וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות האבולה בקונגו הוכרזה מצב חירום בריאותי בינלאומי

17.7.2019 / 21:29

ארגון הבריאות של האו"ם קיבל את ההחלטה בעקבות התפשטות הנגיף אל עיר מרכזית ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, וכן אל אוגנדה השכנה. בשלב זה לא הומלץ על מגבלות מחוץ לאותו אזור שבו משתוללת המחלה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ארגון הבריאות העולמי הכריז הערב (רביעי) על התפרצות מגיפת האבולה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו כעל "מצב חירום בריאותי ציבורי בינלאומי", בעקבות ההתפשטות של הנגיף אל העיר גומה ואל אוגנדה השכנה.

יו"ר הארגון, תדרוס אדהנום גהברייסוס, אמר כי הוא מקבל את המלצותיה של ועדת מומחים בינלאומיים, שקבעה גם כי אין להגביל את הנסיעות ואת המסחר ולבדוק את הנוסעים בנמלים ובנמלי תעופה מחוץ לאזור זה.

ההתפרצות האחרונה, השנייה בהיקפה אי-פעם, החלה באוגוסט שעבר והרגה עד כה יותר מ-1,600 בני אדם. מוקדי הנגיף הם מחוזות צפון קיבו ואיטורי, אולם השבוע היא התפשטה גם לגומה, עיר שבה חיים יותר ממיליון בני אדם ומשמשת נתיב סחר חשוב גם לרואנדה השכנה. בכל יום נרשמים 12 מקרי הידבקות חדשים, ולפחות 2,500 בני אדם נדבקו עד כה.

בהתפרצות הקודמת של האבולה במערב אפריקה, בין 2014 ל-2015, מתו יותר מ-11 אלף בני אדם. מאז פותח חיסון, היעיל ב-99% מהמקרים, אולם לא כולם מחוסנים, אלא מי שבא במגע ישיר עם חולים, ומי שהיה במגע עמם.

טיפול באבולה בקונגו 29 בנובמבר 2018. רויטרס
החיסון יעיל ב-99% מהמקרים. מרכז לטיפול בחולי אבולה בקונגו/רויטרס

על המאבק בהתפשטות האבולה מקשה הסכסוך באזור. מאז ינואר, אירעו 198 מתקפות נגד אנשי רפואה או מתקנים לטיפול במגיפה, וכתוצאה מהן נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו עוד 58. בעיה נוספת היא חוסר האמון של הקהילה המקומית בעובדי הסיוע, כך ששליש ממקרי המוות קורים בתוך הקהילה ולא במרכזי הטיפול. תופעה זו מגבירה את הסיכון שבהתפשטות המחלה לשכנים ולקרובי משפחה וכן מקשה על המעקב אחריה.

"שנה לתוך ההתפרצות, והמצב לא משתפר", אמרה טריש ניופורט מארגון רופאים ללא גבולות. "זאת סביבה מורכבת, עם היסטוריה ארוכה של אלימות, של סכסוך, כך שיש הרבה חוסר אמון כלפי זרים. עלינו לבנות קשרים עם הקהילה כדי שהיא תוכל לסמוך עלינו".

לפי ארגון הבריאות העולמי, הסכנה לשכנותיה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, היא "גבוהה מאוד", וכי הגעתה של האבולה אל העיר גומה היא "משנה את כללי המשחק", אולם לא דווח עד כה על מקרים נוספים בה אחרי מותו של כומר מקומי. בארגון של האו"ם מתלוננים זה חודשים כבר על מחסור בתקציב להתמודדות עם הבעיה.

ההידבקות באבולה יכולה להתרחש בכמה דרכים: באמצעות מגע דם בדם, מעבר נוזלי גוף והפרשות ומגע עם מחטים המזוהמות בנגיף. המחלה עצמה גורמת לחום ולכאבי שרירים, ובהמשך לתסמינים קשים יותר שיכולים לכלול הקאות ושלשולים קשים ודימומים פנימיים וחיצוניים. היא נחשבת לקטלנית במיוחד, עם שיעור תמותה של עד 90% מהנדבקים בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully