וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הברקזיט או שר החוץ: מי יהיה ראש ממשלת בריטניה הבא?

21.7.2019 / 14:59

כ-160 אלף מחברי המפלגה השמרנית יבחרו בין בוריס ג'ונסון, הפייבוריט הברור, לבין שר החוץ, ג'רמי האנט. מי מהם שלא יזכה, יקבל לידיו את מושכות ההנהגה של הממלכה המפולגת ואת כאב הראש של הברקזיט, במקביל להחרפת המשבר מול איראן. התוצאות ביום שלישי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כ-160 אלף מחברי המפלגה השמרנית בבריטניה יכריעו מחר (שני) את זהותו של ראש הממשלה הבא, אחרי פרישתה של תרזה מיי לאור כישלונה להעביר את הסכם הברקזיט בפרלמנט. בוריס ג'ונסון, שר החוץ לשעבר וממנהיגי מחנה הפרישה מהאיחוד האירופי, הוא הפייבוריט הברור, ומולו ניצב שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט.

תוצאות ההצבעה, שנעשתה בדואר, יפורסמו ביום שלישי, ועל אף שבבריטניה נכוו בשנים האחרונות עם הסקרים, תהיה זו הפתעה אדירה אם האנט יהיה בסופו של דבר ראש הממשלה. בסקר שנערך בימים האחרונים בקרב 1,300 חברי המפלגה זכה ג'ונסון, ראש עיריית לונדון לשעבר, ב-71.8% מהקולות.

למרות הפרופיל הציבורי הגבוה של ג'ונסון, להאנט יש יותר ניסיון בממשלה. הוא מונה לשר התרבות ב-2010 ופיקח על האולימפיאדה בלונדון ב-2012 לפני שמונה לתפקיד שר הבריאות. הוא החזיק יותר זמן מכל אחד אחר בתפקיד, אך גם היה מאוד שנוי במחלוקת ובתקופתו פתחו רופאים זוטרים בשביתה על שכרם.

ג'ונסון, עיתונאי לשעבר, בנה את שמו כראש עיריית לונדון הבירה החל מ-2008. הוא שב לפרלמנט ב-2015, והוביל את המחנה שתמך בעזיבת האיחוד האירופי ולא פעם עורר סערות עם התבטאויות שנויות במחלוקת על בריסל וגם על מוסלמים. על האיחוד האירופי אמר שבדומה להיטלר ונפוליאון, הוא מנסה לאחד בכוח את היבשת.

ג'רמי האנט מול בוריס ג'ונסון. רויטרס
אחד משניהם יהיה ראש ממשלה. האנט וג'ונסון/רויטרס

אחרי הניצחון המפתיע במשאל העם, רבים סברו כי הוא יהיה זה שיחליף את דייוויד קמרון המתפטר, אולם הוא פרש מהמרוץ והצטרף לממשלה של מיי. בתור שר החוץ שלה, הוא הרבה להתעמת עמה סביב הליך הפרישה מהאיחוד ובסופו של דבר התפטר במחאה על המדיניות שלה. הוא מבטיח שבתור ראש ממשלה, בריטניה תצא מהאיחוד בתאריך הנוכחי - 31 באוקטובר, עם הסכם או בלעדיו. ואולם, טעימה ראשונה לאיך חייו ייראו הוא קיבל בשבוע שעבר, כשהפרלמנט העביר חוק שיקשה עליו לעשות תכסיס פוליטי שאותו לא שלל כדי לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם.

האנט אמר אף הוא כי בלית ברירה ובלב כבד יתמוך בפרישה ללא הסכם אם לא יהיו הבנות חדשות עם בריסל, שמסרבת לפתוח את ההסכם.

הרקע האישי של שניהם דומה - הם למדו בבתי ספר פרטיים ובאוניברסיטת אוקספורד היוקרתית. ג'ונסון נולד בניו יורק להורים בריטים, אולם הוא ויתר על האזרחות האמריקנית שבה החזיק.

הפגנה נגד בוריס ג'ונסון מחוץ לפרלמנט של לונדון, 20 ביולי 2019. רויטרס
בובה מתנפחת של ג'ונסון במחאה סמוך לפרלמנט, אתמול/רויטרס

בזירה הבינלאומית, ג'ונסון או האנט יקבלו לפתחם את המשבר עם איראן. הפגנת חולשה מול טהראן אינה באה בחשבון עבור ראש ממשלה חדש שירצה לבסס את מעמדו, והאנט - שצפוי להישאר שר החוץ של ג'ונסון - צפוי להכריז עוד היום על סנקציות על טהראן בעקבות ההשתלטות על מכלית הנפט ביום שישי.

השניים מחזיקים בעמדות פרו-ישראליות, שסביר שהתחדדו עוד יותר לאור יריבים בשמאל ומשבר האנטישמיות בתוך הלייבור. ג'ונסון כינה את עצמו לאחרונה "ציוני נלהב" שאוהב את מדינת ישראל ואף לא שלל לחלוטין את האפשרות להעביר את השגרירות הבריטית לירושלים, אך התנה זו בהתקדמות שאותה לא פירט.

בכינוס של אגודת ידיד ישראל של המפלגה השמרנית מוקדם יותר השנה, תיאר האנט את מדינת ישראל כמקור להשארה והצלחה, "למרות כל האתגרים הרבים שעמם היא מתמודדת בגבולותיה". הוא אמר גם כי "בריטניה תומכת בזכותה של ישראל להגנה עצמית".

מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, בביקור במנצ'סטר, 3 במאי 2019. רויטרס
מחכה בצד להזדמנות. קורבין/רויטרס

בנוסף לכך, יהיה עליהם לתקן את היחסים עם ארצות הברית שניזוקו בעקבות חשיפת המזכרים של השגריר קים דארוך. הנשיא דונלד טראמפ לא הסתיר את מי הוא רוצה לראות בדאונינג 10 כשאמר שג'ונסון יהיה "ראש ממשלה מצוין". הממשל האמריקני תומך בברקזיט ומבטיח לבריטניה הסכם סחר גדול אם התהליך יושלם כראוי.

ואולם, כלל לא ברור מתי, איך ואם בכלל ייראה הברקזיט. למנהיג המפלגה השמרנית מחכים "מורדים" בפרלמנט, שלא שוללים את האפשרות שיחברו לאופוזיציה בהנהגת הלייבור של ג'רמי קורבין כדי למנוע בכל מחיר פרישה ללא הסכם - גם במחיר הפלת הממשלה הטריה והליכה לבחירות מוקדמות. אחד מהם הוא שר האוצר פיליפ האמונד, שכבר הודיע שיתפטר אם אכן ג'ונסון יהיה ראש הממשלה הבא.

ביום רביעי יהיה לבריטניה ראש ממשלה חדש, אך הוא ימשיך מאותו מקום שבו סיימה מיי החבולה ויתקשה לאחות את הקרעים באומה השסועה והמפולגת. במקרה כזה, ייתכנו בחירות מוקדמות שיבחנו אם השמרנים מסוגלים לשמור על כוחם או להיענש על ידי חלקים גדולים בציבור שמאסו בשיתוק הפוליטי של שלוש השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully