינה עצמאות. אל המקום השני הגיעה מפלגה פרו-רוסית, והנשיא הטרי רוצה לסיים את המלחמה במזרח. "לא נאכזב"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מפלגתו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי רשמה ניצחון גדול בבחירות לפרלמנט שהתקיימו אתמול - כך עולה מתוצאות חלקיות שפורסמו הלילה (שני), וביססו את כוחו של הקומיקאי לשעבר שעלייתו לשלטון הפכה מהקצה את הפוליטיקה המסורתית במדינה.

זלנסקי בן ה-41 ביסס את תמיכתו על זעם הציבור על השחיתות הרבה ועל המשך המלחמה במזרח המדינה עם הבדלנים הפרו-רוסים, בזמן שתנאי החיים ממשיכים להידרדר באחת המדינות העניות ביותר באירופה. אחרי ספירת כשליש מהקולות, עולה שמפלגתו זכתה ב-42.1% - הרוב הגדול ביותר אי-פעם של כל מפלגה שהיא במדינה, מאז עצמאותה מברית המועצות ב-1991.

בזכות הניצחון, הוא יוכל להקים ממשלה יציבה ולקדם את הרפורמות שאותן הבטיח בטרם זכה ברוב מוחץ בבחירות לנשיאות באפריל. למרות זאת, מפלגתו "משרת העם" - על שם הסדרה הפופולרית שבה גילם מורה שהופך לקומיקאי - תזדקק לשותפה קואליציונית משום שלא זכתה ברוב המושבים. השותפה הצפויה היא המפלגה הפרו-מערבית "קול", שאותה מוביל כוכב הרוק המקומי סביטוסלב וקרצ'וק.

"לא נאכזב את אזרחי אוקראינה", הבטיח הנשיא אחרי פרסום המדגמים. "אתם יודעים מה עומד בראש סדר העדיפויות שלנו, אני בטוח שזה זהה לאלו של כל אזרח אוקראיני, אני בטוח - לסיים את המלחמה, להחזיר את האסירים שלנו ולנצח את השחיתות שעדיין קיימת באוקראינה. הבחירות לפרלמנט הוקדמו אחרי שזלנסקי נאלץ להתמודד עם מחוקקים שנותרו נאמנים לנשיא הקודם פטרו פורושנקו.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אחרי הניצחון בבחירות, 21 ביולי 2019. רויטרס
קיבל מנדט גדול. זלנסקי אחרי פרסום תוצאות הבחירות, אתמול/רויטרס

אל המקום השני הגיעה המפלגה הפרו-רוסית "פלטפורמת האופוזיציה", אם כי במרחק רב מהמקום הראשון. במקום השלישי הייתה המפלגה של פורושנקו ולאחר מכן של ראשת הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו. אחוז החסימה היה 5% כדי להיכנס לפרלמנט, הראדה, בין 450 המושבים. 424 מושבים עמדו לבחירה, שהתחלקה בין בחירה יחסית לבין בחירה ישירה. רק 49.8% מ-35 מיליון בעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם.

"אנחנו מזמינים את וקרצ'וק לדבר", אמר זלנסקי, שרוצה למנות לתפקיד ראש הממשלה הבא כלכלן מקצועי. בכיר במפלגת "קול", שסיימה במקום החמישי, אמר שהם מוכנים לשיחות עם כל מי שאינו נתמך על ידי אוליגרכים.

לדבריו, הוא כבר מקיים שיחות עם מועמד אפשרי לתפקיד, אך הוא לא חשף את שמו. גורם במפלגה של זלנסקי אמר כי בין המועמדים הוא ולדיסלב רשקובן, לשעבר סגן נגיד הבנק המרכזי וכיום הנציג האוקראיני בקרן המטבע הבינלאומית.

בחירות בקייב, אוקראינה, 21.07.2019. רויטרס
האזרחים היו מיואשים מהפוליטיקה הישנה. מצביעים בקייב, אתמול/רויטרס

למרות התדמית העממית שלו, לזלנסקי יש קשרים מפוקפקים עם איגור קולומויסקי, אחד האוליגרכים החזקים ביותר במדינה, בעלי ערוץ הטלוויזיה שבו שודרה הסדרה שלו. עם זאת, זלנסקי אומר כי הוא אינו נותן לו דין וחשבון וכי הוא לא יתערב במחלוקת שיש לקולומויסקי - החי בישראל - עם הרשויות סביב השליטה על אחד הבנקים הגדולים ביותר במדינה.

זלנסקי יחפש חבילת סיוע חדשה מקרן המטבע הבינלאומית בתמורה לרפורמות, והוא הבטיח לנקוט צעדים רבים במאבק בשחיתות, כמו ביטול החסינות של חברי הפרלמנט.

לנשיא תהיה עתה אחיזה רבה במדינה שתקועה בין המערב לבין רוסיה, שסיפחה את חצי האי קרים אחרי המהפכה ב-2014 ותומכת במורדים במלחמתם במזרח המדינה בחמש השנים האחרונות. לפחות 13 אלף איש נהרגו מאז חרף הפסקת אש שנחתמה ב-2015. עם זאת, בזמן הקרוב ייתכנו חילופי אסירים בין אוקראינה לבין רוסיה, אחרי שיחה שקיים זלנסקי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר.

עלייתו של זלנסקי הגיעה על חשבונן של המפלגות שעלו לשלטון אחרי המהפכה שהפילה את הנשיא ויקטור ינוקוביץ' הפרו-רוסי ב-2014, אך לא קיימו את הבטחותיהן לשינוי עמוק. "הצבעתי בעיקר כדי לשים קיץ לשחיתות ולגנבים שבשלטון", אמר אדגר זרנין, יזם בן 37 מהבירה קייב. הוא אמר כי הוא רוצה לראות "אנשים צעירים בפרלמנט משום שכולם התעייפו מהפוליטיקאים שישבו שם במשך דורות".

זלנסקי היהודי הביא את סגנונו הלא רשמי מקמפיין הבחירות אל תוך הנשיאות, כשהוא נוהג במקרים רבים להופיע ללא עניבות ולדבר עם תומכיו דרך סרטונים ברשתות החברתיות. באחד הצעדים הראשונים שלו בתור נשיא, הוא הודיע כי לא ישכון עוד במבנה הנשיאותי הרשמי כדי להתנתק מהפוליטיקה הישנה - בדיוק כפי שעשתה דמותו הבדיונית בסדרה.

בחירות בקייב, אוקראינה, 21.07.2019. רויטרס
בחירות בקייב, אוקראינה, 21.07.2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully